Gjest Dina i.i. Skrevet 13. juni 2005 #1 Skrevet 13. juni 2005 Hei. Jeg hentet min nye lille kattepus i går ettermidag. Siden det har den sittet i et hjørne på stua og mjaua, hylt og ult omtrent kontinuerlig! Etter 16 timer med uling, holder jeg på å bli sprø!!!! :-? Jeg har prøvd å godsnakke, ta han opp etc. Når jeg nærmer meg han, freser han. Løfter jeg han opp, freser han og kjemper seg ut av armene min! Han er 13 uker, og jeg skjønner jo at han savner kattemor, og det gamle hjemmet sitt. Men det må da være noe jeg kan gjør, eller??? Hjeeelp!!!
AvaAdore Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 han savner mammaen sin og søskene sine.. fikk du ikk emed en liten vaskeklut ellernoe med mamma-lukt på? Sist jeg fikk pusekatt bar jeg den rundt med meg (i huset..) til pusen følte seg trygg... Han trenger kanskje et lite "dytt i ryggen" til å innse at du er mammaen hans.. etter en stund vil han slutte å hyle, men til den tid får du kose så masse med han som du har tid til..
lillesky Skrevet 13. juni 2005 #3 Skrevet 13. juni 2005 Dina! Ja, det er lurt med et lite stykke tøy som lukter kattemamma. Ellers så er det bare å kose med han, gi han mat, snakk rolig og "kosete". Ikke tving han til å bli holdt. Han er sikkert redd, men det vil bli bedre. Lykke til!
Dagoberta Skrevet 13. juni 2005 #4 Skrevet 13. juni 2005 Du kan også prøve sånne små triks for å få ham til å venne seg til deg fortere, f.eks. ha litt hermetisk kattemat på fingertuppen, og sette deg på litt avstand fra ham og la ham lukte på hånden din - det er godt mulig han er sulten hvis han har vært redd i et døgn, og det vil kanskje hjelpe på trygghetsfølelsen hans om han får luktet ordentlig på deg uten å bli tatt opp (er kanskje litt skummelt det også de første par dagene), og ikke minst at han ser tydelig at det er du som deler ut maten i huset Så kan du prate til ham med lav, rolig stemme en stund, hvis han roer seg, kan du prøve om du får lov til å stryke ham, hvis han ikke er klar for det, tror jeg det er like greit å la ham være i fred en stund og få ro til å se på dere og de nye omgivelsene sine. Så kan du heller snakke litt til ham iblant, og ellers være rolig, så han skjønner at du er vennligsinnet, og prøve på nytt etter en stund
sixx Skrevet 13. juni 2005 #5 Skrevet 13. juni 2005 Ikke se direkte på den med helt åpne øyne. Blunk med begge øynene...så forstår den at du er vennlig. La den tusle rundt....den søker kontakt med deg når den føler seg trygg for det.
sixx Skrevet 13. juni 2005 #6 Skrevet 13. juni 2005 Kan du prøve å legge deg på gulvet nesten borte i kattehjørnet....blunk litt og lukk ellers øynene....ha gjerne en skål med kattemat i hånden....kanskje den kommer snusende. Når du står oppreist og ser på den så er du veldig "farlig".
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #7 Skrevet 13. juni 2005 Kan du prøve å legge deg på gulvet nesten borte i kattehjørnet....blunk litt og lukk ellers øynene....ha gjerne en skål med kattemat i hånden..... ja jeg vet, useriøst av meg, men det ser morsomt ut i hodet mitt. funker sikkert da Stakkars lille pusen er redd han :o , men det går nok over bare han forbinder den nye mamman sin med mat og trygghet.
sixx Skrevet 13. juni 2005 #8 Skrevet 13. juni 2005 ja jeg vet, useriøst av meg, men det ser morsomt ut i hodet mitt. funker sikkert da Jamen det er kjempealvorlig for den lille pelsdotten som sitter i hjørnet og mjauer....er jo en viss størrelsesforskjell.
Gjest Dina i.i. Skrevet 14. juni 2005 #9 Skrevet 14. juni 2005 Tusen takk for svar alle sammen! Han hyler fortsatt en del, men jeg tror han holder på å roe seg litt. Han har spist godt, og bruker kattedoen sin jevnlig... I natt kom han ned på soverommet til meg, og lå under senga! Jeg får fortsette å snakke med kosete stemme, og prøve å stryke han, og vise han at jeg er snill, så går det seg nok til håper jeg!
sixx Skrevet 14. juni 2005 #10 Skrevet 14. juni 2005 I natt kom han ned på soverommet til meg' date=' og lå under senga! [/quote']De er nå litt rare i en sånn tilvenningsfase.....de vil være nære, men ikke for nære.
lillesky Skrevet 14. juni 2005 #11 Skrevet 14. juni 2005 Jo, jeg kom på en ting til. Kattemor bærer jo ungene i nakkeskinnet. Hvis du knar litt (e.l.) i nakken på den, så blir han kanskje roligere. Det er et eller annet som stimuleres slik at ungene blir rolige. Jeg prøvde det nettopp på min voksne katt, og hun syntes det var kjempedeilig!
Dagoberta Skrevet 14. juni 2005 #12 Skrevet 14. juni 2005 Jo, jeg kom på en ting til. Kattemor bærer jo ungene i nakkeskinnet. Hvis du knar litt (e.l.) i nakken på den, så blir han kanskje roligere. Det er et eller annet som stimuleres slik at ungene blir rolige. Jeg prøvde det nettopp på min voksne katt, og hun syntes det var kjempedeilig! Bare et lite sidespor: katten til faren min er litt egen av seg, så iblandt blir katten og jeg uenige om hva han får lov til, og da har jeg et par ganger tatt tak i nakkeskinnet hans (selvsagt ikke så det gjorde vondt, og selvsagt uten å prøve å løfte ham), da har han blitt dødelig fornærmet Men det er bare fordi han skjønner poenget når jeg gjør det: det er jeg som bestemmer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå