Gå til innhold

Biblioteksbøker og smitte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men kan coronasmitte overføres til en person fra bøker lånt på biblioteket? 

Anonymkode: 424a4...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal godt gjøres, tenker jeg 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nei, bøker som kommer inn ligger i fem til syv dager før vi med nøye rutiner sender dem smittefritt fra oss. Lånere kommer ikke inn i biblioteka så ufarlig.

Anonymkode: 372bb...c7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det åpne bibliotek? Her i Bergen er det ikke mulig å låne bøker, så vidt jeg? Savner det veldig.

Anonymkode: 0e1c9...30e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fjernet alle blader på venterommet pga smittefare. 

Anonymkode: 1fa67...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Dersom bøkene ikke er belagt med plast, men bare består av papp/papir, overlever ikke viruset lengre enn 24 timer. Så teorien holder det å legge bøkene i karantene i ett døgn. Med andre ord ganske lav sjanse for å bli smittet via bøker.
På plast kan viruset overleve i opp til 72 timer.

Anonymkode: 13748...81d

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det åpne bibliotek? Her i Bergen er det ikke mulig å låne bøker, så vidt jeg? Savner det veldig.

Anonymkode: 0e1c9...30e

Take away-bibliotek hos oss i jevnaker :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom bøkene ikke er belagt med plast, men bare består av papp/papir, overlever ikke viruset lengre enn 24 timer. Så teorien holder det å legge bøkene i karantene i ett døgn. Med andre ord ganske lav sjanse for å bli smittet via bøker.
På plast kan viruset overleve i opp til 72 timer.

5-7 dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde biblioteket ‘åpent’ før påske. En kunne bestille bøker via nett, så ble de pakket i poser og lagt utenfor til avhenting.

Når de fikk dem tilbake skulle bøkene renses på utsiden, og så legges i minimum 14 dager karantene.

Om andre bibliotek har andre rutiner vet jeg ikke, men føler meg trygg med denne ordningen vil jeg si :) 

Anonymkode: 60c14...82c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bakteriene dør ut etter noen dager. Ingenting å tenke på.

Anonymkode: 4cadb...0ab

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bakteriene dør ut etter noen dager. Ingenting å tenke på.

Anonymkode: 4cadb...0ab

Ts spurte ikke om bakterier.

• Liker 1
Skrevet

Vi har både take away og hjemmelevering fra biblioteket her. Så kan vi levere bøker tilbake til karantene. 

• Liker 1
  • Opprett ny...