Gå til innhold

Enkel strikkegenser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt lyst til å strikke en genser, men har ikke hatt tid. Nå som korona er ute og herjer, tenkte jeg at dette var en god mulighet til å lære meg det.

Noen som har forslag til en ENKEL genser å strikke? Kan egentlig bare strikke rett og vrang, aner ikke hvordan man bytter farge, feller av, osv. Kan lære meg det kjapt på youtube da 😁

Anonymkode: 1c372...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger denne. Det var et godt tips til noe å ta seg til :) Håper noen kan legge inn masse gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skappelgenseren er vel enkel å strikke. De har strikkesett til den, men man kan også finne oppskriften på nettet hvis man googler, og forslag til alternativt garn hvis man vil få den litt billigere. https://skappelstrikk.no/nettbutikk/strikkesett/skappelgenseren/

Har tenkt på å strikke den lenge men har aldri kommet så langt..

Anonymkode: fd94b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket flere Skappelgensere og den er peace of cake å strikke! Oppskriften er modifisert i flere størrelser nå og det er tips til masse billig garn. 

Anonymkode: 709e2...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

😍😍 Så fiiin!!

Ser at mange skriver Skappelgenseren... Men jeg synes den her fra petiteknit var hakket finere, og nå har jeg vel så god tid at jeg har tid til å rekke opp og prøve på nytt igjen hvis jeg feiler 😂 Visste ikke at man måtte ha så mange forskjellige typer strikkepinner da, 5 stykker for en genser? Jaja får se om det er forsvarlig å dra innom hobbybutikken på mandag, eller så får jeg vel pent bestilt noe på nett tenker jeg.

Anonymkode: 1c372...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skappelstrikk = veldig dårlig kvalitet og overspiset garn. Anbefaler dere å unngå det. 

Anonymkode: 53392...f72

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Ante ikke at det var SÅ dyrt med garn og strikkepinner? Må kjøpe 5 par nye strikkepinner da de jeg har ikke er i riktig størrelse, i tillegg til 7 nøster garn + strikkeoppskrift! Blir jo på nesten 900kr... Tror jeg må revurdere det her ass...

Anonymkode: 1c372...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2020 den 18.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har strikket flere Skappelgensere og den er peace of cake å strikke! Oppskriften er modifisert i flere størrelser nå og det er tips til masse billig garn. 

Anonymkode: 709e2...a79

Vær så snill. Ikke skriv engelsk når du ikke forstår hva du skriver.

Anonymkode: c01cd...b68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Ante ikke at det var SÅ dyrt med garn og strikkepinner? Må kjøpe 5 par nye strikkepinner da de jeg har ikke er i riktig størrelse, i tillegg til 7 nøster garn + strikkeoppskrift! Blir jo på nesten 900kr... Tror jeg må revurdere det her ass...

Anonymkode: 1c372...707

Sjekk ut nettsiden garnius, finner rimelige pinner der. Mulig garn også, Novisegenseren kan du strikke med to tråder KID-slik fra drops f.eks, 36kr for et nøste (men vær obs på at kid-slik er 25g garn pr nøste, så regn ut hvor mye du trenger. 

(vet at mange ikke liker drops og betegner det som et billig-garn, men jeg synes drops er helt greit garn) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det første strikkeprosjektet sitt tenker jeg at det kan være greit å holde seg til billigere garn. Det er jo en viss sjanse for at resultatet ikke blir helt perfekt, og da er det kjipt å ha investert mye i dyrt garn. 
 

Strikkepinner varierer veldig i pris avhengig av merket og forskjellige design på pinnene. Drops har relativt billige pinner som fungerer veldig bra. Ville unngått de som selges på vanlige matvarebutikker/europris. De er ikke bra. Den typen som har svart og oransje papp som bakgrunn. 

Anonymkode: 53392...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Ante ikke at det var SÅ dyrt med garn og strikkepinner? Må kjøpe 5 par nye strikkepinner da de jeg har ikke er i riktig størrelse, i tillegg til 7 nøster garn + strikkeoppskrift! Blir jo på nesten 900kr... Tror jeg må revurdere det her ass...

Anonymkode: 1c372...707

Du trenger ikke alt på en gang, det vil ta litt tid å strikke genseren.

Anonymkode: fd94b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.3.2020 den 22.17, AnonymBruker skrev:

😍😍 Så fiiin!!

Ser at mange skriver Skappelgenseren... Men jeg synes den her fra petiteknit var hakket finere, og nå har jeg vel så god tid at jeg har tid til å rekke opp og prøve på nytt igjen hvis jeg feiler 😂 Visste ikke at man måtte ha så mange forskjellige typer strikkepinner da, 5 stykker for en genser? Jaja får se om det er forsvarlig å dra innom hobbybutikken på mandag, eller så får jeg vel pent bestilt noe på nett tenker jeg.

Anonymkode: 1c372...707

Du trenger egentlig strømpepinner til vrangbord på ermene, stor pinne til bolen og bærestykket og en mindre rundpinne til vrangborden i halsen og på kroppen. Kan anbefale utskiftsbare pinner, da kjøper du vaiere (ligner på snorer) og pinner som du skrur på. Da trenger du bare et pinnesett i hver pinnestørrelse.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Ante ikke at det var SÅ dyrt med garn og strikkepinner? Må kjøpe 5 par nye strikkepinner da de jeg har ikke er i riktig størrelse, i tillegg til 7 nøster garn + strikkeoppskrift! Blir jo på nesten 900kr... Tror jeg må revurdere det her ass...

Anonymkode: 1c372...707

I forhold til garn kan du også bruke drops air, eller drops Nepal også. Drops har også pinner som koster ca 20 kroner for hver pinne, og de kan man jo i hvertfall prøve på vrangbordene. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket en novisegenser med 1 tråd Sandnes kos, men mulig Kos kan erstattes med drops Air? Tror det skal være tilnærmet likt (er ikke helt strikkeguru enda, har ikke strikket i årevis enda :)

Drops air koster 39kr for et nøste på garnius, kontra ca 79kr nøstet for Sandnes kos. 

En annen genser som jeg har strikket som var skikkelig enkel å strikke er Morskosegenser fra Guttenogstrikkemor 

https://guttenogstrikkemor.no/collections/dame/products/morskosegenser

Den strikket jeg i Drops air i str M, ble 234kr for garn, og man trenger ikke så mange pinner. Du trenger rundpinne nr 6 80cm, rundpinne nr 6 40cm og settpinner nr 5 (til å strikke vrangbord på ermene) (jeg bruker ikke settpinner, synes det er liksågreit å strikke vrangbord på ermene frem og tilbake på en 40cm rundpinne nr 5 og heller sy sammen etterpå, slipper ujevne overganger) I oppskriften så står det at du trenger settpinner nr 5 og nr 6 til ermene, men jeg foretrekker å få ermene over på en liten rundpinne etter vrangborden, blir lettere å strikke rundt og resultatet blir jevnere enn å strikke hele ermene på 5 pinner. 
Morskosegenser er som sagt enkel; hele bolen er strikket i rett og vrangmasker, ermene er glattstrikk, og det er raglanfelling. Raglanfelling er superlett, og det er godt forklart i oppskriften. Du strikker først bolen, deretter ermene, så setter du ermer og bol på samme rundpinne og feller annenhver omgang i sammenføyningene der bol og ermer møtes (feller 2 masker på hver sammenføyning; 8 masker pr omgang) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Magic Loop teknikken, da trenger du ikke strømpepinner eller den kortere rundpinnen. 👍

Anonymkode: f0fe9...6cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler Magic Loop teknikken, da trenger du ikke strømpepinner eller den kortere rundpinnen. 👍

Anonymkode: f0fe9...6cc

Enig! Evt Marias loop som ligger på Instagram 

Anonymkode: d86af...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2020 den 21.27, skruf skrev:

Sjekk ut nettsiden garnius, finner rimelige pinner der. Mulig garn også, Novisegenseren kan du strikke med to tråder KID-slik fra drops f.eks, 36kr for et nøste (men vær obs på at kid-slik er 25g garn pr nøste, så regn ut hvor mye du trenger. 

(vet at mange ikke liker drops og betegner det som et billig-garn, men jeg synes drops er helt greit garn) 

Mange unngår Drops fordi de har gjort en slapp jobb med å garantere at deres garn ikke kommer fra dyremishandling. Leverandørene bruker syrebad for å behandle ulla, og det er knyttet til lidelse for sauen. Det er ikke alle som fjerner ulla fra dyret først. 

Man burde velge garn som er mulesingfritt og ikke kjemisk behandlet. En ting er å unngå merinoull og superwashgarn, personlig unngår jeg merker som synes at dette er ok. 

Anonymkode: 3208a...b11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

hei

er det noen som har ett godt alternativ til skappelgarnet "chunky" vanskelig å finne merinogarn til så tykke pinner som 9.. tar gjerne i mot andre garnalternativer på skappelgarnet og da det er såå mye fint der 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med Novice genser i Drops Air. Om jeg liker den når den er ferdig, skal jeg strikke flere i Kos også. Den er enkel å strikke. Jeg har bare strikket to Oslo-luer og en stripete barnegenser (med mye hjelp) før. 

Anonymkode: 76f58...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...