Gjest -huskjøper Skrevet 13. juni 2005 #1 Skrevet 13. juni 2005 Altså, jeg hadde et innlegg tidligere ang kjøp av rekkehus på festet tomt. Ingen andre har lagt inn bud. Vi får nå tilbud om å kjøpe huset til 2 mill. Dette er i oslo, og huset er litt over 100m2. Rekkehuset er fra 1997, og har en festekontrakt som løper ut i 2078. Er så usikre på hva vi skal gjøre. Noen råd????? please..
Gjest -huskjøper Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 glemte å skrive at det er enderekkehus med stoor hage.
Arwen Skrevet 13. juni 2005 #3 Skrevet 13. juni 2005 Fint rekkehus, men jeg er litt skeptisk til festet tomt.
Gjest Madeline Skrevet 13. juni 2005 #4 Skrevet 13. juni 2005 Jeg hadde vært veldig skeptisk til å kjøpe hus eller leilighet med festetomt. Det er veldig mye usikkerhet rundt nettopp festekontrakter den siste tiden. Men hvis du går for denne rekkehusleiligheten så les festekontrakten nøye. Forsikre deg om at leien på tomta ikke kan skrus rett i taket.
Gjest -huskjøper Skrevet 13. juni 2005 #5 Skrevet 13. juni 2005 kalbakken. Vet ikke så mye om stedet, men..
sixx Skrevet 13. juni 2005 #6 Skrevet 13. juni 2005 Hvilke kriterier gjelder for regulering av festeavgiften?
Arwen Skrevet 13. juni 2005 #7 Skrevet 13. juni 2005 kalbakken. Vet ikke så mye om stedet, men.. Helt OK område synes jeg, men er jo ikke kjent som det fineste området i Oslo hvis du bryr deg om sånt. Byttet jobb for en tid tilbake og noen av de der steilet npr jeg sa jeg bodde på Grorud. Tror forresten rekkehuset lå på Grorud hvis det er det jeg så.
Gjest -huskjøper Skrevet 13. juni 2005 #8 Skrevet 13. juni 2005 Megleren har ikke kontrakten så jeg vet ikke. Skal snakke med en nabo i kveld, må spørre litt..
Gjest Madeline Skrevet 13. juni 2005 #9 Skrevet 13. juni 2005 Megleren har ikke kontrakten så jeg vet ikke. Skal snakke med en nabo i kveld, må spørre litt.. For all del, sett deg nøye inn i festekontrakten før du skriver under på noen kontrakt. Ikke nøy deg med å prate med naboer. Du skal forlange å lese festekontrakten. Ellers kan det i verste fall bli en dyr affære for deg.
Gjest -huskjøper Skrevet 13. juni 2005 #10 Skrevet 13. juni 2005 Bryr meg ike så mye om sted og sånn, så det er ikke så veldig farlig. Jeg bor ikke på det fineste stedet nå heller.. Det type tomt som jeg ikke er helt sikker på.Er litt redd for å bli lurt på en eller annen måte.
Gjest Madeline Skrevet 13. juni 2005 #11 Skrevet 13. juni 2005 Bryr meg ike så mye om sted og sånn, så det er ikke så veldig farlig. Jeg bor ikke på det fineste stedet nå heller.. Det type tomt som jeg ikke er helt sikker på.Er litt redd for å bli lurt på en eller annen måte. Det er lett å gå i fella med festekontrakter så det er bra å være skeptisk. Det er nok det med festetomt som gjør at det ikke har kommet andre bud. Jeg leste en plass for ikke så lenge siden at mange hadde problemer med å selge husene / leilighetene sine pga. usikkerheten rundt festekontraktene. De som fikk solgt fikk gjerne mye mindre enn taksten. Dette er også en ting å ha i bakhodet. Hvis du skal selge denne leiligheten om noen år så kan du også få problemer med å selge.
Gjest -huskjøper Skrevet 13. juni 2005 #12 Skrevet 13. juni 2005 takk for mange svar. Ser ut som om nesten ALLE bortsett fra megleren da selvfølgelig (som mener dette er et knallkjøp) tenker det samme som meg. Dette rundt tomta...
lillesky Skrevet 13. juni 2005 #13 Skrevet 13. juni 2005 Jeg ville sjekket dette NØYE (spesielt hvis det er Notar som selger...). Hør med et annet meglerfirma. Spør naboene i nærheten (det er "bare" å ringe på, de fleste folk er hyggelige). Event. ring til en advokat. Jeg ville iallefall sjekket dette grundig. Kaldbakken er forøvrig et veldig greit sted!
Arwen Skrevet 13. juni 2005 #14 Skrevet 13. juni 2005 Kaldbakken er forøvrig et veldig greit sted! Den ligger på Grorud, men det blir jo det samme
Arwen Skrevet 13. juni 2005 #15 Skrevet 13. juni 2005 Jeg ville forresten også vært forsiktig med notar. Ville dessuten vært veldig påpasselig med Remax, ikke gode erfaringer derfra.
lillesky Skrevet 13. juni 2005 #16 Skrevet 13. juni 2005 :oops: Grorud er også fint! Remax ja, har hørt mye tull om dem og. Der kan bli megler uten å ha utdannelse.
Arwen Skrevet 13. juni 2005 #17 Skrevet 13. juni 2005 Ja, Remax er bare franchisegiver, så alle som vil kan starte der. Man er på en måte selvstendig næringsdrivende. :-?
Gjest Utenbys Skrevet 13. juni 2005 #18 Skrevet 13. juni 2005 Jeg så på et hus som Notar solgte for tre år siden - de kunne ikke oppgi hvor stor tomta var, bare "ca 800kvadrat". Nå selger Notar samme huset igjen, fortsatt med ca-angivelse av tomta. Utrolig useriøst. Men til spørsmålet: Jeg har hus med festetomt, og det er forsåvidt uproblematisk, siden kommunen eier tomta. Litt surt å ha betalt full markedspris, for det var det eneste som var aktuelt da jeg kjøpte. Det er utrolig viktig hvem som er eier: Kommunen er ok, privat er skummelt. Sjekk med kommuen hvilken pris de eventuelt tar for å innløse tomta. Litt surt å skulle betale markedspris for bebygd tomt...... Du sier det er stor tomt, det er ikke nødvendigvis positivt hvis du skal kjøpe den ut etter kvadratmeterpris - og heller ikke når festeavgiften fastsettes etter størrelse. Men det er jo fint med stor tomt, da
lillesky Skrevet 13. juni 2005 #19 Skrevet 13. juni 2005 2078 er jo en stund til da... Det går kanskje an å sjekke om man kan få forlenget denne kontrakten? At man kan få skriftlig bekreftelse at kontrakten kan forlenges? Også er det sikkert lurt å sjekke om det er kommunen som er festeeier?
sixx Skrevet 13. juni 2005 #20 Skrevet 13. juni 2005 Festetiden er egentlig uten betydning her....2078 er så langt frem i tid. Det som er viktig er hva det står om regulering av festeavgiften i perioden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå