Gå til innhold

Hvorfor finnes barnehager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte litt på det, og innså at det å jobbe i en barnehage er det samme som å være en forelder, den eneste forskjellen er at man får betalt, mens de virkelige foreldrene ikke får betalt om de skal passe barna sine.

Barnehagelærere får omtrent 35,000 kr i måneden. Vi kan si at de som har 3 barn eller flere får lønnen til en barnehagelærer for å passe på, og veilede dem LANGT BEDRE enn en barnehagelærer har praktisk kapasitet til å gjøre. Det hadde både fått nr barn i familien til å stige, som er bra for Norge, og de barna hadde blitt langt bedre oppdratt.

Jeg kan tenke meg kommentarer som  "men moren eller faren som skal ta denne jobben, skal han/hun glemme ambisjonene sine, studiene sine?" Nei, nei og nei. Barn vokser, de starter på skole når de er 6. Du ofrer ikke karrieren din om du tar en 6-års pause, hele livet står foran deg etter den relativt korte perioden.

Jeg har ikke sittet og tenkt på dette i timesvis, så det er litt enkelt skrevet, men måtte bare få dette ut!

x

Anonymkode: 37a78...fd4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnehage er lurt av mange grunner. Man trenger færre voksne enn om alle skulle vært hjemme, dermed blir det et positivt bidrag til økonomien.

For barnet er det ellers ikke lurt å være hjemme til man begynner på skolen, å sosialisere seg med andre barn på samme alder tidlig er gunstig.

Anonymkode: 91263...d12

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte litt på det, og innså at det å jobbe i en barnehage er det samme som å være en forelder, den eneste forskjellen er at man får betalt, mens de virkelige foreldrene ikke får betalt om de skal passe barna sine.

Barnehagelærere får omtrent 35,000 kr i måneden. Vi kan si at de som har 3 barn eller flere får lønnen til en barnehagelærer for å passe på, og veilede dem LANGT BEDRE enn en barnehagelærer har praktisk kapasitet til å gjøre. Det hadde både fått nr barn i familien til å stige, som er bra for Norge, og de barna hadde blitt langt bedre oppdratt.

Jeg kan tenke meg kommentarer som  "men moren eller faren som skal ta denne jobben, skal han/hun glemme ambisjonene sine, studiene sine?" Nei, nei og nei. Barn vokser, de starter på skole når de er 6. Du ofrer ikke karrieren din om du tar en 6-års pause, hele livet står foran deg etter den relativt korte perioden.

Jeg har ikke sittet og tenkt på dette i timesvis, så det er litt enkelt skrevet, men måtte bare få dette ut!

x

Det blir jo umulig med kun seks års pause hvis du skal være hjemme med tre barn. Med mindre alle får trillinger, da. I det aller minste scenarioet må man være hjemme i 9 år, hvis man får tre barn med ett år mellom dem. 

Anonymkode: c8686...eb2

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det blir jo umulig med kun seks års pause hvis du skal være hjemme med tre barn. Med mindre alle får trillinger, da. I det aller minste scenarioet må man være hjemme i 9 år, hvis man får tre barn med ett år mellom dem. 

Anonymkode: c8686...eb2

Åh, bra observert, men det kan fortsatt finjusteres, f.eks. la oss si fem år og to eller flere barn, med tanke på at politikerne har i en lengre periode vurdert å starte skolegangen i 5-årsalderen. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnehage er lurt av mange grunner. Man trenger færre voksne enn om alle skulle vært hjemme, dermed blir det et positivt bidrag til økonomien.

For barnet er det ellers ikke lurt å være hjemme til man begynner på skolen, å sosialisere seg med andre barn på samme alder tidlig er gunstig.

1. Spørsmålet er om det å la en person ha ansvar for den mengden barn reduserer kvaliteten, eller muligheten til en fin oppdragelse og om alle barn får den oppmerksomheten de trenger

2. Å ikke gå på barnehage  betyr ikke å være hjemme. Et barn kan sosialisere helt fint ute med andre barn. I nabolaget, på lekeplassen, hvor som helst liksom. Det er ikke sånn at barnehagen skal være den eneste muligheten til sosialisering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle virkelig ønske at flere var hjemme med barna sine sånn at det i det minste var mulig å sosialisere dem med de andre som heller ikke gikk i barnehage. 

Anonymkode: d1f23...1f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får 35.000...? Nei.

Anonymkode: 22667...683

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan du si, man hadde ikke barnehager før, det funket det også.

Jeg tror barnehager er egentlig bare til for å få barna til å tilpasse seg systemet tidligst mulig, den skal tidlig krøkes osv...

Anonymkode: 2ffdc...c38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men blir det et positivt bidrag til barna?

Skrevet

Barnehagen er en del av utdanningsløpet, det starter ikke når barna er seks, men når de begynner i barnehagen.

Barnehagen er en institusjon med et samfunnsmandat. De utøver en profesjonell omsorg og et pedagogisk innhold som skiller seg fra det som skjer i hjemmet. Innholdet i barnehagen er  ikke det samme som i familien, så pedagogene har en annen rolle enn en mor og en far.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagene bemannes hovedsaklig av ufaglærte og "lavere utdannede," de har dermed også gjerne lavere lønn enn barnehagelærere. Samtidig tjener personalet (spesielt pensjon, avigft etc. medregnet) mer enn nok til at ville blitt svært mye dyrere for samfunnet å lønne halvparten av alle foreldre tilsvarende summer, i tillegg til å miste 6/9/etc. år med produktivitet i andre jobber.

Anonymkode: f9898...f17

AnonymBruker
Skrevet

Hva med voksne som trenger andre impulser enn å smøre brødskiver og bygge lego hele dagen?

Anonymkode: 12c56...40e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med voksne som trenger andre impulser enn å smøre brødskiver og bygge lego hele dagen?

Oi, er det ditt inntrykk av voksne i bhg?

Vi er omsorgspersoner, vi er rause, kompetente. Vi bygger tillit og skaper trygghet hos barna, foreldre og besteforeldre. Vi er rådgivere og veiledere. Barna får en god start på livet med sosialisering og trygge rammer. Vi kan være stemmen til de som ikke kan snakke selv, vi avverger fysisk og psykisk vold - som kommer hjemmefra. 

Men hey, hva er vel jeg som bygger lego hele dagen 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 74808...4e3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, er det ditt inntrykk av voksne i bhg?

Vi er omsorgspersoner, vi er rause, kompetente. Vi bygger tillit og skaper trygghet hos barna, foreldre og besteforeldre. Vi er rådgivere og veiledere. Barna får en god start på livet med sosialisering og trygge rammer. Vi kan være stemmen til de som ikke kan snakke selv, vi avverger fysisk og psykisk vold - som kommer hjemmefra. 

Men hey, hva er vel jeg som bygger lego hele dagen 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 74808...4e3

Nei hjelp, nå misforsto du. Tenker på foreldre som er hjemme uten kollegaer og som da bare er hjemme med ungene sine hele dagen (hvis vi ikke skulle hatt barnehager). Barnehageansatte har jeg den største respekt for. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ehh... Ja. Jeg er veldig glad barna mine er i barnehagen og får impulser der som jeg ikke klarer å gi 

Anonymkode: e2b1b...0a7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, mye bedre enn å være hjemme med mor frem til skolestart.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, mye bedre enn å være hjemme med mor frem til skolestart.

Hvordan vet du at barnehager er bedre enn slik det var før barnehager?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra for samfunnsøkonomien at flest mulig er i jobb og bidrar der på ulikt vis.  Ikke gunstig å sette mange tusen utenfor arbeidslivet. Og heller ikke lett å komme tilbake etter mange års pause. Da er man jo ikke faglig oppdatert. 

Anonymkode: 46cfd...87a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at barnehager er bedre enn slik det var før barnehager?

Før i tiden var alt annerledes, det var masse søsken osv, og ikke slik som nå hvor de barna som er hjemme med mor knapt har andre (barn) å forholde seg til de seks første leveårene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bsrnehager er en del av utdanningsforløpet, noe rammeplanen setter føringer for.

Det er mye læring i store grupper og blant andre barn, ikke minst noe så viktig som sosial kompetanse. Det bidrar også til nettverksbygging og gode relasjoner.

Barnehager har  også forebyggende arbeid, språk er noe det jobbes mye med, og dersom det er noe blir det fanget opp og tiltak videre fra PPT, jo tidligere intervenjon jo bedre for barnet.

En god barnehage er virkelig Gull.

Anonymkode: 8db7e...342

• Liker 4
Gjest Kvinne487
Skrevet

Hvor i all verden har du lært at barnehagelærere tjener 35.000 i mnd??? 😂😂😂😂 Jeg har utbetalt 26.000 etter skatt. Vesentlig forskjell. Ditt syn er typisk for de som ser på bhg som en oppbevaringsplass der vi «passer» barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...