AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Del Skrevet 13. mars 2020 996 er tallet vi er på nå https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Anonymkode: b9ae0...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #2 Del Skrevet 13. mars 2020 Ja, det økte eksponentielt for noen dager siden. Så stoppet det nesten opp, pga endring av testkriteriene. Nå testes nesten ingen, og derfor øker de bekreftede tilfellene sakte. Da kan regjeringen skryte av seg selv og si at Norge er verdens beste land. Anonymkode: 30895...b22 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #3 Del Skrevet 14. mars 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det økte eksponentielt for noen dager siden. Så stoppet det nesten opp, pga endring av testkriteriene. Nå testes nesten ingen, og derfor øker de bekreftede tilfellene sakte. Da kan regjeringen skryte av seg selv og si at Norge er verdens beste land. Anonymkode: 30895...b22 Det er svært mange land som har endret testkriteriene tilsvarende, så slutt å klandre regjeringen for akkurat det. Anonymkode: 2a730...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #4 Del Skrevet 14. mars 2020 Så blir det faen meg underrapportering av faktiske antall her til lands også. Anonymkode: 06d0b...721 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Del Skrevet 14. mars 2020 De tallene sier ikke noe ting da det er mange syke som blir ikke test. Anonymkode: fa727...7c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #6 Del Skrevet 14. mars 2020 Kjenner flere som skulle vært testet (slik jeg ser det) så jeg tror vi var over 1000 for flere dager siden. Dessverre. Hold dere hjemme når dere kan og vask hendene ofte etc etc. Takk og lov for at mye stenger de neste dagene, så klarer vi kanskje å senke hastigheten noe. Faen så skuffa... Og jeg stemte fram disse klovnene. Men det blir i det minste muligens billige agurker etterhvert. Anonymkode: ca5d0...336 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trimsi Skrevet 14. mars 2020 #7 Del Skrevet 14. mars 2020 De reelle tallene er nok mye høyere ja, men det har alltid vært mørketall. Forskjellen nå er at man har sluttet å teste folk som sitter i hjemmekarantene. Det skal også mye til for at de tester "vanlige" folk, med mistenkt coronasmitte. Dette er helt riktig, og har ingenting med at regjeringen ønsker bedre tall. Vi har ikke ubegrenset test materiell, og disse må prioriteres til de som er skikkelig syke, og helsearbeidere som er i en utsatt posisjon for både smitte og for å smitte sårbare grupper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #8 Del Skrevet 14. mars 2020 Men mange av de som ble syke for en stund siden har nok blitt friske etter hvert, de tallene er ikke oppdaterte heller. Anonymkode: 594c1...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #9 Del Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: De tallene sier ikke noe ting da det er mange syke som blir ikke test. Anonymkode: fa727...7c6 Jo, de forteller oss antall bekreftede tilfeller. Anonymkode: cb5f3...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trimsi Skrevet 14. mars 2020 #10 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men mange av de som ble syke for en stund siden har nok blitt friske etter hvert, de tallene er ikke oppdaterte heller. Anonymkode: 594c1...cda Ja, tallene viser alle som har testet positivt på corona. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #11 Del Skrevet 14. mars 2020 Hvordan sjekker de om døde har korona? Om mange dør på en gang, vil de kremere direkte med tanke på smittevern, eller blir det vanlig grav? Så hvordan skal de få med seg reelle antall døde av korona? Anonymkode: 06d0b...721 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trimsi Skrevet 14. mars 2020 #12 Del Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan sjekker de om døde har korona? Om mange dør på en gang, vil de kremere direkte med tanke på smittevern, eller blir det vanlig grav? Så hvordan skal de få med seg reelle antall døde av korona? Anonymkode: 06d0b...721 Nå er ikke jeg på noen måte ekspert på dette, men man tester jo de som blir alvorlig syke og som i tillegg får pusteproblemer eller har andre symptomer på corona. Derfor er det så viktig at vi har nok utstyr til å teste disse