Gå til innhold

Hvor er barneombudet?? Hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet dette er noe ikke alle er berørt av, og jeg vet ikke alle trenger å ta stilling til dette. Så om du ikke har noe vettu å si, eller skal komme med spydig kommentar, gå inn på en annen del av forumet å spy der. 

Her er problemstillingen. To småbarn hjemme, jeg har hjemmekontor, jeg er samfunnskritisk personell.Og må noen dager faktisk møte opp på jobb. Mannen min har hjemmekontor og han er ikke kritisk. Greia er at jeg har fått beskjed av arbeidsgiver å yte samme arbeidsinnsats  i hjemmekontorsituasjon som om jeg var på jobb. Men dette er jo ikke mulig!

Barnehagen tar kun i mot barn av med to foreldre av samfunnskritisk personell.

Kan jeg bare si her og nå at jeg tenker på barnas hverdag før jobben min? Hvorfor tilpasses ikke noe? Er det greit for arbeidsgiver at jeg svarer på 50 telefoner om dagen med 2 barn i bakgrunnen?

Vi blir overlatt til oss selv å ordne med barnepass. Hvordan i alle dager løser vi det? Dette er jo ganske lenge tid å holde barn vekk fra andre barn på, så å samle noen i grupper er jo ikke mulig...

Hvem tar vare på barnas hverdag? Mannen min skal gjøre en stor del så klart og kommer selvsagt til å følge opp så godt det lar seg gjøre.

Men hvem skal tilrettelegge så ikke barna blir møtt med stressede foreldre som ikke egentlig har tid til dem? Sliter med å jobbe "som før", når små barn er avhengig av tilsyn og hjelp igjennom dagen. Hva er dette for noe holdning til tilrettelegging? Spesielt.

Hva tenker dere med barn om dette?

Endret av GjestSiden2006
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din får ta halve syk barn dager da (eller det han trenger for å redusere arbeidsmengden så han kan støtte), om dere ikke har andre som kan hjelpe.

Anonymkode: 78969...2f9

• Liker 6
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din får ta halve syk barn dager da (eller det han trenger for å redusere arbeidsmengden så han kan støtte), om dere ikke har andre som kan hjelpe.

Nei, barnet er ikke syk, så man kan ikke bruke sykt barn-ordningen. Gå ned i stillingsprosent for å ha barna hjemme? Nei, det er vel ikke rettferdig?

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
Skrevet

Da får mannen din ta det da?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der det ikke finnes andre løsninger, vil omsorgspenger være en mulighet, ...vel jobben mener fullt ut at løsningen er bra nok. 

Det er da ikke mulig?? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Da får mannen din ta det da?

FOr en stund ja, men min jobb vil jeg skal jobbe som før. Det vil si min mann ikke kan gjøre annet enn å passe dem fordi min jobb nekter helt å samarbeide. 

Det er over 12.000 stykker på min arbeidsplass... Alle med barn kan da ikke få forskjellige innspill fra sine ledere???

Skrevet

Vi fikk mail i dag fra barnehagen at det gjaldt barn som hadde kun en forelder i samfunnskritisk yrke...

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan man fikser det? Uka, hverdag, kveld og helg er fullstendig snudd på hodet, 8-16 eksisterer ikke. Grytidlige morgener for en av oss. 

Vi har satt som utgangspunkt opp en tredagers plan, og planlegger "dag tre" hver dag, når viktige oppgaver og møter dukker opp legges det inn med en gang. Aktiviteter, tidspunkt, ansvar, planer. Som gjør det slik at alle har det best mulig gitt situasjonen. 

Forståelsesfulle kollegaer. Jeg gjennomførte et videomøte i dag, to av de andre deltakerne hadde "små" forstyrrelser i nærheten, men mutet seg selv med mindre de pratet, og evnet fint å følge med. 

Litt mer TV og skjerm enn det som ellers er lov. 

Tålmodighet, være veldig bevisst, på balansen mellom å være til stede og imøtekommende, og være "streng" i forhold til unødvendig mas. 

Ser på alt som en fin erfaring og læring for alle, i at det er flere måter å leve sammen på. 

Anonymkode: 28dac...c8a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din ble ha omsorgsperson. Din jobb er viktig og ikke hans. Det er hans jobb som er den «vanskelige» her, ikke din. 

Anonymkode: 2e028...a71

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener i dag så må man vise litt forståelse og være litt rundere i kanten nå ting har blitt slik de nå er. Jeg tror de fleste skjønner det hvis de tenker etter. 

