Gå til innhold

14 dager så slutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette varer i 14 dager så er det vel slutt?

.. og da går ting tilbake til normalen: mennesker i jobb igjen, treningsentre åpner, og skolen åpner..

er ikke dette riktig? 

Dette er ikke riktig, det er satt 14 dager nå, men de som tror at dette er avsluttet da er naive. Toppen på pandemien kommer i mai-august... Ettervirkningene utover høsten. Det er jo dette som er så farlig og gjør dette til en krise. 14 dager er ikke noe krise. Et år med slike begrensninger er virkelig en krise. Det er nok mer der vi er nå. Håpe på at alvorlig syke ikke blir så mange og spres utover i tid at helsevesenet ikke kneler.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På disse to dagene siden skolen stengte har mitt barnehagebarn blitt bedt til en i karantene etter reise, i dag ble vi bedt til familie med små barn til lek ute i nabofylket, i morgen er jeg også bedt et sted med tre andre voksne, men verten har også små barn. 

HVORFOR? Kan ikke folk ta anbefalingene på alvor?!! 😩 Føler meg som den hysteriske idioten som takker nei pga corona...

Anonymkode: eade0...814

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Dette er ikke riktig, det er satt 14 dager nå, men de som tror at dette er avsluttet da er naive. Toppen på pandemien kommer i mai-august... Ettervirkningene utover høsten. Det er jo dette som er så farlig og gjør dette til en krise. 14 dager er ikke noe krise. Et år med slike begrensninger er virkelig en krise. Det er nok mer der vi er nå. Håpe på at alvorlig syke ikke blir så mange og spres utover i tid at helsevesenet ikke kneler.

Dersom samfunnet skal gå tilbake til normalen i vår livstid, har myndighetene egentlig ikke noe valg enn å lempe på tiltakene etter en 2-3 uker. Uansett om antall smittede øker. 

Det er primært tiltakene som rammer næringslivet ekstremt hardt, og med det også skatteinngangen. Er Norge stengt ned i et år, vil det ikke være noe å komme tilbake til. Da kommer jeg, du og andre til å leve som i en dårlig zombiefilm, bare uten zombier.

Anonymkode: b9039...ab0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom samfunnet skal gå tilbake til normalen i vår livstid, har myndighetene egentlig ikke noe valg enn å lempe på tiltakene etter en 2-3 uker. Uansett om antall smittede øker. 

Det er primært tiltakene som rammer næringslivet ekstremt hardt, og med det også skatteinngangen. Er Norge stengt ned i et år, vil det ikke være noe å komme tilbake til. Da kommer jeg, du og andre til å leve som i en dårlig zombiefilm, bare uten zombier.

Jeg er faktisk enig. 

Anonymkode: e44f6...bc4

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å velge mellom pest eller kolera. Hvis 10-20% av befolkningen over 70 år dør så kommer vi i en krise. Det er også mange yngre som vil trenge behandling og det vil knekke helsevesenet og skape kaos. Uansett hva som skjer fremover så er konsekvensene enorme.

Anonymkode: a6b7a...d77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å velge mellom pest eller kolera. Hvis 10-20% av befolkningen over 70 år dør så kommer vi i en krise. Det er også mange yngre som vil trenge behandling og det vil knekke helsevesenet og skape kaos. Uansett hva som skjer fremover så er konsekvensene enorme.

Gode poeng 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis 10-20% av befolkningen over 70 år dør så kommer vi i en krise. 

Det ville selvfølgelig vært helt fryktelig, men hva slags krise hadde vi havnet i?

Anonymkode: c19d9...84c

• Liker 4
Gjest Lasox
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette varer i 14 dager så er det vel slutt?

.. og da går ting tilbake til normalen: mennesker i jobb igjen, treningsentre åpner, og skolen åpner..

er ikke dette riktig? 

Enn så lenge så er det "unntakstilstand" i fjorten dager tilsammen, men tror det vil bli mye lengre for smitten sprer seg så raskt og så lett ifra handlekurver/handlevogner og siden matbutikkene er åpne. Så vil det alltid være noen som vil bli smittet selv på den 14. dagen, og dermed vil det spre seg på i nye bølger. Så om ikke folk blir flinkere til å ta vare på hygiene og matbutikkene vasker handlevognene/kurvene oftere så vil dette her bli en veldig lang "lock-down".

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se for meg at skoler forblir stengt utover 14 dager. Spesielt universitet. 

UiT holder i alle fall stengt til 17. april uansett. 

Anonymkode: e76b2...dae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hverken helsemyndighetene, statsministeren, leger, forskere eller andre aner hvor lenge dette vil pågå. Men lengre enn 14 dager er nok garantert. 

Jo flinkere vi er til å høre på myndighetene og forholder oss til rådene de kommer med og holder oss mest mulig hjemme uten unødvendig kontakt med andre, jo fortere går det. 

Anonymkode: 92d74...f76

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet

Det er så mange som ikke respekterer instruksene vi har fått.. De saboterer. To uker er kun en start tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sjans om bare 2 uker. Sør Korea har hatt karantene i 2 måneder og de var mye tidligere ute enn oss. Tror vi er heldige hvis vi klokker inn på 2 måneder

Anonymkode: bb076...3b3

• Liker 2
Skrevet (endret)

TS, du bør være forberedt på at dette varer i månedsvis.

Myndighetene gjør rett i å stenge ned i et kortere tidsintervall og heller forlenge perioden. Da virker det òg som at de gjevnlig vurderer situasjonen nøye.

Det kan oppfattes som dårlig lederskap å starte samfunnet igjen én måned tidligere enn man egentlig hadde tenkt å stenge ned. 

Endret av 0991
Skrevet

Det kommer nok til å vare veldig lenge og ordene vi nå antagelig kan komme til å måtte venne oss til er både
"unntakstilstand og portforbud" i verste fall. Jeg skal overholde det og gjøre det jeg får beskjed om.
Egoistiske mennesker der ute er for tiden det som får meg til å se blodrødt, sånne som tenker at alt dette ikke
gjelder for dem, så de gjør hva de vil og smitter ned alt som rører seg. Dette er bare veldig triste greier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det ene er bedre enn det andre. Og jeg mener fortsatt at et virus som dette ikke fordrer de aller sterkeste virkemidlene som tas i bruk nå. Det er selvfølgelig tragisk at folk dør, men jeg tror likevel ikke vi vil greie å stoppe smitten nå. Til det er det for sent. Og da å legge ned et helt land vil ha ekstremt store konsekvenser, kanskje for resten av livet for de fleste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men det ene er bedre enn det andre. Og jeg mener fortsatt at et virus som dette ikke fordrer de aller sterkeste virkemidlene som tas i bruk nå. Det er selvfølgelig tragisk at folk dør, men jeg tror likevel ikke vi vil greie å stoppe smitten nå. Til det er det for sent. Og da å legge ned et helt land vil ha ekstremt store konsekvenser, kanskje for resten av livet for de fleste. 

Vi vet dessverre veldig lite om hva dette viruset gjør på lang sikt. Det har vært begrenset forskning som viser at viruset ikke er så uskyldig som vi tror selv for de med mild sykdom, og det vil være uansvarlig å la hele befolkningen gjennomgå en infeksjon vi ikke vet langtidskonsekvensene av. Myndighetene gjør ikke dette hadde ikke bekymringene vært svært alvorlige og dette kommuniserer de ikke nødvendigvis ut før forskningen er mer sikker. Vi vet rett og slett for lite til å kunne ta sjansen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også at dette fort kan vare i månedsvis. Dette pga at det ikke er så mange som tar det alvorlig. Dessuten er det utrolig mange som bare tenker på seg selv og ikke tar hensyn til andre.

Nå var jo myndighetene her i landet lovlig sent ute med å sette inn tiltak. Det virket ikke som at de tok det seriøst i det hele tatt.
Det er fremdeles mye en ikke vet om viruset - det er jo bare forsket på i rundt 2 måneder.
Myndighetene virker ganske maktesløse også - de gjorde ihvertfall det for noen dager siden. De frarådet nordmenn å reise til Italia samtidig som det kom fly etter fly med italienske og kinesiske turister til Norge.
Senest i går kom det jo et fly fullt at thailandske turister til nord-norge. Heldigvis ble disse sendt tilbake igjen. Man kan jo ikke være sikker på at alle disse er bærere, men det er jo bedre å være føre var

Anonymkode: 7ab35...dfb

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet

Myndighetene starter «pent med tok uker tror jeg for så å utvide tiden gradvis. Sannheten om hvor lenge dette vil vare våger de ikke gå ut med, det vil skape for stor uro i befolkningen. De driver jo taktisk tenkning samtidig som de vil hindre smitte.

Skulle ønske jeg tenkte feil men tror ikke det... Andelen egoister saborteter for oss som gjør det vi kan.. Dette er en periode hvor vi tydelig kan skille «hvem som er hvem» i samfunnet- egoister versus empater.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer til å vare i minst ett år.

Anonymkode: 13e5a...42e

AnonymBruker
Skrevet

Det er små forhåpninger om å stoppe smitten fullstendig. Myndighetene ønsker å utsette noe av smitten slik at ikke for mange blir kritisk syke samtidig og derfor overvelder helsevesenet. Det er ikke sannsynlig at hele landet vil være stengt frem til høsten. 

8A73A676-1C2B-40B6-B530-2563DD25F4DA.jpeg

Anonymkode: e0157...1ed

• Liker 1
  • Opprett ny...