Gå til innhold

Arbeidsgiver som ikke har betalt/meldt fra skatt!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har jobbet i en butikk. Et nært familiemedlem eier butikken, og vi har alltid hatt et dårlig forhold men har jobbet der likevel siden jeg er student og ikke fått jobb andre plasser. Han (arbeidsgiver) er dømt i retten før pga manglende betaling av sykepenger osv og ulovlig oppsigelse av en tidligere ansatt

Han har altså ikke meldt fra eller trukket av skatt fra lønnen min i hele 2019! Og vær så snill ikke skriv at jeg må følge med på det selv, det vet jeg, men jeg har ikke greie på dette med skatt og har ikke hatt energi til å sette meg inn i det fordi denne jobben har tappet energien min (mest pga krangel med familiemedlemmet mitt)

Så har jeg jobbet i desember og jul og nyttår og har sendt inn timelister for dette.... Helt siden starten av januar har jeg mast om utbetaling av lønn og truet med anmeldelse hvis han ikke utbetaler øyeblikkelig! Og nå er det midten av mars... Så sendte han mail for noen dager siden at han ikke har meldt inn skatt for 2019 og at det som mangler for meg i skatt dekker hele lønnen min fra desember!!!!! Jeg er så sint!! Jeg hater han! Jeg vil ha utbetalt lønnen fordi jeg trenger de pengene nå! Hvis jeg mangler en del i skatt så får jeg vel et krav fra skatteetaten og kan be de om avbetaling per måned.... Men jeg trenger en månedslønn akkurat nå! Hva skal jeg gjør?

Anonymkode: 552d8...9da

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har selvfølgelig sluttet.... Men bare studielån er ikke nok, jeg har måtte lånt penger av andre...

Har arbeidsgiver lov til å ikke melde fra skatt, og så vente 1 år og trekke av all skatt for en hel månedslønn ?!

AnonymBruker
Skrevet

Ring skatteetaten.

Anonymkode: a1ace...715

AnonymBruker
Skrevet

Så han har utbetalt deg beløpet og skatten? Eller har han lagt av skatten uten å betale den inn til myndighetene? Er du sikker på at du har fått skatten utbetalt? 

Anonymkode: 9e9f7...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidsgiver plikter du å melde de ansatte inn i arbeidstakerregisteret, og å foreta forskuddstrekk og utleggstrekk og betale dette til skatteoppkrever.

Dersom du ikke oppfyller disse pliktene, er du økonomisk ansvarlig for de samme beløpene som ellers ville blitt trukket fra arbeidstaker, med mindre du kan sannsynliggjøre at det ikke skyldes forsømmelse eller mangel på aktsomhet fra din side.

Som arbeidsgiver kan du straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år dersom du ikke gjennomfører trekket slik regelverket bestemmer.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Norge må alle arbeidstakere betale skatt samtidig som lønnen opptjenes og utbetales. Det er din plikt som arbeidsgiver å foreta forskuddstrekk før lønnen blir utbetalt.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/skattekort-og-skattetrekk/forskuddstrekk/

Han har brutt plikten. Det er alvorlig 

Tusen takk for svar! Er det også ulovlig å trekke av all skatt fra forrige året for 1 lønning? Det kan umulig vær lov! Kan jeg kreve at han utbetaler lønnen ? Han skriver bare kverulerende tilbake til meg på mail, og skriver som om det er lovlig alt det han gjør.... Og kverulerer så mye at jeg blir utslitt og trekker meg vekk, akkurat som han håper på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk lønnsslippene dine, hvis det står på lønnsslippen din at du er trukket skatt tar du kontakt med skatteoppkrever da du kan dokumentere at du er trukket for skatt, og da vil du mest sannsynlig bli godskrevet dette. Kan du ikke dokumentere at arbeidsgiver har trukket forskuddstrekk vil skatteoppkreveren gå ut i fra at du har fått utbetalt det som skulle vært trukket i forskuddstrekk, da er du faktisk selv ansvarlig.

Anonymkode: cd294...3a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sjekk lønnsslippene dine, hvis det står på lønnsslippen din at du er trukket skatt tar du kontakt med skatteoppkrever da du kan dokumentere at du er trukket for skatt, og da vil du mest sannsynlig bli godskrevet dette. Kan du ikke dokumentere at arbeidsgiver har trukket forskuddstrekk vil skatteoppkreveren gå ut i fra at du har fått utbetalt det som skulle vært trukket i forskuddstrekk, da er du faktisk selv ansvarlig.