tilfellene. Nå er det uhyre sjeldent at yngre personer, selv de med underliggende sykdom, dør av corona. Andelen alvorlig syke øker veldig med alderen. For de over 80 år ligger vel dødsraten på rundt 20%. Så er man gammel, og skrøpelig i tillegg har man ganske dårlige odds. Alle man har mistanke om eller tester positivt på corona, vil isoleres på sykehuset. Helsepersonell vil bruke beskyttelse og alle forhåndsregler blir tatt. Også etter evt dødsfall vil man bruke samme retningslinjer som ved andre smittsomme sykdommer. Men heldigvis, virus lever ikke lenge i døde kropper, og smitterisiko er ekstremt liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #13 Del Skrevet 14. mars 2020 Ja, tallet øker. Om det er noen trøst, øker ikke tallet i like stor grad som mange spådde. Hadde vi hatt en til tre-økning, som det ble snakket om for flere uker siden, hadde enorme deler av verden nå vært smittet. Så NOE gjørs i hvert fall riktig. Selv i "molbo-Norge".. Anonymkode: d0d8e...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #14 Del Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Trimsi said: Nå er ikke jeg på noen måte ekspert på dette, men man tester jo de som blir alvorlig syke og som i tillegg får pusteproblemer eller har andre symptomer på corona. Derfor er det så viktig at vi har nok utstyr til å teste disse tilfellene. Nå er det uhyre sjeldent at yngre personer, selv de med underliggende sykdom, dør av corona. Andelen alvorlig syke øker veldig med alderen. For de over 80 år ligger vel dødsraten på rundt 20%. Så er man gammel, og skrøpelig i tillegg har man ganske dårlige odds. Alle man har mistanke om eller tester positivt på corona, vil isoleres på sykehuset. Helsepersonell vil bruke beskyttelse og alle forhåndsregler blir tatt. Også etter evt dødsfall vil man bruke samme retningslinjer som ved andre smittsomme sykdommer. Men heldigvis, virus lever ikke lenge i døde kropper, og smitterisiko er ekstremt liten. Ja, jeg gjetter at de som blir innlagt på sykehus blir testet. Men jeg tror også at en god del vil dø plutselig i egne hjem / på gata osv slik det ble rapportert fra Wuhan. Nå har jeg ikke funnet noe fra Italia som rapporterer om plutselige dødsfall på gata og i hjemmene, men regner nesten med at det må ha skjedd før karantenen ble iverksatt, og at det også er en del dødsfall i hjemmene der personer ikke er blitt testet før de plutselig døde. Anonymkode: 06d0b...721 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trimsi Skrevet 14. mars 2020 #15 Del Skrevet 14. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg gjetter at de som blir innlagt på sykehus blir testet. Men jeg tror også at en god del vil dø plutselig i egne hjem / på gata osv slik det ble rapportert fra Wuhan. Nå har jeg ikke funnet noe fra Italia som rapporterer om plutselige dødsfall på gata og i hjemmene, men regner nesten med at det må ha skjedd før karantenen ble iverksatt, og at det også er en del dødsfall i hjemmene der personer ikke er blitt testet før de plutselig døde. Anonymkode: 06d0b...721 Jeg er overbevist om at dette er tilfelle i mange land, der fattigdom er større og helsevesenet er i dårligere forfatning enn vårt. I Norge (i motsetning til andre vestlige land) var vi rimelig tidlig ute med å teste mistenkte smittede. vi har også vært grundige med å finne smittekilde, teste familie og kollegaer og å sette utsatte i karantene. Problemet var at vi regelrett dreit oss ut helt i startet, f.eks ved å "frigi" passasjerer som kom med fly fra Kina rett etter utbruddet. Andre land, som Spania, satte spanjoler fra flyet rett i karantene. Vi var trege med å sette opp strenge retningslinjer for helsearbeidere, og det var uheldig at vinterferieuka kom ubeleilig. Mange norske skiturister kom fra Italia og Østerrike uten å bli satt i karantene. Det finnes nok ikke mange eldre i Norge som blir syke hjemme uten at de greier å kontakte noen, evt har tilsyn fra hjemmehjelp, familie. Så vidt jeg vet får alle som blir smittet av corona, og blir syke, symptomer over tid. Det blir altså en gradvis forverring. Dessuten foretas det obduksjoner av mange av de som dør en plutselig død. Så innrapporterte dødsfall grunnet corona er nok temmelig riktig i Norge i hvert fall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg