Gå til innhold

Gi meg en god grunn til å dra på fest eller familieselskap...

Anbefalte innlegg

Gjest Emmaa90
Skrevet

Halve Norge er «ut av drift», skoler, barnehager, frisører, treningssentre, basseng med flere er stengt av, alt av idretts og kultur arrangement er avlyst. Kollektivtransport er nå forbeholdt helsepersonell til/fra arbeid. Bedrifter går konkurs, mennesker blir permittert og mister nesten 40% av lønna si, helsepersonell jobber som noen helter. Alle disse tiltakene gjøres for å begrense smitte, og få kontroll over en sykdom som allerede har tatt livet av over 5400 mennesker.

Folkehelseinstituttet ber oss holde minst en meter avstand til både friske og syke personer, samt begrense kontakt med andre.

Alle disse tiltakene, alle «ofrene» som mister lønn og jobb. Alt som gjøres, vil være til liten nytte om ikke vi tar ansvar på fritiden også å følger folkehelseinstituttet sine anbefalinger. 

Så gi meg da en GOD grunn til å trosse rådene fra fhi for å dra på fest, familiesellskap eller lignende? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

I mitt hode finnes de heller ikke

Anonymkode: 60acf...b14

• Liker 2
Gjest Emmaa90
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

I mitt hode finnes de heller ikke

Anonymkode: 60acf...b14

Nei, ikke i mitt hode heller.

Så ønsker derfor å høre gode grunner fra de som rettferdiggjør slike valg. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Emmaa90 skrev:

Halve Norge er «ut av drift», skoler, barnehager, frisører, treningssentre, basseng med flere er stengt av, alt av idretts og kultur arrangement er avlyst. Kollektivtransport er nå forbeholdt helsepersonell til/fra arbeid. Bedrifter går konkurs, mennesker blir permittert og mister nesten 40% av lønna si, helsepersonell jobber som noen helter. Alle disse tiltakene gjøres for å begrense smitte, og få kontroll over en sykdom som allerede har tatt livet av over 5400 mennesker.

Folkehelseinstituttet ber oss holde minst en meter avstand til både friske og syke personer, samt begrense kontakt med andre.

Alle disse tiltakene, alle «ofrene» som mister lønn og jobb. Alt som gjøres, vil være til liten nytte om ikke vi tar ansvar på fritiden også å følger folkehelseinstituttet sine anbefalinger. 

Så gi meg da en GOD grunn til å trosse rådene fra fhi for å dra på fest, familiesellskap eller lignende? 

Ehh nei? Kollektivtransport er ikke forbeholdt noen som helst. En av grunnene til at kollektivtransport fortsetter å gå er nok bl a begrunnet med at helsearbeidere skal lett komme seg til og fra jobb, men neimen om det er FORBEHOLDT dem NEI! :) Fra tirsdag vil mye av kollektivtrafikken i Viken her jeg bor kjøre med sommerruter = de halverer avgangene sine pga skoler som er stengt for i utgangspunktet kjører nemlig de ekstra rutene for at voksne elever og utlendinger fra Voksenopplæring skal komme seg til og fra og avlaste de "vanlige" rutene som var mye sjeldnere før. Kollektiven halveres fra tirsdag med andre ord

Anonymkode: 6060e...14c

Gjest Emmaa90
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ehh nei? Kollektivtransport er ikke forbeholdt noen som helst. En av grunnene til at kollektivtransport fortsetter å gå er nok bl a begrunnet med at helsearbeidere skal lett komme seg til og fra jobb, men neimen om det er FORBEHOLDT dem NEI! :) Fra tirsdag vil mye av kollektivtrafikken i Viken her jeg bor kjøre med sommerruter = de halverer avgangene sine pga skoler som er stengt for i utgangspunktet kjører nemlig de ekstra rutene for at voksne elever og utlendinger fra Voksenopplæring skal komme seg til og fra og avlaste de "vanlige" rutene som var mye sjeldnere før. Kollektiven halveres fra tirsdag med andre ord

Nei du tar feil. Den eneste grunnen til at kollektivtransport ikke er stengt ned er fordi:

«Kollektivtransporttilbudet opprettholdes. Grunnen til dette er at folk med kritiske samfunnsfunksjoner skal komme seg til og fra jobb og kunne holde avstand til hverandre.»

https://helsenorge.no/koronavirus/arrangement-og-aktiviteter

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Emmaa90 skrev:

Nei du tar feil. Den eneste grunnen til at kollektivtransport ikke er stengt ned er fordi:

«Kollektivtransporttilbudet opprettholdes. Grunnen til dette er at folk med kritiske samfunnsfunksjoner skal komme seg til og fra jobb og kunne holde avstand til hverandre.»

