Gå til innhold

Skal de hjemløse sove på gata?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De må få alle utlendinger uten gyldig opphold ut av landet, og alle tilreisende til storbyene må hjem til distriktene hvor de hører hjemme. 

Dette er IKKE tiden å snakke om «jammen jeg vil heller»

Anonymkode: 634e8...3e0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke hvor jeg leste det, men en god del av tiggere og hjemløse fra andre land er blitt påspandert billett hjem til hjemlandet og sine respektive familier av flere hjelpeorganisasjoner. Andre jobber med å få på plass løsninger på et hotell.  

Anonymkode: 29551...224

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er stor forskjell på en lokal hjemløs, og en "turist" som krysser halve Europa i disse koronavirustider for å tigge penger.

Hvis du hadde reist til et land i full krise som "turist" - hadde du forventet å bli tatt imot med rød løper og velkomsthilsen ...?

Anonymkode: 6235f...990

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ser det er en fæl situasjon. Men akkurat nå er jeg mer bekymret for hva som skjer på grensen mellom Hellas og Tyrkia... Synes det er så lite om det i media at jeg begynner å tro det blir dysset ned og er verre enn vi kan forestille oss. Det sier ikke lite at jeg skriver dette, for sikkert 70% vil si jeg er rasist (selv om jeg mener jeg ikke er det). Hva skjer med verden og menneskeverd? 

Anonymkode: 5fc9a...d05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker masse på dette. Skjønner ikke at man kan si at "det finnes viktigere ting å tenke på nå" - det er jo dette som ER krisa, nemlig at de svakeste blant oss står helt uten vern. Vi andre klarer oss med hjemmekontor og trygge leiligheter i noen uker/måneder, det er de som mangler en slik trygghet som kommer til å lide mest nå. Og det er de det er viktigst å hjelpe.

Et samfunn som ikke klarer å ta vare på sine mest sårbare, og som ikke har empati, er ikke verdt å kjempe for. Å ikke synes synd på narkomane hjemløse fordi "de kan skylde seg sjøl" er noe av det mest hjerterå og kunnskapsløse jeg har lest, og man må være fullstendig avstumpa som menneske for å mene noe sånt. 

Hilsen en som har opplevd at den narkomane broren min frøys ihjel ei natt for mange år siden, og som har levd med den sorgen siden. 

Anonymkode: 9c4b3...c82

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker masse på dette. Skjønner ikke at man kan si at "det finnes viktigere ting å tenke på nå" - det er jo dette som ER krisa, nemlig at de svakeste blant oss står helt uten vern. Vi andre klarer oss med hjemmekontor og trygge leiligheter i noen uker/måneder, det er de som mangler en slik trygghet som kommer til å lide mest nå. Og det er de det er viktigst å hjelpe.

Et samfunn som ikke klarer å ta vare på sine mest sårbare, og som ikke har empati, er ikke verdt å kjempe for. Å ikke synes synd på narkomane hjemløse fordi "de kan skylde seg sjøl" er noe av det mest hjerterå og kunnskapsløse jeg har lest, og man må være fullstendig avstumpa som menneske for å mene noe sånt. 

Hilsen en som har opplevd at den narkomane broren min frøys ihjel ei natt for mange år siden, og som har levd med den sorgen siden. 

Trykte den opp knappen,men betyr ikke at jeg likte. Viktige ord du deler og skulle heller trykket på et hjerte eller noe. 

Har møtt mange mennesker med større ressurser (mentalt og fysisk) som har møtt den skjebnen. Faktisk, vi som har det veldig bra vet ikke hvor nært vi står avgrunnen. Det skal kanskje bare en nakkeskade og en raus lege til før det sklir ut. 

Noe å tenke på for oss alle. Ta vare på hverandre. Ingen vet hva morgendagen vil bringe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trykte den opp knappen,men betyr ikke at jeg likte. Viktige ord du deler og skulle heller trykket på et hjerte eller noe. 

Har møtt mange mennesker med større ressurser (mentalt og fysisk) som har møtt den skjebnen. Faktisk, vi som har det veldig bra vet ikke hvor nært vi står avgrunnen. Det skal kanskje bare en nakkeskade og en raus lege til før det sklir ut. 

Noe å tenke på for oss alle. Ta vare på hverandre. Ingen vet hva morgendagen vil bringe.

Så sant. Vi kan kan alle oppleve at livet tar en u-sving, særlig om ymse problemer hoper seg opp, som økonomi, traumer, overgrep, tap av familie og nettverk. Å gjøre en tabbe ved å begynne på dop på et sårbart tidspunkt, betyr ikke at man fortjener å få resten av livet lagt i grus og dø der ute på gata. Et samfunn skal ha ta vare på hverandre og vise medmenneskelighet, også når vi faller utfor.

Og veldig ofte korresponderer rusmisbruk og hjemløshet med psykisk sykdom. Mange av de som sliter med å skaffe eller beholde en trygg bolig, er for eksempel schizofrene. Folk som er inn og ut av institusjoner, og som kanskje akkurat nå ikke har noen som følger dem opp.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerangrep, innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
AnonymBruker
Skrevet

Vel, dette koronaviruset kan vel være et hint fra høyere makter om at menneskeheten har gått for langt; folk blir gamlere og sykere, men skal for guds skyld ikke dø som jo er naturlig. Den medisinske utviklingen har tatt helt av. Sårbare grupper som narkomane skal reddes, alle skal bo og leve på denne jorden uten å bidra til noe som helst. Dette går helt imot all natur, hvor det er survival of the fittest som gjelder. 

I tillegg er jo koronaviruset et bra tiltak for miljøet, da nesten all flytrafikk og andre miljøutslipp stopper opp. Det er nok en mening med dette, og det sier jeg som ikke er spesielt religiøs. 

Anonymkode: e3c88...161

AnonymBruker
Skrevet

Hjemløse sover ikke på gata med mindre de har takket nei til hospits. Tiggere på turistvisum sendes ut av landet, da akuttsenger stenges ned. Hospits går som normalt, men det er ikke for tiggere på turistvisum (en natt er minimum 1000kr på kommunens regning).

Anonymkode: 7131f...49f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, dette koronaviruset kan vel være et hint fra høyere makter om at menneskeheten har gått for langt; folk blir gamlere og sykere, men skal for guds skyld ikke dø som jo er naturlig. Den medisinske utviklingen har tatt helt av. Sårbare grupper som narkomane skal reddes, alle skal bo og leve på denne jorden uten å bidra til noe som helst. Dette går helt imot all natur, hvor det er survival of the fittest som gjelder. 

I tillegg er jo koronaviruset et bra tiltak for miljøet, da nesten all flytrafikk og andre miljøutslipp stopper opp. Det er nok en mening med dette, og det sier jeg som ikke er spesielt religiøs. 

Bare av nysgjerrighet: tenker du sånn om det er din egen mor eller baby som dør? "Survival of the fittest", sånn er det bare? Babyer er jo også blant de svakeste - før i tiden var det vanlig at babyer døde i hopetall. Ikke bidrar de med nytteverdi heller. Den kynismen du uttrykker er veldig enkel når man tenker hypotetisk, og helt umulig når det plutselig blir relevant i eget liv og familie. Også de svakeste blant oss har folk som elsker dem, og vi inngår alle i et slags økosystem.

Naturen går sin gang, men korona er ikke et tegn på at folk har blitt for gamle eller for narkomane. Det er et symptom på en enorm globalisering de siste tiårene, hvor folk reiser på kryss og tvers i enorm skala. Et møte i New York, skiferie i Østerrike, studietur til Kina, strandferie i Syden... og så kommer man hjem og smitter de syke og fattige, som sjelden reiser noe sted. Det å reise har mange gleder for dem som får oppleve det, men det har også store konsekvenser i form av klimautslipp og sykdomsspredning. Det er dette vi må diskutere, ikke skyve det over på de sårbare. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Visjon skrev:

Bare av nysgjerrighet: tenker du sånn om det er din egen mor eller baby som dør? "Survival of the fittest", sånn er det bare? Babyer er jo også blant de svakeste - før i tiden var det vanlig at babyer døde i hopetall. Ikke bidrar de med nytteverdi heller. Den kynismen du uttrykker er veldig enkel når man tenker hypotetisk, og helt umulig når det plutselig blir relevant i eget liv og familie. Også de svakeste blant oss har folk som elsker dem, og vi inngår alle i et slags økosystem.

Naturen går sin gang, men korona er ikke et tegn på at folk har blitt for gamle eller for narkomane. Det er et symptom på en enorm globalisering de siste tiårene, hvor folk reiser på kryss og tvers i enorm skala. Et møte i New York, skiferie i Østerrike, studietur til Kina, strandferie i Syden... og så kommer man hjem og smitter de syke og fattige, som sjelden reiser noe sted. Det å reise har mange gleder for dem som får oppleve det, men det har også store konsekvenser i form av klimautslipp og sykdomsspredning. Det er dette vi må diskutere, ikke skyve det over på de sårbare. 

Babyer er svake ja og helt avhengig av vokse omsorgspersoner. Sånn er det i dyreverden også. De "sterkeste" omsorgspersonene klarer å ta vare på barna sine og oppfostre dem til å bli ansvarlige verdensboere, som bidrar til samfunnet. Så dette er også survival of the fittest, å føre gode gener videre i generasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt innlegg er forsvunnet fra denne tråden, men ikke var det noe der som stride mot det som var sagt i ryddingen. Så kanskje jeg siterte en utestengt bruker 🤔 

Jeg tenker det er viktig at de nå stenger grensene, først må de som ikke hører hjemme her ut, og samtidig må de som hører hjemme her komme inn. Alt annet må stanses. 

Dette kan overføres til kommunene også. Folk skal ikke på hytta hører vi på nyhetene, små kommuner greier ikke gi helsetilbud til hyttefolket i denne perioden. En holder seg der man hører hjemme. 

Når det gjelder de som bor på gata i de store byene, så er det ikke bare bergensere som bor på gata i Bergen, og bare Osloensere som bor på gata i Oslo. Det er massevis av utlendinger, og det er massevis av mennesker fra andre bygder og byer som trekker inn til de større byene. Det er svært mulig at narkomane fra mindre steder går for hospits og varmestuer i byene, med tilgang til rusmiddler og miljøet i storbyene. Dette vet vi st skjer, fordi om de har kommunal leilighet i hjembygda. 

Det blir som hyttefolket, de overbelaster tjenester steder de ikke hører hjemme. Bare fordi de har lyst. De narkomane må innrette seg på lik linje med resten. 

Om denne ekstra belastningen forsvant, så hadde Oslo kunnet opprettholde tilbudet til de av sine som trengte tilbudet. 

Det hadde blitt en overkommelig oppgave. 

Anonymkode: 634e8...3e0

• Opprett ny...