Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Situasjonen begynte for alvor å sige innover i bevisstheten min tidligere i uka, i form av et intuitivt ønske om å "skru av filmen"... Før den skremmende erkjennelsen av at dette faktisk ikke er noe man bare kan skru av kom skyllende innover meg. Bare mens jeg skriver dette hører jeg hvordan de har public service announcements på radioen om å vaske hendene for å bidra til mindre smittespredning. Man har jo aldri hatt noen garanti for å kunne forutsi hvordan de to neste ukene i ens liv kommer til å arte seg, men nå føler jeg alt kan skje. Veldig merkelig følelse av surrealisme. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det føles veldig uvirkelig, er nesten som om jeg er med i et mareritt.

Etter å ha sett filmen ‘Contagion’ så føles det som om den var en advarsel mot det som kom til å skje. Mye som foregår i filmen ang. Viruset er nesten det samme som foregår i dag. Utrolig skremmende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og egentlig så er vi med i et sinnsykt eksperiment satt i gang av en fullstendig sprø statsleder. Som tilfeldigvis ikke skal testes for viruset.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er som vi er tilbake til vinterferien.. Barna hjemme, og jeg på jobb. Jobber i butikk og vandt med trøkk opp mot helgene. 

Synes det er rart at det er krise i landet, men jeg merker så vidt til det.  Følger med på nyhetene da. 

Vi er vandt med å være hjemme. 

Anonymkode: 34ceb...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er skummelt da jeg ikke det noen løsning på dette på svært lang tid. Jeg er helsepersonell og er nok ekstra redd pga. det. Både for å smitte andre og ta med meg evt.smitte fra jobb til mine nærmeste som er i risikogruppen. 

Sitter for for tiden i hjemmekarantene og dagene er merkelige. 

Anonymkode: 545de...6da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så syns jeg det er bra for folk i Norge og oppleve dette. Vi er født med gullhår i ræva fra start og vant til at alt ligger til rette for oss. Nå må vi tenke kreativt og finne løsninger. Mange nordmenn viser da frem den siden jeg liker med Norge. Vi står sammen og støtter hverandre. Andre den siden jeg liker minst med nordmenn... meg og meg og meg som betyr noe. Andre i vårt samfunn kan gjerne dø for what we care i disse menneskenes hoder. Dette viser og hvor lite en kan stole på noen når krisa står inn. 
Jeg tar hele opplegget med knusende ro. Retter meg etter de retningslinjer som blir gitt. Jeg jobber i apotek og har ikke en anti bac flaske hjemme. Her går det i såpe og vann. Har ikke hamstret. Holder meg mest mulig hjemme. 
De har uansett mister kontrollen jeg kjenner folk driter totalt i retningslinjer og kjører hit og dit i hele landet og da vil d ikke nytte. 
I min kommune er d null smittede så langt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Bollis said:

Det føles veldig uvirkelig, er nesten som om jeg er med i et mareritt.

Etter å ha sett filmen ‘Contagion’ så føles det som om den var en advarsel mot det som kom til å skje. Mye som foregår i filmen ang. Viruset er nesten det samme som foregår i dag. Utrolig skremmende.

Skjønner at du er redd, men hvis man ser på stjernene og tenker etter hvor bitte liten denne planeten vi lever på er i forhold til universet rundt oss, vil man kunne forstå at det som skjer rundt oss akkurat nå, ikke er så stort likevel; man kan lære mye ved å se på stjernehimmelen og filosofere over livet.

Selv er jeg livredd for at foreldrene mine blir smittet av viruset, men for min egen del forsøker jeg å se det hele i perspektiv; jeg kommer ikke til å leve evig, og blir heller ikke fylt av glede ved å tenke på at jeg i fremtiden kunne tilbringe 20 år på et nitrist eldresenter; det som skjer, det skjer, og man må sette pris på livet man har; enhver dag som kommer, er den aller siste i sitt slag.

Ta uansett godt vare på deg selv, og håper det går bra med deg i tiden som kommer; ikke bruk tiden på å være redd, for det er livet ditt for dyrebart til.

- B.

Anonymkode: ff81c...268

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min har fått permitteringsvarsel for første gang i sitt liv (vi er begge i 40-årene), jeg regner med at hvis en del av kundene til min arbeidsgiver går konkurs vil det etterhvert bli nedbemanninger på min arbeidsplass også og da kan det være at jeg er den første som skal ut ettersom jeg er sist ansatt og i prøvetid. Dette kan altså få vesentlige økonomiske konsekvenser for oss selv om vi heldigvis ikke lever fra lønning til lønning i utgangspunktet.

Likevel er det som bekymrer meg mest en eventuell dårligere tilgang til helsetjenester. Foreldrene våre er godt voksne og noen av dem har skrantende helse. Hvis sykehusene er overbelastet på grunn av koronasyke og noen av de eldre i familien trenger akutt hjelp og ikke får det, hva da? Eller hvis noen i min husholdning blir alvorlig syk av korona men vi ikke kommer i gjennom på telefon og vi sitter her med noen med pustebesvær og frykter for liv?

Jeg tar heller 10 permitteringsvarsler på strak arm enn å oppleve noen av de nevnte scenarioene. Jeg støtter dermed 100% opp om alle smittereduserende tiltak uansett hvor mye det går utover økonomien vår. Økonomien kan gjenopplives senere.

Anonymkode: 4337c...326

Men det bør man kanskje være mer bekymret for. Når smittereduksjonstiltakene nå favner så bredt der man heller kunne opprettet miljøer for risikogruppene ved hjelp av forsvaret fra start, så vil det ramme økonomien hardt. I verste fall kommer Norge aldri på beina igjen i vår livstid etter dette. Det tar tid å bygge opp tillit og bedrifter igjen, det kan ta LANG tid. Ekstremt mye lenger enn det tar å bli flokkimmune mot selve viruset. 