https://helsenorge.no/koronavirus/arrangement-og-aktiviteter

Så hvorfor halveres avgangene til bussene fra tirsdag da? Skal bare halvparten av helsepersonell på jobb fra tirsdag da, fint å vite hehe. Jeg tar iallfall kollektiv som jeg alltid har gjort for å besøke venner etc

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor halveres avgangene til bussene fra tirsdag da? Skal bare halvparten av helsepersonell på jobb fra tirsdag da, fint å vite hehe. Jeg tar iallfall kollektiv som jeg alltid har gjort for å besøke venner etc

Dessuten sto det ingenting der om at det var forbeholdt dem :) Bare at det var en viktig grunn til å opprettholde, forskjell på det. Så hadde rett i det jeg sa 

Gjest Emmaa90
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blant annet fordi etterspørselen etter buss er mindre når det kun er mennesker med samfunnskritiske jobber som skal benytte seg av kollektivtransport. Derfor trenger man ikke like hyppige avganger som når «alle» tar buss. Alt av helsepersonell skal fortsatt på jobb.... 

Om du kjører buss og besøker venner følger ikke rådene til folkehelseinstituttet. Les hovedinnlegget mitt en gang til, og les om tiltak for å hundre spredning inne på helsenorge.no. Følg rådene, ikke vær egostisk. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Emmaa90 skrev:

Blant annet fordi etterspørselen etter buss er mindre når det kun er mennesker med samfunnskritiske jobber som skal benytte seg av kollektivtransport. Derfor trenger man ikke like hyppige avganger som når «alle» tar buss. Alt av helsepersonell skal fortsatt på jobb.... 

Om du kjører buss og besøker venner følger ikke rådene til folkehelseinstituttet. Les hovedinnlegget mitt en gang til, og les om tiltak for å hundre spredning inne på helsenorge.no. Følg rådene, ikke vær egostisk. 

Neimen, misforstår du med vilje eller? Poenget er jo at det er ikke bare mennesker med samfunnskritiske (istad var det kun helsepersonell) jobber som skal ta kollektivt. Igjen, jeg gjentar: Kollektivtilbudet er ikke forbeholdt kun de med slike jobber. Det er beholdt såpass normalt hittil bl a fordi de lettere skal komme seg til og fra jobb, men kollektiven er selvsagt for alle til enhver tid :) 

Gjest Emmaa90
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neimen, misforstår du med vilje eller? Poenget er jo at det er ikke bare mennesker med samfunnskritiske (istad var det kun helsepersonell) jobber som skal ta kollektivt. Igjen, jeg gjentar: Kollektivtilbudet er ikke forbeholdt kun de med slike jobber. Det er beholdt såpass normalt hittil bl a fordi de lettere skal komme seg til og fra jobb, men kollektiven er selvsagt for alle til enhver tid :) 

Jeg snakker om samfunnskritiske jobber (herunder helsepersonell, men også andre yrker). Ja det kunne vært presisert bedre i hovedinnlegget. 

Når regjeringen velger å stenge ned nesten alle steder i Norge hvor det samles mennesker, men ikke stenger kolektivtraffikk så er «grunnen til dette at folk med samfunnsfunksjoner skal komme seg til og fra jobb.»  Videre oppfordres det til å: «Unngå offentlig transport hvis du kan.» Videre: holde minst en meter avstand til både friske og syke personer, samt begrense kontakt med andre.

«Grunnen til» er synonymt med «årsaken til». 

Nei det står ikke ordrett «forbeholdt», men du kan da legge ett og ett råd sammen for å se helheten? 

Og om du da fortsatt velger å drar med kollektivtransport for å treffe venner, da trosser du faktisk rådene fra folkeheldeinstituttet/helsenorge, og du er potensielt med på å spre smitten og gjøre mennesker alvorlig syke.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo en av grunnene til at dette kommer til å vare lenge. Hva er det som gjør at akkurat du er så spesiell at du er hevet over å følge påleggene? 

Klarer du ikke å lese det som står ang kollektiv trafikk? Hvis alle handler som deg vil det til slutt bli innført kontroll på busser og tog. Hvor kun de som er på vei til/ på vei hjem, samfunn viktige jobber får reise. 

Lykke til!

Besøke venner? Du har virkelig ikke forstått en dritt. 

Anonymkode: 5fd08...bed

AnonymBruker
Skrevet

På vg.no nå:

Hvorfor holder man kollektivtilbudet åpent når det ikke anbefales å brukes?

– Hans

Hei Hans! Takk for ditt spørsmål. Kollektivtransporttilbudet opprettholdes for at personer med kritiske samfunnsfunksjoner skal komme seg til og fra jobb. Vi anbefaler å unngå unødig bruk av offentlig transport. Hilsen Elise.

Anonymkode: 2d67d...96f

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha flere som kjenner ikke hverandre pakket tett i biler -  gjerne stenge kollektivtransport

Anonymkode: 821b7...a89

• Opprett ny...