Gå til innhold

Hvordan vil koronaviruset påvirke salg og kjøp av bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

I disse koronatider forstår jeg at det er mye usikkerhet i økonomi. Jeg skal selge en leilighet nå i et relativt attraktivt område i Oslo, men skal samtidig kjøpe bolig med kjæresten min. 

Spørsmålet er derfor hvordan dette viruset kan påvirke salg? Ikke minst hvordan det påvirker kjøp? Kan vi risikere lavere lån, eller lavere renter, høyere boligpriser osv? 

Anonymkode: c9a23...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke akkurat det vil bli flere besøk på visningene nå. Klart, om prisene synker mye så kan det jo bli flere. Fellesvisninger kommer det ikke til å bli mye av nå.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Visninger vil avta. Folk blir permitert. Misligholder lån. Boligpriser kollapser. Folk vil selge boliger med tap. Dette har ikke startet ennå. Effekten ser vi til høsten. Da vil det komme en my økonomisk kollaps i oktober.

Anonymkode: 61835...205

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel an på, vi kjøpte denne uka.

Anonymkode: fb7a9...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror renta settes ned igjen for å hjelpe folk til å kunne betjene lånet. Og bankene kommer til å akseptere avdragsfrihet hos flere tror jeg. 

Anonymkode: 0dbd1...9aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fortsatt stor pågang i markedet, og det virker som at mange tenker at de kan gjøre et «kupp» på bolig nå.

Det blir kun privatvisninger fremover, og det renner inn mailer og telefoner med folk som vil reservere tid på visning, så jeg ville ikke vært bekymret for å selge nå.

Jeg ville vært mer bekymret for å vente, for når viruset slipper taket og de som har vært nervøse og holdt igjen begynner å selge, da kommer det til å bli lagt ut veldig mye, og man kan forvente at det tar lengre tid/får dårligere pris. Nå vet jeg ikke med resten av landet, men dette gjelder hvertfall Oslo. 

Anonymkode: f4835...7e3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror mange først vil se om de får beholde jobben slik at de klarer å betale ned på noe huslån. 

Anonymkode: 0d50b...2e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror renta settes ned igjen for å hjelpe folk til å kunne betjene lånet. Og bankene kommer til å akseptere avdragsfrihet hos flere tror jeg. 

Anonymkode: 0dbd1...9aa

Renta er så lav nå at det våpenet er brukt. Renten på mitt boliglån har vært 7% for 15år siden. Da var det handlingsrom. Men nå er det veldig begrenset.

Anonymkode: a2fdc...e67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Solgte leiligheten min i går over prisantydning, heldigvis😅

Men tror flere vil sitte på gjerdet og avvente eventuelle kjøp. Tror nok norsk økonomi vil bruke en stund før den er tilbake til normalen. Og jeg planlegger å vente litt før jeg kjøper nytt, forhåpentligvis under prisantydning 

Anonymkode: c4c03...86b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal også selge en leilighet midt i Oslo og etter planen visningshelgs om to uker. Aner ikke hva jeg skal gjøre.. 

Anonymkode: 7d6ae...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte leilighet i februar. For min del hadde jeg også kjøpt nå, for jeg trengte et sted å bo. Hadde muligens ikke makset meg helt ut på lån nå, men må man ha et sted og bo så kommer man til å prøve å få kjøpt. 

Spesielt i Oslo tror jeg ikke det vil bli et problem. Mulig et dupp i prisene, men tviler på et kollaps. 

Anonymkode: 5efa1...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boligen du sitter i nå blir du stuck i med mindre du har lyst å selge med mye tap. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Apocalypte skrev:

Den boligen du sitter i nå blir du stuck i med mindre du har lyst å selge med mye tap. 

Kan en risikere corona smitte i ny bolig? Hvis den ikke blir bebodd på flere uker, så dør vel viruset?

Anonymkode: b0912...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan en risikere corona smitte i ny bolig? Hvis den ikke blir bebodd på flere uker, så dør vel viruset?

Anonymkode: b0912...d33

Viruset lever bare på overflater i minutter-noen få dager, alt avhenger av omstendigheter/miljø. Luft, lys, varme osv.  Virus liker ikke høy varme. Men man kan jo begynne å lure når spredningen har vært så høy i sør-europa........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre regjeringen kommer på banen og NAV lemper på kravene, kan vi komme til å se en del tvangssalg i månedene fremover. Det vil nok påvirke boligmarkedet. Skal jeg gjette på effekten blir det nok at de som har mer enn nok fra før kjøper opp boligene til de som nå ikke lenger har midler til å betale lånet sitt.

Anonymkode: 1420a...9ab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Boligprisene kommer til å rase som følge av massiv arbeidsløshet og manglende evne til å nedbetale lån - 79 prosent av bedriftene kan permittere:

8 av ti bedrifter vurderer å permittere ansatte, ifølge en NHO-undersøkelse. 24 prosent har allerede iverksatt permitteringer. - Vi tror ikke det vi leser. Dette betyr at vi trolig står foran en eksplosiv vekst i ledigheten i Norge, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid.

Så å kjøpe en bolig i dagens marked og ta opp lån i forbindelse med dette, er noe av det dummeste man kan gjøre.

Anonymkode: 58163...47b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper du bolig nå kan du hvertfall være sikker på at det ikke er en dårlig investering. Spessielt hvis vi snakker om bolig i Oslo. Eiendom vil alltid være den sikreste investering du kan gjøre, og om prisene skulle falle noe under koronapandemien er dette urelevant på langsikt da pandiemien vil ta slutt, og verdien på boligen vil igjen krype oppover. Hvis man leier kan det være greit å sikre seg en bolig nå, da man slipper å kaste penger i do ved å leie under pandemien, da de fleste selgere garantert vil avvente med å selge. Hjelper også at resten er satt noe ned, og vil mulig bli satt ned ytterligere.

Å leie ut bolig vil alltid være gunstig, og utleiere vil kjøpe opp alt av leiligheter hvis prisene får en dupp (og vanlige folk er usikre). Dette vil veie opp for alt folk sitter på gjerdet, og med tid bare føre tid ytterligere prisvekst på langsikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.3.2020 den 2.04, AnonymBruker skrev:

Visninger vil avta. Folk blir permitert. Misligholder lån. Boligpriser kollapser. Folk vil selge boliger med tap. Dette har ikke startet ennå. Effekten ser vi til høsten. Da vil det komme en my økonomisk kollaps i oktober.

Anonymkode: 61835...205

Dette er gode nyheter. Nå kan endelig vi førstegangskjøpere få muligheten til å kjøpe noe :)

Anonymkode: 7b8f8...4c4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Boligprisene kommer til å rase som følge av massiv arbeidsløshet og manglende evne til å nedbetale lån - 79 prosent av bedriftene kan permittere:

Så å kjøpe en bolig i dagens marked og ta opp lån i forbindelse med dette, er noe av det dummeste man kan gjøre.

Anonymkode: 58163...47b

Bortsett fra oss som jobber i helsevesenet nå. MYE overtid og veldig sikker jobb. 

Anonymkode: 5a333...77f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Apocalypte skrev:

Viruset lever bare på overflater i minutter-noen få dager, alt avhenger av omstendigheter/miljø. Luft, lys, varme osv.  Virus liker ikke høy varme. Men man kan jo begynne å lure når spredningen har vært så høy i sør-europa........

Ikke spesielt varmt i Nord-Italia/Alpene på vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...