AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Skrevet 14. mars 2020 Hvor lenge skal dette vare? Jeg er ikke utålmodig men nysgjerrig. Sett at det varer i ett år, skal folk da fortsatt ha hjemmekontor/bli permittert/ bhg og skole stengt osv? Verden må jo gå videre, men folk kan heller ikke dø! Hva skjer da? Anonymkode: e60bd...966
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #2 Skrevet 14. mars 2020 lViruset vil nok ikke dø ut, men unntakstilstanden forsvinner i løpet av april. Fordi vi har ikke råd til å sette hele samfunnet ut av spill fordi noen få kan dø av et virus. Det vi må er å spre smitten litt jevnt fordelt utover mnd, slk vi takler at folk er borte fra jobb i 14 dager. Ja bra vi nå prøvef, går det ikke må desverre verden gå videre. Stenge alt av industri i mer enn få uker takler ikke økonomien. Anonymkode: 6f44d...135 21
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #3 Skrevet 14. mars 2020 De kommer ikke til å åpne alt på en gang akkurat sånn det var med en gang. Mange steder kommer til å åpne med redusert arbeidstid og sakte men sikker som viruset trekker seg tilbake går ting tilbake til sånn det var. Anonymkode: 6b849...553 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Leste det et snakk om oktober 😯 Anonymkode: ec431...073 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 På 14.3.2020 den 14.48, AnonymBruker skrev: De kommer ikke til å åpne alt på en gang akkurat sånn det var med en gang. Mange steder kommer til å åpne med redusert arbeidstid og sakte men sikker som viruset trekker seg tilbake går ting tilbake til sånn det var. Anonymkode: 6b849...553 Redusert arbeidstid I f.eks butikk vil jo bare medføre at flere kunder samles samtidig og smittefaren økes. Anonymkode: 4e4c7...ebd 7
Sirah Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste det et snakk om oktober 😯 Anonymkode: ec431...073 Har du kilde? 😱
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Skrevet 15. mars 2020 På 14.3.2020 den 14.48, AnonymBruker skrev: De kommer ikke til å åpne alt på en gang akkurat sånn det var med en gang. Mange steder kommer til å åpne med redusert arbeidstid og sakte men sikker som viruset trekker seg tilbake går ting tilbake til sånn det var. Anonymkode: 6b849...553 Et coronavirus trekker seg ikke tilbake, det bare muterer til andre former. Hva hensikten med hele denne nedstengningen er, forstår jeg ikke. Myndighetene skaper et inntrykk av at det er farlig for absolutt alle, istedenfor å realitetsorientere: det er farlig for noen få. Vask hender, nys i albu,bruk normal sunn fornuft og hygiene - og man trenger ikke akkurat besøke bestemor akkurat nå. Om et virus setter hele samfunnet ut av spill fordi noen få kan dø, hva skjer den dagen vi virkelig får et problem? Anonymkode: b730a...f03 12
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #8 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et coronavirus trekker seg ikke tilbake, det bare muterer til andre former. Hva hensikten med hele denne nedstengningen er, forstår jeg ikke. Myndighetene skaper et inntrykk av at det er farlig for absolutt alle, istedenfor å realitetsorientere: det er farlig for noen få. Vask hender, nys i albu,bruk normal sunn fornuft og hygiene - og man trenger ikke akkurat besøke bestemor akkurat nå. Om et virus setter hele samfunnet ut av spill fordi noen få kan dø, hva skjer den dagen vi virkelig får et problem? Anonymkode: b730a...f03 Det er for å unngå å havne i samme situasjon som Italia, med overbelastede sykehus og prioriteringer om hvem som skal leve og hvem som skal dø. Tiltakene nå er ikke for å bekjempe korona, men for å spre smitten utover i tid, sånn at vi skal ha kapasitet til å redde flest mulig. Anonymkode: cf370...fbb 27
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #9 Skrevet 15. mars 2020 Viruset vil jo vare i flere måneder og år. Problemet er denne boomen nå som overbelaster helsesystemet. Etterhvert får vi føle at flere og flere har vært igjennom sykdommen og blitt immune, slik at vi holder en jevn strøm med syke. Da kan samfunnet gå tilbake til normalen mens noen er friske fra sykdommen, noen er syke, noen ikke er smittet enda. Når det blir er jo usikkert da. Anonymkode: 8dede...130 12
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 Jeg tror noe av denne pågangen på helsetjenester som vi opplever, er skapt av frykt. Mange mennesker får ikke med seg at det for de aller, aller fleste ikke er farlig å bli smittet. Bevis på det ligger her på KG. Unge, friske mennesker som lurer på om de holder på å dø fordi de er litt forkjølet. På grunn av de voldsomme statlige reaksjonene, er dette ganske naturlig. Hvorfor stenge ned skoler, barnehager, frisørsalonger, barer osv, hvis ikke det er sannsynlig at du og jeg kan dø av dette? Så dermed oppsøker langt flere enn de som trenger det helsevesenet, og det skapes et sant kaos. Hadde man opprettholdt rådene om god hygiene, og å la være å oppsøke og ha kontakt med risikogrupper, så tror jeg dette hadde gått roligere for seg.I 2009 ble 900 000 mennesker i Norge smittet av svineinfluensa. Noen som kan huske at det ble satt i gang slike restriksjoner den gangen? Anonymkode: b730a...f03 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tror noe av denne pågangen på helsetjenester som vi opplever, er skapt av frykt. Mange mennesker får ikke med seg at det for de aller, aller fleste ikke er farlig å bli smittet. Bevis på det ligger her på KG. Unge, friske mennesker som lurer på om de holder på å dø fordi de er litt forkjølet. På grunn av de voldsomme statlige reaksjonene, er dette ganske naturlig. Hvorfor stenge ned skoler, barnehager, frisørsalonger, barer osv, hvis ikke det er sannsynlig at du og jeg kan dø av dette? Så dermed oppsøker langt flere enn de som trenger det helsevesenet, og det skapes et sant kaos. Hadde man opprettholdt rådene om god hygiene, og å la være å oppsøke og ha kontakt med risikogrupper, så tror jeg dette hadde gått roligere for seg.I 2009 ble 900 000 mennesker i Norge smittet av svineinfluensa. Noen som kan huske at det ble satt i gang slike restriksjoner den gangen? Anonymkode: b730a...f03 Riktig! Ingen var hysterisk og det var null karantene. I disse dager er folk totalt blottet for fornuft og oppfører seg som sauer. 🤦♀️ Anonymkode: e3f5d...20b 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #12 Skrevet 15. mars 2020 Corona er nok en sykdom vi nå lære oss å leve med, men det vil forhåpentligvis være på plass en vaksine så snart som mulig, på lik linje som med influensavaksinen. Anonymkode: 0ded2...327
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #13 Skrevet 15. mars 2020 På 14.3.2020 den 14.48, AnonymBruker skrev: De kommer ikke til å åpne alt på en gang akkurat sånn det var med en gang. Mange steder kommer til å åpne med redusert arbeidstid og sakte men sikker som viruset trekker seg tilbake går ting tilbake til sånn det var. Anonymkode: 6b849...553 Hvordan kan en vite at viruset trekker tilbake? En vet ikke om en blir immun Anonymkode: 45760...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #14 Skrevet 15. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror noe av denne pågangen på helsetjenester som vi opplever, er skapt av frykt. Mange mennesker får ikke med seg at det for de aller, aller fleste ikke er farlig å bli smittet. Bevis på det ligger her på KG. Unge, friske mennesker som lurer på om de holder på å dø fordi de er litt forkjølet. På grunn av de voldsomme statlige reaksjonene, er dette ganske naturlig. Hvorfor stenge ned skoler, barnehager, frisørsalonger, barer osv, hvis ikke det er sannsynlig at du og jeg kan dø av dette? Så dermed oppsøker langt flere enn de som trenger det helsevesenet, og det skapes et sant kaos. Hadde man opprettholdt rådene om god hygiene, og å la være å oppsøke og ha kontakt med risikogrupper, så tror jeg dette hadde gått roligere for seg.I 2009 ble 900 000 mennesker i Norge smittet av svineinfluensa. Noen som kan huske at det ble satt i gang slike restriksjoner den gangen? Anonymkode: b730a...f03 Svineinfluensaen hadde vi vel behandling mot. Og den var heller ikke like smittsom. Det er en viss forskjell. Anonymkode: 90a48...60b 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #15 Skrevet 15. mars 2020 Det er allerede store økonomiske tap pga. dette viruset, så derfor vil nok vi få en større opphopning av syke etter disse 14 dagene. Det som er dumt er at en kunne kontrollert virusspredningen mye bedre om en hadde holdt vanlige unødvendige butikker stengt i disse 2 ukene. Folk vil ut av huset og går for å shoppe istedenfor noe som resulterer i mye smittespredning. Så klart vil disse butikkene få store økonomiske tap ved å være lukket i 2 uker, men det ville vært mye bedre for å forhindre spredningen, dessverre er økonomien viktigere, så dette vil nok ikke skje. Dessuten er det jo mange hundrevis av folk som allerede har blitt permittert. Det beste du kan gjøre er å holde deg så mye som mulig inne disse 2 ukene, for jo flere som tenker dette jo flere mennesker unngår å smitte hverandre. Kina synes vi nordmenn var dumme som ikke hadde bedre tiltak tidligere, hvor ligger Norge nå? Nemlig av de aller øverste i gjennomsnitt smitte per. befolkning. Med tanke på at en allerede mangler sykepleiere, og annet helsepersonell, så er dette en krise. Det er allerede vurdert at enkelte kjempesyk mennesker ikke vil få noe annet enn lindrende sykepleie(altså de vil dø av å bli skikkelig syke)(noe som blir vurdert hele tiden, men det er også et resultat av at en ikke har nok utstyr og helsepersonell). Anonymkode: 745dd...6b2 3
jabx Skrevet 15. mars 2020 #16 Skrevet 15. mars 2020 (endret) På 14.3.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev: Hvor lenge skal dette vare? Jeg er ikke utålmodig men nysgjerrig. Sett at det varer i ett år, skal folk da fortsatt ha hjemmekontor/bli permittert/ bhg og skole stengt osv? Verden må jo gå videre, men folk kan heller ikke dø! Hva skjer da? Anonymkode: e60bd...966 Hvis det varer i et år så er det et "positivt" scenario fordi antallet tilfeller vil spres ut over lang tid, noe som betyr at helsevesenet ikke vil bli overbelastet i samme grad, og dermed vil både coronasyke og andre få helsehjelp. Endret 15. mars 2020 av jabx 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #17 Skrevet 15. mars 2020 Jeg tror det vil gå i puljevis. Viruset vil gå tilbake pågrunn av sosial distansering, men kommer tilbake når hverdagen er tilbake. Da blir det antageligvis ny sosial distansering med påfølgende tilbakefall. Hva som skjer dersom viruset muterer og blir farligere, vet jeg ikke. Anonymkode: d0308...ca2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #18 Skrevet 15. mars 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror noe av denne pågangen på helsetjenester som vi opplever, er skapt av frykt. Mange mennesker får ikke med seg at det for de aller, aller fleste ikke er farlig å bli smittet. Bevis på det ligger her på KG. Unge, friske mennesker som lurer på om de holder på å dø fordi de er litt forkjølet. På grunn av de voldsomme