Tiden for å jage mest mulig inntjening er ikke der i dag for å si det litt enkelt. Hele verden står på randen av konkurra hvis dette fortsetter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må faren til barna passe de, mens du har hjemmekontor. Enkelt det. Hvis du har samfunnskritisk jobb trumfer din jobb hans jobb. Det må arbeidsgiveren hans forholde seg til. 

Anonymkode: 01a88...1b2

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

FOr en stund ja, men min jobb vil jeg skal jobbe som før. Det vil si min mann ikke kan gjøre annet enn å passe dem fordi min jobb nekter helt å samarbeide. 

Det er over 12.000 stykker på min arbeidsplass... Alle med barn kan da ikke få forskjellige innspill fra sine ledere???

Hvis du har et yrke som definerer deg som samfunnskritisk personell men ikke han så er svaret ganske klart og tydelig.

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Jeg vet dette er noe ikke alle er berørt av, og jeg vet ikke alle trenger å ta stilling til dette. Så om du ikke har noe vettu å si, eller skal komme med spydig kommentar, gå inn på en annen del av forumet å spy der. 

Her er problemstillingen. To småbarn hjemme, jeg har hjemmekontor, jeg er samfunnskritisk personell.Og må noen dager faktisk møte opp på jobb. Mannen min har hjemmekontor og han er ikke kritisk. Greia er at jeg har fått beskjed av arbeidsgiver å yte samme arbeidsinnsats  i hjemmekontorsituasjon som om jeg var på jobb. Men dette er jo ikke mulig!

Barnehagen tar kun i mot barn av med to foreldre av samfunnskritisk personell.

Kan jeg bare si her og nå at jeg tenker på barnas hverdag før jobben min? Hvorfor tilpasses ikke noe? Er det greit for arbeidsgiver at jeg svarer på 50 telefoner om dagen med 2 barn i bakgrunnen?

Vi blir overlatt til oss selv å ordne med barnepass. Hvordan i alle dager løser vi det? Dette er jo ganske lenge tid å holde barn vekk fra andre barn på, så å samle noen i grupper er jo ikke mulig...

Hvem tar vare på barnas hverdag? Mannen min skal gjøre en stor del så klart og kommer selvsagt til å følge opp så godt det lar seg gjøre.

Men hvem skal tilrettelegge så ikke barna blir møtt med stressede foreldre som ikke egentlig har tid til dem? Sliter med å jobbe "som før", når små barn er avhengig av tilsyn og hjelp igjennom dagen. Hva er dette for noe holdning til tilrettelegging? Spesielt.

Hva tenker dere med barn om dette?

Jeg har ikke barn, men jeg tenker at det må være greit om du i disse dager svarer på telefon med to barn i bakgrunnen. Selv om jeg ringer NAV, Skattetaten, ett forsikringsselskap eller hva det nå måtte være så hadde jeg helt fint avfunnet meg med det fordi jeg er voksen og forstår hvorfor det må være slik når folk er pålagt å ha hjemmekontor. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da må faktisk mannen din ta seg av barna og enten ha hjemmekontor på kveldene eller benytte seg av omsorgsdager. 

Vi er mange som er i samme situasjon. Sitter her selv og jobber døgnet rundt, med hundrevis av avbrytelser fra barna på dagtid, og så på kveld/natt for å ta igjen det tapte. 

Hadde dialog med arbeidsgiver i dag om at jeg ikke kommer til å være tilgjengelig 100% på dagtid fremover slik at jeg får aktivisert barna. Så får jeg heller jobbe kveld/natt fremover for å dekke inn min 100% stilling via hjemmekontor. 

Er alene med barna ca. 12 timer om dagen.

Anonymkode: 36e9a...54e

• Liker 1
Skrevet
På 13.3.2020 den 15.02, atropos skrev:

Vi fikk mail i dag fra barnehagen at det gjaldt barn som hadde kun en forelder i samfunnskritisk yrke...

Hei er det fortsatt slik eller er det innskrenket?

Skrevet
1 time siden, GjestSiden2006 skrev:

Hei er det fortsatt slik eller er det innskrenket?

Det ble innskrenket. Det ble for mange barn påmeldt 😆

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta ut ferie.

Anonymkode: 8dbbb...672

Gjest Keikolina
Skrevet
På 13.3.2020 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Ja, typisk at mannfolka sniker seg unna det der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en slik jobb. Mannen min kjører hjemmeskole på dagtid og jobber på kveldstid evt innimellom hvis muligheten byr seg.

Anonymkode: b091b...7a7

• Liker 1
  • Opprett ny...