AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Skrevet 13. mars 2020 Om jeg går på butikken for å kjøpe meg en plate sjokolade, fordi jeg har lyst på sjokolade. Er jeg dum da? Er det feil? Er det slik at man bare skal holde seg til liv og død-nøds-handling nå? Om jeg går til nærbutikken. Ikke buss, ikke bil, jeg går. Alene. Dørene til butikken er elektroniske, rører ingen håndtak. Henter sjokoladen og går i selvbetjeningskassen. Før jeg går dit så bruker jeg antibacen som henger der. Skjermen rengjøres av ansatte mellom hver kunde. Jeg bruker ikke kortterminal da jeg bruker kontaktløs betaling, men den sprites også mellom hver ansatt. Jeg rører ingenting annet en skjermen med 1 tastetrykk og den sjokoladen. Jeg holder meg så klart unna folk. Jeg står ikke oppi andre kunder. Er jeg dum som går på butikken slik? Har jeg utsatt meg selv for gedigen smittefare? Jeg har så lyst på sjokolade!! 😂 Har ikke tenkt hamstring enda, så sjokolade kan byttes ut med melk og normale mengde varer. Er det best å hamstre for å unngå butikken, eller det best å gå ved behov? (så lenge man er uten symptomer og er ikke omringet av andre corona-smittede så klart) Jeg lener mot siste versjon, at jeg går på butikken som normalt ved behov så lenge jeg er sykdomsfri. I stedet for å hamstre og unngå butikker i 4 uker. Anonymkode: 6eb26...e01
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #2 Skrevet 13. mars 2020 Jeg bor et sted der det er (så vidt man vet) ingen smittetilfeller enda, og tenker å gå på butikken så lenge jeg er frisk og det ikke blir rapportert flere tilfeller i nærområdet. Det er jo en grunn til at matvarebutikker skal holdes åpne. Anonymkode: 4b7b1...76f 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3 Skrevet 13. mars 2020 Ja, spesielt om du bare har lyst på sjokolade. Sjokolade er ikke viktig... Anonymkode: 7ae23...526
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #4 Skrevet 13. mars 2020 Jeg går glatt på butikken, og vi har fleste smittetilfeller her i Oslo. Vasker hendene når jeg kommer hjem. Anonymkode: 91ae5...94c 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #5 Skrevet 13. mars 2020 Du kan leve som «normalt» så lenge du ikke er i karantene, følg bare de forhåndsreglene som FHI har på sine nettsider. Anonymkode: e0504...41c 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #6 Skrevet 13. mars 2020 Det går HELT fint, så lenge du ikke sitter i karantene, har symptomer eller oppsøker store folkemengder. Butikkene er åpne, om enn med noe reduserte åpningstider, varene blir levert som vanlig, og man frarådes å hamstre. Så kjøp sjokoladen din du! 😊 Men vask hendene når du kommer hjem igjen... Anonymkode: 68c3a...e21 11
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #7 Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, spesielt om du bare har lyst på sjokolade. Sjokolade er ikke viktig... Anonymkode: 7ae23...526 Men jeg har sykt lyst på den! Hva er poenget med gode råd og krav om hygiene om man ikke kan gå ut allikevel? Da kan jo myndigheten gjøre det påbudt med portforbud i stedet... Anonymkode: 6eb26...e01
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #8 Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det går HELT fint, så lenge du ikke sitter i karantene, har symptomer eller oppsøker store folkemengder. Butikkene er åpne, om enn med noe reduserte åpningstider, varene blir levert som vanlig, og man frarådes å hamstre. Så kjøp sjokoladen din du! 😊 Men vask hendene når du kommer hjem igjen... Anonymkode: 68c3a...e21 Det gjør jeg alltid, det glemte jeg å skrive. Det gjør ellers også, er en gammel vane å alltid vaske henda så fort jeg kommer hjem. Anonymkode: 6eb26...e01 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #9 Skrevet 13. mars 2020 Og derfor, er jeg glad jeg ikke behøver å dra på butikken 😅 Anonymkode: ef261...2e5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #10 Skrevet 13. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Men jeg har sykt lyst på den! Hva er poenget med gode råd og krav om hygiene om man ikke kan gå ut allikevel? Da kan jo myndigheten gjøre det påbudt med portforbud i stedet... Anonymkode: 6eb26...e01 Man kan gå ut, derfor er rådene der. Mange har også flere i hus, så det er også råd for hvordan man skal te seg innendørs. Drar du på butikken nå, så gjør du som svært mange andre. Det er vanskelig, i det fleste butikker i hvert fall, å unngå folk om du drar for å handle nå. Vent i det minste til litt før stengetid, og se an da. På butikke nå så er det ofte ansamlinger som er større enn hva myndighetene gir råd om skal være maks. Anonymkode: 3073c...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #11 Skrevet 13. mars 2020 Har ingen smittetilfeller her (enda). Så jeg går gladelig på butikken, overholder rådene om god håndhygiene, bruker antibac når jeg ikke har tilgang på vann og såpe. Men nå har jeg handlet slik at vi slipper det frem til onsdag hvertfall. Anonymkode: 5ada8...2c1 1
kikkana Skrevet 13. mars 2020 #12 Skrevet 13. mars 2020 Dette er da for pokker ikke svartedauen. Du vil sansynlig få dette før eller siden uansett hva du gjør. Hvis du har sinsykt svakt imunforsvar, noe rapple galt med lungene eller hjertet. Ja da kan du stenge deg inne en stund. Hvis ikke har du ekstrem uflaks om du dauer av dette her. Ja det går an, men da trekker du taperloddet. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #13 Skrevet 13. mars 2020 Bare å gå på butikken. Anonymkode: c1ab3...7ee
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #14 Skrevet 13. mars 2020 Bare gå! Så sant du ikke er satt i karantene, så kjøp deg en sjokolade og kos deg med den. Det er vel ikke portforbud heller....... Anonymkode: ca50b...818 1
Gjest Fallabella Skrevet 13. mars 2020 #15 Skrevet 13. mars 2020 Vi har fått beskjed om å handle mat som vanlig så jeg går en tur hver dag, men kun for å handle mat, annet kan vente. Finnes ikke antibac å få kjøpt så det bruker vi ikke men benytter det i de matbutikkene som har v inngangen. Her jeg bor er det kun rema 1000 som ikke har satt frem så tenker ikke å gå dit å handle mer fremover.
Hulderen Skrevet 13. mars 2020 #16 Skrevet 13. mars 2020 Hvis du ikke er i karantene eller isolat, så kan du gå på butikken.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #17 Skrevet 13. mars 2020 Var på butikkken nettopp, helt nomale tilstander her og bra med varer. Ute i distriktet riktignok, men ikke direkte " nærbutikken på bygda". Anonymkode: 64c57...47a
blaamandag Skrevet 13. mars 2020 #18 Skrevet 13. mars 2020 2 minutter siden, Hulderen said: Hvis du ikke er i karantene eller isolat, så kan du gå på butikken. De som er i karantene uten påvist smitte kan gå i butikken 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #19 Skrevet 13. mars 2020 8 minutter siden, kikkana said: Dette er da for pokker ikke svartedauen. Du vil sansynlig få dette før eller siden uansett hva du gjør. Hvis du har sinsykt svakt imunforsvar, noe rapple galt med lungene eller hjertet. Ja da kan du stenge deg inne en stund. Hvis ikke har du ekstrem uflaks om du dauer av dette her. Ja det går an, men da trekker du taperloddet. Ja vi alle vil få det før eller siden, greia er at vi vil senke spredningen så ikke alle blir syke samtidig. Selv om ikke JEG dør, så kan jeg smitte noen andre som dør, og det er det vi vil hindre. Det er anbefalt å ikke unødvendig oppsøke steder med andre mennesker nå, og det for en grunn. Anonymkode: ccfb7...e17 5
Hulderen Skrevet 13. mars 2020 #20 Skrevet 13. mars 2020 2 minutter siden, blaamandag skrev: De som er i karantene uten påvist smitte kan gå i butikken Er ikke rådene der endret? I starten ble det sagt at folk i karantene kunne gå i butikken. Jeg tror regelen nå dr at de ikke kan det. Forøvrig er «uten påvist smitte» overflødig å ta med. Så snart en petson i karantene får påvist smitte, så er han ikke lenger i karantene, men i isolat. 5
Anbefalte innlegg