Jeg har ikke noen lønnsslipp, sjekket det

Ja vet jeg er ansvarlig, men det jeg lurer på er om han kan betale en hel månedslønn inn til skatt?? Jeg trenger de pengene NÅ, og vil mye heller betale avdrag til skatteetaten senere! Men akkurat NÅ er jeg desperat etter de pengene!

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta det med skatteetaten, det blir for snevert å gi deg hjelp her inne. 

men oppfordrer deg også kraftig til å vokse opp og kreve lønnsedler, og å ikke jobbe for familie som du allerede hater 

Anonymkode: d8e7f...448

AnonymBruker
Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke trekke mer i forskuddstrekk enn det du har oppgitt på skattekortet uten at du selv har bedt om det. Denne arbeidsgiveren bør du tipse skatteoppkreveren om slik at de kan utføre en arbeidsgiverkontroll. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring skatteinnkreveren. Dette er en oppgave for dem. Du må sende innen avregningsklage. 
Skatter du til Oslo må du sende inn skjema som heter Avregningsklage. Kopi av lønnsslipp de siste månedene og arbeidskontrakt. 

Alle arbeidsgivere skal ha en konto som heter skattetrekkskonto. Denne kontoen er låst for uttak for alle andre enn skatteinnkreveren. Og etter arbeidstaker trekker skatten din så skal de rett på denne kontoen. 

For å bruke denne kontoen på noe annet enn skatt for ansatte må de dokumentere og be om tillatelse fra skatteoppkrever. Dette er så strengt fordi det ikke er arbeidsgivers penger til å bruke på hva de vil. De er de ansattes penger og skal kun gå til skatteoppkreveren. 

https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/skatt-for-personlige-skattytere/klage-pa-skatteoppgjoret/#gref

Å bryte dette er alvorlig for arbeidsgiveren din! Ikke for deg, men for dem og revisor,,,Her er en som fikk 5 måneders betinget fengsel i 2018. 

https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/rf-regelverket/dom-mot-autorisert-regnskapsforer/

Anonymkode: c855d...282

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at ts selv er ansvarlig? Det er arbeidsgiver som har brutt sin plikt og kan få både bøter og fengsel grunnet bruddet. 

Ts, regn på hva du fikk i lønn. Du ser jo raskt om du har normal lønn eller om du har 30% mer enn du ville hatt om du hadde betalt skatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen arbeidstakere har ansvaret for å trekke seg selv i skatt. Bare arbeidsgivers plikt. 
Så ha kontrakt. Be om lønnsslipper. Det er ditt eneste sikkerhetsnett. 

Fjelder det en ansatt, gjelder det mest sannsynligvis flere i samme bedrift. Det kan ta ett år å nøste opp i, så ha kontakt med skatteoppkrever og skatteetaten. Det er dem som tar dette med din arbeidsgiver. Du er den fornærmede i saken. Og får restskatt så det smeller. 

Med en gang det foreligger en avregningsklage blir det andre regler å følge for innkrevingen av denne restskatten. Som oftest fryses den til saken er løst. Som da, som sagt, kan ta ett år. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så klart, har du ikke dokumentasjon kommer du nok ikke langt. 

Arbeidsgiver skal rapportere inn 6 ganger i året. Alt annet enn dette er brudd på loven. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at sjefen din ikke har meldt deg inn som ansatt og ikke betaler arbeidsgiveravgift eller noe som helst. 

Hva står i arbeidskontrakten din når det gjelder lønn og arbeidstid? Hva står på skattekortet ditt? (Sjekk på skatteetaten sine sider). Hva står på lønnsslippen din? Alle disse tingene skal være i orden (altså at du skal få disse om du er ansatt i en bedrift).

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med skatteetaten. I tillegg bør du finne deg en annen jobb. Dette gir deg jo bare mer problemer.

Anonymkode: 683b3...cdc

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

TS:

Det er på tide å bli formell. Slutt å ringe.

Be om å få tilsendt lønns og trekkoppgave for 2019. Den skal inneholde lønnen du har fått utbetalt og hva som er innrapportert i skatttetrekk. Dersom arbeidsgiver har "glemt" å trekke skatt, ber du om at du får skyldig lønn utbetalt slik at du selv kan betale inn skatt. Dette har du lov til.

Dersom arbeidsgiver nekter, og insisterer på å betale inn pengene til skattetaten skal du ha KVITTERING på at dette er gjort. 

Endret av Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...