AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Skrevet 13. mars 2020 Hvor lenge overlever viruset på en gjenstand, feks. Åpen matboks? Anonymkode: f56cb...091
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #2 Skrevet 13. mars 2020 Har lest at det kan overleve 7 timer på glatte flater, f.eks en mobiltelefon. Anonymkode: bb2f6...907
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3 Skrevet 13. mars 2020 Ca tre timer i luft, opp til et døgn i tøy, opp til tre døgn på plast og metall. Anonymkode: e892c...387
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #4 Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ca tre timer i luft, opp til et døgn i tøy, opp til tre døgn på plast og metall. Anonymkode: e892c...387 Kilde? Anonymkode: 2c536...93e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #5 Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Anonymkode: 2c536...93e https://forskning.no/sykdommer/sa-lenge-overlever-koronaviruset-i-lufta-pa-plast-metall-og-papp/1654346 Anonymkode: 4820c...c83 1
Bix Skrevet 13. mars 2020 #6 Skrevet 13. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge overlever viruset på en gjenstand, feks. Åpen matboks? Anonymkode: f56cb...091 Ny studie viser tre dager på overflater og tre timer i luften; tidligere studie viste ni dager: Quote But how long can the new coronavirus linger on surfaces, anyway? The short answer is, we don't know. A new analysis found that the virus can remain viable in the air for up to 3 hours, on copper for up to 4 hours, on cardboard up to 24 hours and on plastic and stainless steel up to 2 to 3 days. However, this study, which was published in the preprint database medRxiv on Wednesday (March 11), has not yet yet been peer-reviewed. ... og: Quote They concluded that if this new coronavirus resembles other human coronaviruses, such as its "cousins" that cause SARS and MERS, it can stay on surfaces — such as metal, glass or plastic — for as long as nine days (In comparison, flu viruses can last on surfaces for only about 48 hours.) KIlde: https://www.livescience.com/how-long-coronavirus-last-surfaces.html 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #7 Skrevet 13. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ca tre timer i luft, opp til et døgn i tøy, opp til tre døgn på plast og metall. Anonymkode: e892c...387 Hvis en kjøper brukte bøker så kan en vel fryse dem, tar det knekken på virus? De går vel vekk hvis en vasker klær i vaskemaskin? Anonymkode: f56cb...091
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #8 Skrevet 14. mars 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis en kjøper brukte bøker så kan en vel fryse dem, tar det knekken på virus? De går vel vekk hvis en vasker klær i vaskemaskin? Anonymkode: f56cb...091 Fryse bøker ...? Nei, man putter dem i stekeovnen: On 3/11/2020 at 11:56 AM, AnonymBruker said: Har ikke så god greie på data, men har en sånn bærbar PC med Windows som jeg vil være helt sikker på er smittefri, og har hørt at koronaviruset ikke tåler mye varme. Så jeg vil altså for sikkerhets skyld putte PC-en i stekeovnen, slik at jeg kan bli kvitt all koronasmitte. Er det noen som vet hvor mange grader jeg kan steke PC-en på uten at den går i stykker; den ser ganske solid ut, så den tåler vel litt ...? Anonymkode: 50a76...0fc Anonymkode: c6878...0ce
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #9 Skrevet 14. mars 2020 Jeg har tenkt på alt man kjøper på butikken som andre har klasset på jeg. Ris = Pappkartong. Pasta = Pappkartong. Melk = Pappkartong. Osv, osv. Grøsser. Men kan ikke tenke slik heller. Kan jo ikke vaske alt jeg kjøper på butikken med antibac heller.. Anonymkode: 7848b...2d5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #10 Skrevet 14. mars 2020 Jeg ville gått ut fra 9 dager for å være sikker. Selv ikke høyere temperatur tar knekken på viruset. I Wuhan var det først 9 dager, deretter 5 dager, men fordi det virker som om folk ble smittet på nytt ble det fokusert på 9 dager. Og det er selv når de hadde vasket og sterilisert alt. Anonymkode: 07e53...56c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #11 Skrevet 14. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tenkt på alt man kjøper på butikken som andre har klasset på jeg. Ris = Pappkartong. Pasta = Pappkartong. Melk = Pappkartong. Osv, osv. Grøsser. Men kan ikke tenke slik heller. Kan jo ikke vaske alt jeg kjøper på butikken med antibac heller.. Anonymkode: 7848b...2d5 Ha det i brødposer/andre flasker/på glass så kvitter du deg med ytre emballasje og vasker hendene. Fixed. Anonymkode: bb226...eaf
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #12 Skrevet 14. mars 2020 Det er mellommenneskelig kontakt som sprer viruset først og fremst. Det er her vi må sette inn innsatsen. Det kan overleve gjennom kontaktflater, men i mye mindre grad. Person-to-person spread The virus is thought to spread mainly from person-to-person. Between people who are in close contact with one another (within about 6 feet). Through respiratory droplets produced when an infected person coughs or sneezes. These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs. It may be possible that a person can get COVID-19 by touching a surface or object that has the virus on it and then touching their own mouth, nose, or possibly their eyes, but this is not thought to be the main way the virus spreads. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission.html Anonymkode: ac245...b57
Anbefalte innlegg