Gå til innhold

Barnereality - på norsk..

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/13/434594.html

Jeg synes kritikken mot dette er helt på sin plass! Jeg tenker vel også det samme i forhold til seriene fra USA, men synes det blir ekstra ille at det skal vises norske kasuser. Norge er et lite land.

«I likhet med voksne har barn krav på å bli behandlet med respekt. Når et TV-program sender klipp etter klipp av et barn som har mistet krontrollen, som slår, spytter, roper og hyler og hiver ting rundt seg i vilt raseri, er det vanskelig å se hvordan integriteten til barnet blir ivaretatt», skriver forsker Kari Stefansen ved Norsk insitutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) i en debattartikkel i Aftenposten i dag.

«Få voksne - om noen - ville tillatt at slike opptak av dem selv ble sendt på TV i beste sendetid»,

Som kritikerne påpeker: De viser bruddstykker av barn som har mistet kontrollen, som spytter, hyler, sparker, osv. Tror ikke det er mange voksne som ville gått med på at vi ble kringkastet når vi er på vårt mest usaklige og dumme (bortsett fra enkelte reality-"stjerner" kanskje ;) ) og disse barna har jo ikke mulighet til å beskytte seg :-?

Synes dette er spekulativt og grov utnytting av mennesker som ikke er i stand til å beskytte seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så litt av de utenlandske programmene, men fikk vondt inni meg av det.

Synes de ble så utlevert disse ungene, i sårbare, vonde situasjoner. Skikkelig trist :cry:

Dessuten er det jo de voksne som har feilet, barna reagerer bare som naturlig er for barn på situasjonen de er i, programmene fokuserer jo også på det, men først er det barna som henges ut.

Gjest _14062003_
Skrevet

PPT her i kommunen så på disse programmene med grøss og gru. Ikke for utleveringen eller metodene som ble brukt. Men fordi "mange" nå vil ta i bruk disse metodene uten at de trengs - og på feil måte. Og dermed ødelegge barna.

Barn skal være trasse, det er deres måte på å lage seg sin egen identitet. Men de skal også få grenser. Og jeg synes disse nannyprogrammene begynner å bli kjedelige nettopp fordi alle handler om grensemanglende foreldre gang på gang, med forskjellig ramme...

Skrevet

Forferdelige program...uff.

Jeg skjønner rett og slett ikke hvem som ønsker å henge ut barna sine som "monsterbarn" på tv. Jeg får også veldig vondt inni meg.

Selvfølgelig kan barn ta skade av å bli eksponert på denne måten. Norge er et lite land, og hva vil skje med disse ungene som sliter nok fra før når de blir hengt ut på tv???

Skrevet
Synes dette er spekulativt og grov utnytting av mennesker som ikke er i stand til å beskytte seg selv.

Helt enig. Jeg fikk sjokk første gangen jeg hørte om dette. Jeg vet hvem som skal være med å være den såkalte "nanny" og sier jeg ble noe sjokkert over dette. Men når det er sagt så vet jeg at de skal anonymisere det så godt som mulig, men om det er godt nok vil tiden vise.

Gjest festus
Skrevet

Jeg syns en del av disse nanny- programmene er interessante. Man kan lære en del om hvordan man ikke skal oppføre seg mot barn i alle fall. Det er resultatet jeg er interessert i. Hvis metoden hjelper på de voksne og barnas adferd, kan det være jo være positivt. (Når den blir utført på rett måte vel og merke) Når det er fra USA eller Sverige er det jo barn jeg ikke kjenner.

Men ville nok synes det var verre hvis det var naboen som stilte opp. Egentlig skjønner jeg ikke hvordan foreldre kan stille opp på TV og blottlegge seg og barna på den måten. Jeg ville aldri gjort det i alle fall.

Gjest Pjusk
Skrevet

Hadde jeg vært fortvilet og ønsket hjelp med oppdragelsen, hadde jeg iallefall ikke ringt et TV-selskap...

Jeg så forresten "Monsterbarna" på torsdag og ble sjokkert!

Programmet burde hett "Monsterforeldre" og det vi så var faktisk intet annet enn barnemishandling i praksis.

Gjest Porselen
Skrevet

Det er noe annet å se slike programmer fra andre land, fordi vi ikke kommer til å møte noen av familiene på butikken. Noe som vi faktisk kan oppleve her til lands, om ikke alle så iallfall de som bor i det aktuelle nærområdet. Jeg frykter at barna som er med i programmene vil bli ertet/mobbet for dette. For det er ungene som det blir fokus på selv om vi vet at det foreldrene som er årsaken til dispiplinproblemene.

Jeg har ikke sett et helt program av Nanny eller de andre ennå, jeg har ikke skjønt poenget med å stille opp i slike program. Finnes det virkelig ikke andre måter å løse problemene på enn å stille opp i et tv-program?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...