Gå til innhold

Kloakklukt fra sluk i dusjen? Rørlegger-hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ta historien fra start:

Forrige mandag: Fikk hjelp til å rense røret under vasken på badet og til vaskemaskinen. 
Forrige tirsdag: renset sluket i dusjen/på badet. Satte så på en vaskemaskin, da viste det seg at vaskemaskinslangen var løs fra det andre røret, så vannet sprutet utover når maskinen tømte seg for vann.
Lørdag: får hjelp til å sette sammen vaskemaskinslangen og røret, tester maskinen og det fungerer riktig. Alt fint. Problemet er utover kvelden, da kommer det kloakklukt fra sluket. Sjekker at vannlåsen er satt ordentlig i (tar den opp, sette ned, vrir rundt for å prøve å finne en klikk-lyd, men det kommer ikke), spyler med dusjslangen, og lar så vannet stå på en halvtime. Lukten forsvinner der og da, men på morgenen søndag er det like ille igjen. 
Jeg har spylt med masse vann, hatt varmekabler på, hatt varmekabler av. Og nå det siste som ble prøvd var å rense med 1dl klor og så skylle. Gjorde det onsdag kveld. Torsdag morgen luktet det greit, men i dag fredag luktet det kloakk igjen (men ikke like ille som tidligere i uken). 

Hva gjør jeg nå? Noen som har peiling? Er det noe jeg kan gjøre selv eller må jeg tilkalle rørlegger? Problemet er at jeg skal ha visninger av leiligheten ifbm salg neste uke, så har tidspress. Kjenner jeg er rimelig fortvilet nå...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du nok vann i vannlåset i sluk? 

Anonymkode: 12e27...b1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at rørene er satt riktig sammen igjen etter rens? Har sett noen merkelige sammenkoblinger etter at folk har renset x antall rør, ikke ta bilde forut og dermed laget noen sammenkoblinger som hindrer vannlåsen i å fungere skikkelig. Kan høres ut som om dere har glemt en del, siden røret er for kort? Hvis du heller vann i avløpsrøret til vaskemaskinen, ser du da noe vann som kommer opp i dusjsluket? Da er det en kobling mellom disse, og evnt manglende vannlås på røret til vaskemaskinen, kan gi lukt fra dusjsluket?Kontroll sammenkoblingene. Om du så ikke finner ut av det, er nok rørlegger en god investering før en visning. Kloakklukt er liksom ikke et godt salgstriks :)

Anonymkode: 1d668...226

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, elvital skrev:

For å ta historien fra start:

Forrige mandag: Fikk hjelp til å rense røret under vasken på badet og til vaskemaskinen. 
Forrige tirsdag: renset sluket i dusjen/på badet. Satte så på en vaskemaskin, da viste det seg at vaskemaskinslangen var løs fra det andre røret, så vannet sprutet utover når maskinen tømte seg for vann.
Lørdag: får hjelp til å sette sammen vaskemaskinslangen og røret, tester maskinen og det fungerer riktig. Alt fint. Problemet er utover kvelden, da kommer det kloakklukt fra sluket. Sjekker at vannlåsen er satt ordentlig i (tar den opp, sette ned, vrir rundt for å prøve å finne en klikk-lyd, men det kommer ikke), spyler med dusjslangen, og lar så vannet stå på en halvtime. Lukten forsvinner der og da, men på morgenen søndag er det like ille igjen. 
Jeg har spylt med masse vann, hatt varmekabler på, hatt varmekabler av. Og nå det siste som ble prøvd var å rense med 1dl klor og så skylle. Gjorde det onsdag kveld. Torsdag morgen luktet det greit, men i dag fredag luktet det kloakk igjen (men ikke like ille som tidligere i uken). 

Hva gjør jeg nå? Noen som har peiling? Er det noe jeg kan gjøre selv eller må jeg tilkalle rørlegger? Problemet er at jeg skal ha visninger av leiligheten ifbm salg neste uke, så har tidspress. Kjenner jeg er rimelig fortvilet nå...

1. Ta opp igjen vannlåsen din og alle andre rør du har demontert. Dersom du sliter med å få delene til å sitte tett: rørleggere bruker mye glidemiddel. ;) såpevann funker til formålet. Sjekk også at du ikke mangler pakninger. Når du skrur ting fra hverandre så detter de typisk av, helt gjennom-morkne på grunn av elendig montering/kvalitet. Så sjekk og erstatt alt som mangler.

Etter at du har montert tørker du gulv/flater rett under rørene, legger et eller flere papirark der og lar det ligge. Er arket vannskadet mandag: rørlegger.

2. Hell en skje olje (helt vanlig olivenolje) i sluket.

Dersom problemet vedvarer etter dette: rørlegger på mandag.

Anonymkode: 955a1...fe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...