Gjest Brud2005 Skrevet 13. juni 2005 #1 Skrevet 13. juni 2005 Nå er jeg litt i stuss om hva som er riktig etter prøving i kirken: Jeg har vært på prøving i kirken og presten sa nå at jeg skal gå på pappas høyre side inn, og ut, mens tidligere har jeg trodd at jeg skal gå på pappas venstre side inn, og så på høyre side ut ..
Arwen Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 Jeg gikk inn på venstre side av pappa og ut på høyre side av B.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #3 Skrevet 13. juni 2005 Det er helt klart helt ulik praksis fra prest til prest. Var og kikke på ett annet bryllup i min kirke noen mnd før jeg selv giftet meg og da gikk bruden på sin fars høyre side inn kirken. Det var ikke den samme presten som vi hadde og jeg fikk beskjed om å gå på min fars venstre side. Argumentet for dette var at jeg da kom inn på riktig side i forhold til hvilken side jeg skulle sitte på da vi kom opp til alteret. På vei ut gikk jeg ved min manns høyre side.
TeddyToria Skrevet 13. juni 2005 #4 Skrevet 13. juni 2005 Det er faktisk fritt frem i dag...fikk selv beskjed fra vår prest om at dette kunne vi velge selv, alt ettersom hva som føles riktig!
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2005 #5 Skrevet 14. juni 2005 Du kan velge selv. Jeg gikk på pappas høyre side etter eget valg. Jeg gikk på min manns høyre side ut av kirken også. Hørte en interessant teori om hvorfor bruden skal gå på høyre side, jo, fordi pappa tilhører naturligvis "min" side av kirken, og bruden skal gå på høyre side for å ære sin nye familie, altså brudgommens.
Gjest Hannemor i.i. Skrevet 14. juni 2005 #6 Skrevet 14. juni 2005 Presten vår sa at jeg skulle gå på pappas høyre side selv om jeg helst vil gå på venstre... Så høyre side it is! HERREGUD, ikke lenge igjen nå!
Jannibrud Skrevet 14. juni 2005 #7 Skrevet 14. juni 2005 Føles mest naturlig for meg å gå ved min kjæres høyre side, gjør som oftest det. Uæhh, vi som ikke kan prøve på forhånd Presten kommer dit samme dag, så da blir det rett på the real thing... Hvordan blir det da når vi skal sitte sammen i kirka, må vel sitte på hans venstre da?
Gjest Brud2005 Skrevet 14. juni 2005 #8 Skrevet 14. juni 2005 Presten vår sa at jeg skulle gå på pappas høyre side selv om jeg helst vil gå på venstre... Så høyre side it is! HERREGUD, ikke lenge igjen nå! Ikke lenge nå, nei! holder på med innspurten. Mye detaljer som skal fikses - og ting tar tid (TTT)!
Gjest i.i Skrevet 14. juni 2005 #9 Skrevet 14. juni 2005 Shit - nei hanne, ikke lenge igjen!!! var og snakket med presten i går, han var utrolig hyggelig, og helt på vårt "nivå". Han sa ingenting ang det med side, men jeg gikk litt automatisk på pappas høyre side, jeg.... Men vi får jo en liten generalprøve hos dere, vi! ÅÅÅ jeg gleder meg til å se deg kome inn!!!
Minerva Grey Skrevet 14. juni 2005 #10 Skrevet 14. juni 2005 Vi fikk ingen prøve, men det gikk riktig bra allikevel. Jeg gikk på pappas høyre side inn, selv om jeg har lest/sett et par steder at bruden går på fars venstre side. Det bare falt seg slik, tror jeg. I tillegg hører det med at etter gammel skikk og etikette skal damen alltid gå på mannens høyre side. Det er nemlig den armen man byr en dame. Dersom en mann byr deg venstrearmen er det egentlig (fra gammelt av) en blodig fornærmelse og hans måte å kalle deg en tøs på... Venstre arm/side har dårlig rykte opp gjennom historien - bare navnet (i England, mener jeg): Sinister!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå