AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Skrevet 13. mars 2020 Før jeg sier noe som helst; dette er på ingen måte en kritikk mot noen pga vaner og heller ikke en måte å si at du indirekte er ansvarlig om du blir alvorlig syk. Så om innlegget skulle bli tolket sånn; det er ikke ment sånn. Jeg vet at det er mange sammensatte årsaker til ulike helseplager i tillegg. Og alder er en faktor man ikke får gjort noe med. men til saken; hvis man røyker kan man ha økt risiko, diabetes, høyt blodtrykk kan også gi økt risiko (hvis jeg husker riktig). Flere av disse har ofte en sammenheng med kosthold og livsstil (men finnes unntak og det er så klart mer sammensatt enn som så) Har korona viruset fått noen til å vurdere å slutte å røyke eller endre noe på kostholdet? Spise sunnere, stresse mindre (fordi stress kan påvirke immunforsvaret negativt)? Anonymkode: 2d5a9...8c0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #2 Skrevet 13. mars 2020 Blei visst vegetarianer og knekkebrød i stedet for brød... Anonymkode: 78c4a...7e5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 Tenkte faktisk over det når jeg gikk ute på gata i går for første gang siden det ble erklært krise. Få ute i gatene, jeg tok en røyk. Kom en i motsatt retning og det føltes ut som et øde apokalpyse landskap. Og jeg tenkte "herregud, her er det øde og forlatt fordi folk er redde for å dø og her går jeg å røyker 🤦♀️". Ja jeg følte meg veldig dum da. Vil slutte Anonymkode: 91d2e...e8b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Nei den røyken skal jeg ha 😊 jeg trener, spiser sunt. Så litt frekk kan jeg vere om kvelden 🙈 Anonymkode: aa451...0ae
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 Tok siste snus i går kveld.... Snuser vanligvis en boks om dagen. Går overraskende greit foreløpig, 17 timer ut i det. Slutter pga. at jeg vil unngå unødvendig belastning på hjerte/blodtrykk nå, og pga. fare for permittering (snus er jo dyrt). Anonymkode: 0bad0...c92
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 Røykere og eksrøykere har visstnok større sjanse for alvorlige komplikasjoner hvis de først blir smittet og syke. Så jeg røyker enda mer enn vanlig. Røyking senker sjansen for å bli smittet siden det deregulerer ACE2-reseptorene som viruset bruker for å komme seg inn i cellene. Vurderer å gå over på snus for å få et mer konstant nikotinnivå, men synes det smaker herk Anonymkode: 362b4...d73 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Skrevet 15. mars 2020 Alle snakker om røykere, men er det noen som er ekle virus-spredere så er det snusere, som graver seg i munnen flere ganger om dagen og sprer spyttet sitt på samtlige flater de er borti etterpå. Anonymkode: ef23a...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #8 Skrevet 15. mars 2020 Det er visst litt lettere å holde dietten min og gå ned i vekt for tiden - både fordi jeg ikke gjør noen ting sosial, og fordi jeg nå ikke har lyst til å spise for mye av maten jeg har hjemme til at jeg må handle mer enn nødvendig. Kanskje jeg slutter å snuse også når beholdningen jeg har er tom. Kan jo sikkert vært trygt å spare de kronene i disse dager, selv om jeg i utgangspunktet ikke frykter for jobben min. Anonymkode: 8458b...0d3
Gjest Keikolina Skrevet 15. mars 2020 #9 Skrevet 15. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Røykere og eksrøykere har visstnok større sjanse for alvorlige komplikasjoner hvis de først blir smittet og syke. Så jeg røyker enda mer enn vanlig. Røyking senker sjansen for å bli smittet siden det deregulerer ACE2-reseptorene som viruset bruker for å komme seg inn i cellene. Vurderer å gå over på snus for å få et mer konstant nikotinnivå, men synes det smaker herk Anonymkode: 362b4...d73 Får kjøpe nikotinplaster og tyggis.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 På 14.3.2020 den 0.12, AnonymBruker skrev: Før jeg sier noe som helst; dette er på ingen måte en kritikk mot noen pga vaner og heller ikke en måte å si at du indirekte er ansvarlig om du blir alvorlig syk. Så om innlegget skulle bli tolket sånn; det er ikke ment sånn. Jeg vet at det er mange sammensatte årsaker til ulike helseplager i tillegg. Og alder er en faktor man ikke får gjort noe med. men til saken; hvis man røyker kan man ha økt risiko, diabetes, høyt blodtrykk kan også gi økt risiko (hvis jeg husker riktig). Flere av disse har ofte en sammenheng med kosthold og livsstil (men finnes unntak og det er så klart mer sammensatt enn som så) Har korona viruset fått noen til å vurdere å slutte å røyke eller endre noe på kostholdet? Spise sunnere, stresse mindre (fordi stress kan påvirke immunforsvaret negativt)? Anonymkode: 2d5a9...8c0 Nei, samboer røyka nettopp opp pakka si og skal avgårde for å kjøpe mer. Anonymkode: 6194f...9d0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle snakker om røykere, men er det noen som er ekle virus-spredere så er det snusere, som graver seg i munnen flere ganger om dagen og sprer spyttet sitt på samtlige flater de er borti etterpå. Anonymkode: ef23a...cb3 Dette har jeg tenkt på. Snusingen har gått ned betraktelig da jeg bare kan ta inn eller ut snus hvis jeg har vann og antibac tilgjengelig, så det kan vaskes/sprites både før og etter. Vurderer å bare slutte totalt. Ellers så handlet jeg mye sunnere varer enn ellers forrige uke. Vi ukeshandler på mandager, og valgte sunnere og bedre mat, ingen usunn snacks osv. Tenkte vi burde være greiere med kroppen. Tviler på at det vedvarer da. Mitt forhøyede blodtrykk kommer av medisiner, så det kan jeg dessverre ikke endre. Anonymkode: c5a51...159
Anbefalte innlegg