Gå til innhold

Schizofreni

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har noen erfaring med Schizofreni? En i min nærmeste familie har fått denne diagnosen. Synes det er veldig vanskelig å forstå hvordan det er mulig å få et så forvrengt syn på verden. Jenta mister hele livet sitt uten at hun får hjelp som fungerer. Hva kan gjøres for å hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har jobbet en del med Schizofrene. Dette er en alvorlig sykdom. Her bør familien komme i kontakt med hjelpeapparatet med en gang. Jeg anbefaler deg å låne deg litt litteratur om temaet. Det er en svært kompleks lidelse hvor mestringen til hvert enkelt tilfelle er svært varierende. Ingen enkelt sykdom dette her...

Gjest Anonymous
Skrevet

Har lest en del om dette. men det er vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til det hun sier. Der ER JO INGEN SOM SKAL TA HENNE!!! Har vanskelig for å "jatte" med som psykiateren hennes gjør. Men det er kanskje det man skal......?

Skrevet

Jeg har vært gift med en schizofren mann.

Det måtte jattes med endel, ja.. Han gik på medisin, og klarte etterhvert å få vrangforestillingene under en viss kontroll. Men det er jo alltid en fare for tilbakefall.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! broren til min venninne har schizofreni, og han ble til slutt gal tror jeg, når ingen hadde han til behandling hos psykiater, for ingen visste jo at han hadde dette.

Han følte at noen var ute etter ham, og han innbilte seg mye rart.

Veldig synd at det skulle gå så alvorlig med den pene unge gutten som hadde hele livet foran seg...

Det endte med at han drepte stebestefaren sin, og en slik familie tragedie unner jeg ingen....

Så få de som lider av et psykisk problem til behandling så fort som mulig!

Nå sitter han på et mentalsykehus eller noe sånt, og har lagt på seg fryktelig mye, og er ikke til å kjenne igjen.

Han er vel ikke ute før om 6-7 år, og må vel ta tabletter hele livet.

veldig tragisk for den familien som ble berørt av dette. :(

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjenner en schizofren gutt som tente på et hus. Han husker ingenting av det, fordi det var "den andre personen" som gjorde det...

Ganske tragisk!

Anette

Skrevet

Schizofreni er veldig ofte forvekslet med multippel personlighet (personlighetsspalting), men det er ikke det samme.

Schizofrene har tvangstanker, er paranoide, ser ting ingen andre ser osv. Det vi oppfatter som schizofreni, er at det finnes flere personligheter i samme person.

En begrepsforvirring ofte brukt i filmer etc. Tok lang tid før jeg forsto forskjellen. Hvis jeg gjør det nå da...

• Liker 1
Skrevet
Jeg kjenner en schizofren gutt som tente på et hus. Han husker ingenting av det, fordi det var "den andre personen" som gjorde det...  

Som Tusenfryd alt har påpekt, så er ikke schizofreni det samme som å ha multiple personlighetsforstyrrelse (er det det som er det norske navnet..?).

Men det kan jo hende at denne gutten hørte stemmer som "fikk ham" til å tenne på, for så å fortrenge det etterpå.

Gjest Anonymous
Skrevet

En venn av meg er i utdannelse til å bli psykiater og sier at med medisiner kan mennesker med denne lidelsen få det veldig bra. Men de trenger kontinuerlig oppfølging.

Men det er ikke lett å hjelpe. Man vil så gjerne, men et problem med schizofrene mennesker er at de ofte er ganske paranoide.

Når de tror alle er ute for å ta dem, er det ikke lett for dem å stole på noen. Hvis legen gir medisin, tror de det er gift etc..

De kan lett falle utenfor systemet på denne måten.

Min erfaring er uten medisiner.

Min mor er nemlig i denne kategorien, og det er rare sammensurium-er hun klarer å lage i hodet sitt.

Hun hører for eksempel vi si ting vi ikke sier, og tror hele huset er overvåket. Hun henger lapper på ytterdøren hvor hun ber pent dem som pleier å gå inn i huset hennes når hun ikke er hjemme om å slutte med det.

Dessverre har hun ikke klart å ta imot hjelp, "for det feiler jo ikke henne noe".

Jeg og søsteren min sliter veldig med henne til tider, men mest av alt synes vi det er tragisk.

Vi er også blitt vant til å jatte med etter 20 år med sykdommen. Man innser tilslutt at det i lengden ikke nytter å prøve å rasjonalisere når hun er på sitt verste.

Samboerne våre får ofte sjokk over hva mor sier, men vi legger ikke merke til det lenger. Det er bare sånn hun er.

Heldigvis har hun vært relativt stabil i det siste, og fungerer på sin måte i samfunnet.

Dette er ihvertfall mine opplevelser.

Vær en venn for henne. Det trenger hun uansett om hun er på sitt beste eller verste.

Lykke til!

Emma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...