For uten verdiskapning og næringsliv, så vil det heller ikke være grunnlag for de helsetilbudene mange har tatt for gitt - kanskje ikke i hele vår livstid. Det hindrer ganske enkelt den vestlige verden til å hjelpe andre i svært mange år, noe som vil gå utover både de som trenger det i den vestlige land og utviklingslandene. Så hvis man er redd for hvor mange som vil falle fra av viruset, så er en mye større bekymring hva som skjer med evnen til å hjelpe når alt av handel og næringsliv stopper opp. Det kan koste mange hundre millioner menneskeliv globalt sett, i verste fall opp mot en milliard eller så. 

Anonymkode: 9f942...7ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Bente1234 skrev:

Egentlig så syns jeg det er bra for folk i Norge og oppleve dette. Vi er født med gullhår i ræva fra start og vant til at alt ligger til rette for oss. Nå må vi tenke kreativt og finne løsninger. Mange nordmenn viser da frem den siden jeg liker med Norge. Vi står sammen og støtter hverandre. Andre den siden jeg liker minst med nordmenn... meg og meg og meg som betyr noe. Andre i vårt samfunn kan gjerne dø for what we care i disse menneskenes hoder. Dette viser og hvor lite en kan stole på noen når krisa står inn. 
Jeg tar hele opplegget med knusende ro. Retter meg etter de retningslinjer som blir gitt. Jeg jobber i apotek og har ikke en anti bac flaske hjemme. Her går det i såpe og vann. Har ikke hamstret. Holder meg mest mulig hjemme. 
De har uansett mister kontrollen jeg kjenner folk driter totalt i retningslinjer og kjører hit og dit i hele landet og da vil d ikke nytte. 
I min kommune er d null smittede så langt

Bra å oppleve dette? Hvilken verden lever du i? Det er ikke så mye som er bra med å stenge ned hele den vestlige verden, og det at nordmenn står sammen forsvinner som dugg for solen når folk blir desperate nok. Innen noen uker til et par måneder, så vil alt av varelagre være tømt for mat og andre ting folk trenger, og da vil folk få se hvor "solidariske" mennesker virkelig er. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra å oppleve dette? Hvilken verden lever du i? Det er ikke så mye som er bra med å stenge ned hele den vestlige verden, og det at nordmenn står sammen forsvinner som dugg for solen når folk blir desperate nok. Innen noen uker til et par måneder, så vil alt av varelagre være tømt for mat og andre ting folk trenger, og da vil folk få se hvor "solidariske" mennesker virkelig er. 

Hvorfor tror du varelagrene tømmes for mat? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Violetta skrev:

Fordi folk er ekstremt egoistiske 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Violetta skrev:

Flere ting: Selv om handelen i teorien er åpen, så vil den ikke fungere når folk blir stående på grensekontroll = transportørene taper tid, som er penger. Mange av transportørene vil etterhvert gå konkurs. Samtidig blir viljen til å eksportere mat til andre land mye mindre i perioder som dette, slik at tilbudssiden forsvinner. Samtidig har du også økt etterspørsel etterhvert som folk blir mer og mer desperate

Så nei, myndighetene kan ikke vedta at handel skal være åpent på papiret, verdensøkonomien fungerer nemlig ikke helt sånn. Det må være mulighet for eksport, og det må være mulighet for transport. Når dette faller bort, vil det hele gå i stå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er surrealistisk, ja. Jeg er spent på hvordan ting blir etter sommeren. Jeg har bare vikariat ut sommeren. Blir nok ikke noe jobbsøking i disse tider.

Anonymkode: dda46...0db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Men i den store sammenhengen så kanskje vi nordmenn kan vise litt mer forståelse for hva andre land sliter med når krisa slår til hos oss. Blir ikke lenge før d blir tårevåte reportasjer i aviser om familier med barn som ikke får tak i mat fordi folk ikke følger de retningslinjene som er gitt om å IKKE hamstre. Hvorfor gjør de det da? Hvorfor bryter de retningslinjene ved å dra på hytta?? D vil lage og koste mer for staten Norge å måtte sende eventuelt helikopter langt oppi gokk når noen blir syke. Igjen er det meg, meg og meg som gjelder. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, det er helt surrealistisk nå.  Jeg føler at jeg lever litt på siden av meg.

Mange av tingene jeg gjør av gammel vane må jeg forandre, og nye vaner må innføres.  Alt jeg gjør må tenkes på - bidrar dette til økt smitte, eller går det bra?

Heldigvis er dette en overgangsfase, om et par dager er dette normalen. 

Anonymkode: 32965...b81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest spent på hvor lenge det vil vare. Det er jo på retur i Kina og d tok ca 1 mnd fra d brøt ut der til d begynte å merkes her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere ting: Selv om handelen i teorien er åpen, så vil den ikke fungere når folk blir stående på grensekontroll = transportørene taper tid, som er penger. Mange av transportørene vil etterhvert gå konkurs. Samtidig blir viljen til å eksportere mat til andre land mye mindre i perioder som dette, slik at tilbudssiden forsvinner. Samtidig har du også økt etterspørsel etterhvert som folk blir mer og mer desperate

Så nei, myndighetene kan ikke vedta at handel skal være åpent på papiret, verdensøkonomien fungerer nemlig ikke helt sånn. Det må være mulighet for eksport, og det må være mulighet for transport. Når dette faller bort, vil det hele gå i stå. 

Så du tror eksportørene er villige til å gå konkurs for å ikke sende maten utenlands? Det nasjonale forbruket går ikke opp på grunn av corona. Eksportørene skal også overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virkelighetsoppfatningen settes på prøve nå ja.

Anonymkode: 19225...74c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...