statlige reaksjonene, er dette ganske naturlig. Hvorfor stenge ned skoler, barnehager, frisørsalonger, barer osv, hvis ikke det er sannsynlig at du og jeg kan dø av dette? Så dermed oppsøker langt flere enn de som trenger det helsevesenet, og det skapes et sant kaos. Hadde man opprettholdt rådene om god hygiene, og å la være å oppsøke og ha kontakt med risikogrupper, så tror jeg dette hadde gått roligere for seg.I 2009 ble 900 000 mennesker i Norge smittet av svineinfluensa. Noen som kan huske at det ble satt i gang slike restriksjoner den gangen? Anonymkode: b730a...f03 Mitt inntrykk er motsatt. Mange bagatelliserer viruset og er ikke redd for å bli smittet. Det lages meme med at man blir syk av influensa, mens man lever livet og reiser verden rundt med corona. Fordi mange folk tror dette bare er som en «mild forkjølelse» og fortsetter å møtes, sprer det seg og kommer ut av kontroll. Anonymkode: 29647...5f1 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #19 Skrevet 15. mars 2020 59 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror noe av denne pågangen på helsetjenester som vi opplever, er skapt av frykt. Mange mennesker får ikke med seg at det for de aller, aller fleste ikke er farlig å bli smittet. Bevis på det ligger her på KG. Unge, friske mennesker som lurer på om de holder på å dø fordi de er litt forkjølet. På grunn av de voldsomme statlige reaksjonene, er dette ganske naturlig. Hvorfor stenge ned skoler, barnehager, frisørsalonger, barer osv, hvis ikke det er sannsynlig at du og jeg kan dø av dette? Så dermed oppsøker langt flere enn de som trenger det helsevesenet, og det skapes et sant kaos. Hadde man opprettholdt rådene om god hygiene, og å la være å oppsøke og ha kontakt med risikogrupper, så tror jeg dette hadde gått roligere for seg.I 2009 ble 900 000 mennesker i Norge smittet av svineinfluensa. Noen som kan huske at det ble satt i gang slike restriksjoner den gangen? Anonymkode: b730a...f03 Jeg vet om 5 mennesker i min nære familie som er i risikoruppe og kan dø av dette, inkludert meg selv. Så "du og jeg" kan absolutt dø, ja. Alle har nok noen i sin familie som er i risikogruppe. Skulle gjerne isolert meg det kommende året, men jeg (som veldig mange andre her i landet) er avhengig av hjelp av pårørende og helsevesenet flere ganger hver eneste uke. 200 000 mennesker i Norge er over 80 år. 1,1 millioner nordmenn bruker medisiner for å behandle eller forebygge hjerte- og karsykdommer. 150 000 nordmenn har KOLS. Over 30 000 får en kreftdiagnose hvert år. Nei, dette er ikke svineinfluensa. Derfor er tiltakene annerledes. Anonymkode: fe3f4...f4e 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #20 Skrevet 15. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet om 5 mennesker i min nære familie som er i risikoruppe og kan dø av dette, inkludert meg selv. Så "du og jeg" kan absolutt dø, ja. Alle har nok noen i sin familie som er i risikogruppe. Skulle gjerne isolert meg det kommende året, men jeg (som veldig mange andre her i landet) er avhengig av hjelp av pårørende og helsevesenet flere ganger hver eneste uke. 200 000 mennesker i Norge er over 80 år. 1,1 millioner nordmenn bruker medisiner for å behandle eller forebygge hjerte- og karsykdommer. 150 000 nordmenn har KOLS. Over 30 000 får en kreftdiagnose hvert år. Nei, dette er ikke svineinfluensa. Derfor er tiltakene annerledes. Anonymkode: fe3f4...f4e Når hele økonomien i landet er kjørt i grøften, så vil helsesektoren kollapse. Håper du er klar over dette. Når alle blir arbeidsledige og mister hjemmene sine vil det bli borgerkrig. Det mener du er verdt det for å redde de folka du ramser opp. Anonymkode: e3f5d...20b 8
Anbefalte innlegg