AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Skrevet 13. mars 2020 Jeg er gravid og Far har rusproblemer, samt har drevet med salg av narkotika og er mye ustabil i perioder. Jeg har ikke slik historikk og er og i dialog med bv ifølge far ansees som ett problem. Vil å vinne frem full omsorg bli ett problem? Og eventuelt kan noe rettslige skritt skade meg som mor på noe måte som har vært sammen med denne idioten? Bv støtter meg som mor. Problemet er at i Jan 2020 kom det nye regler for delt omsorg. Anonymkode: d8818...783
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #2 Skrevet 13. mars 2020 Det er ikke om delt omsorg, det er delt foreldreansvar. Det er noe annet. men samvær er vanskelig å stoppe om faren går inn for det. Anonymkode: e6af7...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3 Skrevet 13. mars 2020 Finnes ingen nye regler for delt omsorg. Kun foreldreansvar, som i praksis kun betyr noe når det gjelder to ting, dvs 1. flytting til utlandet, og 2. signatur for å motta pass. Mulig også navnevalg om jeg husker rett når det er en baby som enda ikke er født. Ingenting annet sånn praktisk sett. Det er den med den daglige omsorgen (altså den barnet bor hos mesteparten av tiden og har folkeregistrert adresse hos) som bestemmer hvilken skole, hvor man skal bo, leve, osv. Siden du er gravid er det ingen grunn til å bekymre seg noe over dette på laaaang tid. Og hvorfor i alle dager involvere BV?!? Jeg synes det er svært merkelig. Far har ingen rettigheter her, barnet er ikke født engang, og det tar over et år før han kan kreve særlig samvær. Da kan du lett med hans historikk kreve rene urinprøver etc. Anonymkode: 1770e...03c 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #4 Skrevet 13. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke om delt omsorg, det er delt foreldreansvar. Det er noe annet. men samvær er vanskelig å stoppe om faren går inn for det. Anonymkode: e6af7...2c3 Mener foreldreansvar. Det er en baby og han er en bekymring for barnevernet samt har rusproblemer? Mener du at samvær blir vanskelig å stoppe da? Det er og slik at jeg som barnet bor hos bestemmer slik jeg forstår dette. Saken er uansett at jeg vil ta rettslige skritt når barnet kommer og er ute etter mer juridiske aspektet. Blir ikke noe problem å fremlegge at han er uskikket pga langvarig dårlig livsførsel. Anonymkode: d8818...783
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #5 Skrevet 13. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes ingen nye regler for delt omsorg. Kun foreldreansvar, som i praksis kun betyr noe når det gjelder to ting, dvs 1. flytting til utlandet, og 2. signatur for å motta pass. Mulig også navnevalg om jeg husker rett når det er en baby som enda ikke er født. Ingenting annet sånn praktisk sett. Det er den med den daglige omsorgen (altså den barnet bor hos mesteparten av tiden og har folkeregistrert adresse hos) som bestemmer hvilken skole, hvor man skal bo, leve, osv. Siden du er gravid er det ingen grunn til å bekymre seg noe over dette på laaaang tid. Og hvorfor i alle dager involvere BV?!? Jeg synes det er svært merkelig. Far har ingen rettigheter her, barnet er ikke født engang, og det tar over et år før han kan kreve særlig samvær. Da kan du lett med hans historikk kreve rene urinprøver etc. Anonymkode: 1770e...03c Fordi de kom inn i bilde av årsaker jeg ikke vil legge ut her. Ikke noe merkelig med å kontante barnevernet heller når en er gravid og far går bananas på narkotika nei. Anonymkode: d8818...783 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #6 Skrevet 13. mars 2020 TS her, jeg mener foreldreansvar for de som lurer. Anonymkode: d8818...783
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #7 Skrevet 14. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her, jeg mener foreldreansvar for de som lurer. Anonymkode: d8818...783 Hva er det da du lurer på? Du får ikke fratatt far foreldreansvaret om han ikke vil selv, så det er bare å overse hele problemer og heller fokusere på hva du gjør om han ikke signerer på ting feks. Altså, det er ingen grunn til å i det hele tart tenke på rettslige skritt da, og det er jo godt over et år til far kan be om reellt samvær. Hvis noen vil ta det til retten må det jo være han, du bestemmer jo allerede alt stort sett. Anonymkode: 1770e...03c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #8 Skrevet 14. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det da du lurer på? Du får ikke fratatt far foreldreansvaret om han ikke vil selv, så det er bare å overse hele problemer og heller fokusere på hva du gjør om han ikke signerer på ting feks. Altså, det er ingen grunn til å i det hele tart tenke på rettslige skritt da, og det er jo godt over et år til far kan be om reellt samvær. Hvis noen vil ta det til retten må det jo være han, du bestemmer jo allerede alt stort sett. Anonymkode: 1770e...03c Jo jeg kan søke om å ha det ene å alene eller far kan signere, eller vi kan ta det i fylkesnemda. Det er altså noe jeg kan gjøre jo. Jeg lurer på altså om noen her har noe erfaringer med dette. Det er gjennomførbart så Ikke svar på tråden hvis ikke du vet hva du snakker om. Anonymkode: d8818...783
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #9 Skrevet 14. mars 2020 Selvom far ruser seg ser jeg ingen grunn til at han ikke skal få ha foreldreansvar, det skaper ikke noe problemer for deg egentlig. Hva er grunnene til at du mener han ikke skal ha foreldreansvar? Du må skille helt på foreldreansvar og samvær Anonymkode: 18ee7...50f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #10 Skrevet 14. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvom far ruser seg ser jeg ingen grunn til at han ikke skal få ha foreldreansvar, det skaper ikke noe problemer for deg egentlig. Hva er grunnene til at du mener han ikke skal ha foreldreansvar? Du må skille helt på foreldreansvar og samvær Anonymkode: 18ee7...50f Jo det kan skape problemer da man har mer rettigheter som kan skape unødvendig bry for meg som mor. Samvær er såklart uaktuelt. Eller tenker du at en rusmisbruker som selger narkotika og er mentalt ustabil skal ha noe som helst å si hva vedgår barn? Anonymkode: d8818...783 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #11 Skrevet 14. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det kan skape problemer da man har mer rettigheter som kan skape unødvendig bry for meg som mor. Samvær er såklart uaktuelt. Eller tenker du at en rusmisbruker som selger narkotika og er mentalt ustabil skal ha noe som helst å si hva vedgår barn? Anonymkode: d8818...783 Vet du hva, det har faktisk ikke så mye å si i det store og hele. Det kan ta litt lenger tid med enkelte ting men det er bare å planlegge litt bedre. Har selv barn med en som begynte å ruse seg. Og han hadde også foreldreansvar, ble ikke noe problemer ut av det. I forhold til samvær, så bør du virkelig legge rette til for samvær, men han kan ikke være rusa da. Anonymkode: 18ee7...50f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #12 Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva, det har faktisk ikke så mye å si i det store og hele. Det kan ta litt lenger tid med enkelte ting men det er bare å planlegge litt bedre. Har selv barn med en som begynte å ruse seg. Og han hadde også foreldreansvar, ble ikke noe problemer ut av det. I forhold til samvær, så bør du virkelig legge rette til for samvær, men han kan ikke være rusa da. Anonymkode: 18ee7...50f Jeg skjønner hva du mener å tenker, men du tenker jo ikke at situasjoner ikke er lik din selv om du påberoper deg selv å ha noe form for erfaring. Jeg legger heller ikke ut all informasjon her på KG. Du kommer ikke med noe form for råd juridisk sett og bare argumenterer hvorfor far skal få ha foreldreansvar og holder deg lite til det jeg faktisk spør om. Du kan virkelig ikke lage deg opp noe mening her om hva jeg burde og ikke burde, og tenker ikke spesielt langt å derfor burde holde deg for god til å svare. Hva om far her er psykisk ustabil? Farlig? Psykotisk? Voldelig? osv... og hadde jeg som mor lagt opp til samvær med far i denne situasjonen så hadde uken jeg fått hatt mitt barn en gang. Så tenk deg godt om neste gang du svarer og tror sitter inne med hva andre burde gjøre eller tror du har så mektig erfaring. Fint at du kan la ditt barn treffe en narkoman far. Det går ikke her. Anonymkode: d8818...783
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #13 Skrevet 14. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hva du mener å tenker, men du tenker jo ikke at situasjoner ikke er lik din selv om du påberoper deg selv å ha noe form for erfaring. Jeg legger heller ikke ut all informasjon her på KG. Du kommer ikke med noe form for råd juridisk sett og bare argumenterer hvorfor far skal få ha foreldreansvar og holder deg lite til det jeg faktisk spør om. Du kan virkelig ikke lage deg opp noe mening her om hva jeg burde og ikke burde, og tenker ikke spesielt langt å derfor burde holde deg for god til å svare. Hva om far her er psykisk ustabil? Farlig? Psykotisk? Voldelig? osv... og hadde jeg som mor lagt opp til samvær med far i denne situasjonen så hadde uken jeg fått hatt mitt barn en gang. Så tenk deg godt om neste gang du svarer og tror sitter inne med hva