Gjest Frilanser'n Skrevet 13. juni 2005 #1 Skrevet 13. juni 2005 Noen frilansjournalister der ute? Jeg er nyoppstartet som frilanser, og lurer i grunnen på hva dere andre tjener...Er klar over at det selvsagt vil variere veldig, men vil gjerne høre. Hvor mye betaler f.eks de ulike damebladene (KK, Henne, ELLE osv.) Takknemlig for svar!
lillesky Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har jobbet litt som frilans, og lønna varierer (jeg har ingen utdannelse, kun noe erfaring). For ett bilde har jeg fått ca. 1500 kr. For en sak (ca. 2500 ord, en hel side) og et bilde 6-8000. Det har vært for div. fagblader. Ganske lukrativt, bare man får opparbeidet kontakter... Jeg vet at KK stadig søker etter frilansjournalister, se hjemmesiden deres. Lykke til!
Gjest Sesselja Skrevet 14. juni 2005 #3 Skrevet 14. juni 2005 Jeg er frilansjournalist (eller selvstendig næringsdrivende journalist - det er en viss forskjell når det kommer til skatteetaten). Jeg har frilanset i 3 1/2 år, og skriver for blad som Cosmopolitan, KK, Eva og Witch (har skrevet for en rekke andre før, men disse er hovedkundene mine om dagen). Jeg tjener betydlig bedre nå enn da jeg startet, men hvor mye jeg omsetter for i måneden varierer jo mye. Sjekk ut www.nj.no/Frilans/ Der finner du informasjon om frilanssatsene m.m. Hva bladene betaler varierer etter hvilken type artikkel det er snakk om, hvor lang eller omfattende den er, hvor etablert bladet selv er etc.
moka Skrevet 21. juni 2005 #4 Skrevet 21. juni 2005 Jeg er frilansjournalist (eller selvstendig næringsdrivende journalist - det er en viss forskjell når det kommer til skatteetaten). Jeg har frilanset i 3 1/2 år, og skriver for blad som Cosmopolitan, KK, Eva og Witch (har skrevet for en rekke andre før, men disse er hovedkundene mine om dagen). Jeg tjener betydlig bedre nå enn da jeg startet, men hvor mye jeg omsetter for i måneden varierer jo mye. Sjekk ut www.nj.no/Frilans/ Der finner du informasjon om frilanssatsene m.m. Hva bladene betaler varierer etter hvilken type artikkel det er snakk om, hvor lang eller omfattende den er, hvor etablert bladet selv er etc. så det går an å tjene ganske bra om man finner de rette kontaktene og sånn?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 Gammel tråd, men jeg lurer altså på noe av det samme, bare i 2020. Jeg har funnet frem frilanssatsene, men er det realistisk å forvente det som ny frilanser, så og si uten erfaring? Kan jeg f. eks. forvente 5990,- (antar dette er brutto?) for en, la oss si artikkel om for eksempel interiør, planter, litteratur eller reise osv.? Eller bør jeg legge lista litt lavere? Det er dette med å finne balansen mellom å være realistisk og å ikke ødelegge lønnsutsiktene for kolleger ... Har prøvd å google litt og ser det blir skrevet om så og så mye for én dags arbeid osv., men det gjør meg også litt usikker, siden jeg foreløpig skriver litt nå og da pga. annen fast jobb. Håper noen tar seg tid til å svare Anonymkode: 19344...ff5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå