AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Skrevet 14. mars 2020 Synes det blir litt svart-hvitt, nå som regjeringa har bestemt seg for at «eldre» er de over 65 år. Jeg er 18 år, foreldrene mine er 66 og 63 år. Jeg har en autistisk lillebror på 16 år, og veldig lite familie utover dette (kun en tante og en onkel som for tiden bor i Spania. Har ingen søskenbarn etc.) Vil faren min (66 år) fortsatt bli nedprioritert mot en 63 år gammel mann med 30 år gamle barn? Skjønner jo at alle vil verne om sine, men fortsatt... kjenner det her blir veldig sårt. Anonymkode: 13dba...cf2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #2 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes det blir litt svart-hvitt, nå som regjeringa har bestemt seg for at «eldre» er de over 65 år. Jeg er 18 år, foreldrene mine er 66 og 63 år. Jeg har en autistisk lillebror på 16 år, og veldig lite familie utover dette (kun en tante og en onkel som for tiden bor i Spania. Har ingen søskenbarn etc.) Vil faren min (66 år) fortsatt bli nedprioritert mot en 63 år gammel mann med 30 år gamle barn? Skjønner jo at alle vil verne om sine, men fortsatt... kjenner det her blir veldig sårt. Anonymkode: 13dba...cf2 Hvis det står mellom faren din på 65 og en på 63 vil de velge å prioritere den de har mest tro på at vil overleve. Voksne barns alder vil ikke spille inn. Anonymkode: 01328...42f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #3 Skrevet 14. mars 2020 Foreløpig har vi ikke kommet til det punktet hvor man må velge mellom to pasienter. I Italia begynte de med å prioritere de som hadde størst sannsynlighet til å bli friske, nå de har fått et mye høyere antall smittede har myndighetene bestemt at ingen over 60 år respiratorhjelp fordi det er manko på utstyr og sengeplasser. Vi vet jo ikke hvordan dette eventuelt vil utarte seg i Norge, men mest sannsynlig vil yngre friske personer som har størst sannsynlighet for å overleve og minst sannsynlighet for komplikasjoner i ettertid bli prioritert, dersom vi kommer til det punket at man må velge. Anonymkode: 49327...eea 1
kisskissbangbang Skrevet 14. mars 2020 #4 Skrevet 14. mars 2020 Nei. De går nok etter lengst forventet levetid. Det vil være en vurdering de tar der og da, med den informasjonen og tiden de har til rådighet. Underliggende sykdommer vil f.eks. kunne trumfe alder, og alvorlighetsgrad på sykdommen (coronaen) er en viktig faktor. Nå må du også huske at de tiltakene som er gjort nå, de er gjort for å unngå en situasjon som i Italia og som var i Kina. De er i en ekstremsituasjon, vi forsøker å spre de alvorlige sykdomstilfellene utover slik at presset på helsevesenet blir lettere, nettopp for å unngå å måtte prioritere hvem en skal prioritere.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 Totalvurderingen beror på hvor sannsynlig det er at denne pasienten vil profitere på intensivbehandling (som er invasiv, plagsom og en enorm belastning for både kropp og sjel). Alder og øvrige sykdommer brukes blant annet som mål må dette. Dette gjøres allerede i forveien på alle intensivavdelinger landet over - det vil si, ikke at en pasient prioriteres til fordel for en annen (man har stort sett grei intensivkapasitet), men en vurdering for hver enkelt pasient av om denne pasienten har gavn av intensivbehandling eller ei. Pårørendesituasjon som du skisserer har ingenting å si. Anonymkode: 49575...ab0
Anbefalte innlegg