andre burde gjøre eller tror du har så mektig erfaring. Fint at du kan la ditt barn treffe en narkoman far. Det går ikke her. Anonymkode: d8818...783 For et svar, tydelig at du ikke helt greier å se lenger enn deg selv. Forhåpentligvis hormonene sin skyld, selv om det er alt for lett å skylde på det. Skal allikevel gi deg litt informasjon du lett kunne googla deg til. Om du og barnefar ikke bor sammen ved fødsel så kan en av dere sende inn at den ene ikke skal ha foreldreansvar, er den andre ikke enig i det så må det tas til retten. Dvs, du kan sende inn at far ikke skal ha foreldreansvar allikevel, og om han ikke godtar det så er det han som må ta skrittet og gå til rettsak. Så er ikke så stor forskjell fra før til nå. Anonymkode: 18ee7...50f 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg, du må gjøre det rette. Har du flere barn? Anonymkode: c89fc...d79 Nei Anonymkode: d8818...783
Inkognitogata Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 On 3/14/2020 at 11:48 AM, AnonymBruker said: Jo det kan skape problemer da man har mer rettigheter som kan skape unødvendig bry for meg som mor. Samvær er såklart uaktuelt. Eller tenker du at en rusmisbruker som selger narkotika og er mentalt ustabil skal ha noe som helst å si hva vedgår barn? Anonymkode: d8818...783 Hvorfor valgte du å bli gravid med ham? Hvorfor valgte du ikke abort?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 1 time siden, Inkognitogata skrev: Hvorfor valgte du å bli gravid med ham? Hvorfor valgte du ikke abort? Det ønsker ikke jeg å dele. Anonymkode: d8818...783
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 Her var det mange svar fra folk som ikke har peiling! Delt foreldreansvar betyr at barnefar (uten samvær) kan hente barnet i bhg uten å bli nektet, selv om barnet ikke kjenner han. De ansatte kan ikke nekte hvis han viser papirer på at han har delt foreldreansvar! Vi var gjennom suppa selv, med kontakt med politi og andre instanser. Delt foreldreansvar betyr at han kan nekte utredning hvis barnet har behov for det. (Få tak i pass er bare en av mange ting han kan slå seg vrang på, ihvertfall for en liten stund). Hvis du velger privatskole senere kan barnefar nekte på dette blant annet. ved sykehusinnleggelse og div behandlinger har han medbestemmelses rett. Du kan gå til retten, men det «enkleste» vil være å prøve å overtale han til å skrive foreldreansvaret kun på deg. Med delt foreldreansvar er han medbetalings pliktig dersom barnet gjør hærverk ol senere, det er han ikke uten foreldreansvaret. Lykke til! Anonymkode: 498b7...5da 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her var det mange svar fra folk som ikke har peiling! Delt foreldreansvar betyr at barnefar (uten samvær) kan hente barnet i bhg uten å bli nektet, selv om barnet ikke kjenner han. De ansatte kan ikke nekte hvis han viser papirer på at han har delt foreldreansvar! Vi var gjennom suppa selv, med kontakt med politi og andre instanser. Delt foreldreansvar betyr at han kan nekte utredning hvis barnet har behov for det. (Få tak i pass er bare en av mange ting han kan slå seg vrang på, ihvertfall for en liten stund). Hvis du velger privatskole senere kan barnefar nekte på dette blant annet. ved sykehusinnleggelse og div behandlinger har han medbestemmelses rett. Du kan gå til retten, men det «enkleste» vil være å prøve å overtale han til å skrive foreldreansvaret kun på deg. Med delt foreldreansvar er han medbetalings pliktig dersom barnet gjør hærverk ol senere, det er han ikke uten foreldreansvaret. Lykke til! Anonymkode: 498b7...5da Ja stemmer. Har snakket med advokat nå å tenker det ordner seg grunnet særskilte regler også som var med i den nye loven. Takk for svar. Denne tråden kan stenges. TS Anonymkode: d8818...783
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 11 timer siden, Inkognitogata skrev: Hvorfor valgte du å bli gravid med ham? Hvorfor valgte du ikke abort? Hvorfor er dette interessant for problemstilllingen? Jeg er så lei av de bedreviterske hvorforgjordedudette svarene, som bidrar med null hjelp, nei forresten, som legger sten til byrden for trådstarter. Anonymkode: 1dc0e...a1c 1
Inkognitogata Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er dette interessant for problemstilllingen? Jeg er så lei av de bedreviterske hvorforgjordedudette svarene, som bidrar med null hjelp, nei forresten, som legger sten til byrden for trådstarter. Anonymkode: 1dc0e...a1c Jeg forstår virkelig ikke hvorfor kvinner velger å bli gravide med menn de ikke engang anser som skikket for samvær. De tenker ikke mye på barnet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå