Gå til innhold

På tidet å hamstre mat!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
46 minutter siden, Kågebruker said:

Dere som hamstrer ødelegger for alle. Vi er alle en del av samfunnet. Vi må være solidariske. Alle trenger varer.

Sosialisme fungerer ikke når "folk flest" er kapitalistiske egoister av typen "jeg vil ikke betale skatt for at naboen, som dessverre ble født med alvorlig sykdom, skal få trygd". 

For ordens skyld betaler jeg skatt med glede, fordi fellesskapet trenger det. 

Anonymkode: a7f69...c40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som bestemmer, men snakk om grunnleggende medmenneskelighet og omtanke. Man må hjelpe hverandre, og da er det ikke plass til egoister som redder seg selv. Og nei, jeg var i butikken i går og handlet akkurat som normalt. Var ganske åpenbart at Norge ville gjøre samme tiltak som Danmark, og det første som skjedde der var at folk hamstret. Med andre ord var det ingen overraskelse at folk gjorde det i Norge også, men jeg er ikke så egoistisk at jeg hamstrer fordet.

Forøvrig stemmer jeg AP.

Anonymkode: ab854...7b0

tenkte du på å hjelpe andre før i går og i dag?

kunne ikke du ha unnvært noen av luksustingene dine som flat tvn og alle klærne og smart telefonen din, og helelr donert de pengene til sultende barn i afrika- eller fattige her hjemme i norge?

skal man kun være solidariske  og medmenneskligenår nøden står på din egen trapp?

Anonymkode: dea39...d16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

samme her. har ikke vært i butikken en eneste gang denne uka. og trenger heller ikke dra dit før til sommeren dersom jeg Må holde meg hjemme

Du bør vedlikeholde lageret. Ingen vet hvordan dette vil gå fremover. Jeg klarer en fullstendig lockdown i 7-8 mnd, opptil et år om jeg rasjonerer.

Jeg kommer til å handle som vanlig fremover, fyller på bakfra etterhvert som jeg bruker forfra.

Pr nå er det varer å få. Om dette eskalerer fremover, er det ikke sikkert det blir åpne butikker. Uansett vil folk da gå fullstendig bananas

Anonymkode: 4ce4b...112

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

du definerer ikke det som hamstring, men så har du alle de som mener at folk som kjøper mer enn de trenger for en uke er hamstring.

hvor går grensa?

hvilke eksempler nevnes da?  det jeg ser folk klage over er at hyllene blir tomme, og klart, de blir det, når hele norge skal handle inn mat for 3 uker på samme dag.

Det får være opp til den enkelte å definere hvor grensa går, jeg kan ikke ta ansvar for hva andre mener, men jeg tenker at når butikkhyllene blir tomme, så er det fordi folk kjøper mer enn de trenger. Et par eksempler som jeg hørte på nyhetene i går, var en mann i Oslo som handlet hermetikk for rundt kr. 10 000,- , og folk som kom ut av dagligvareforretninger med handlevogner som var så fulle at varene ramlet ut. 

Jeg tenker vel rett og slett at det går an å besinne seg litt og ikke la panikken ta over, slik det ser ut som at det gjør for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør vedlikeholde lageret. Ingen vet hvordan dette vil gå fremover. Jeg klarer en fullstendig lockdown i 7-8 mnd, opptil et år om jeg rasjonerer.

Jeg kommer til å handle som vanlig fremover, fyller på bakfra etterhvert som jeg bruker forfra.

Pr nå er det varer å få. Om dette eskalerer fremover, er det ikke sikkert det blir åpne butikker. Uansett vil folk da gå fullstendig bananas

jeg gjør akkurat som deg.
i tillegg har vi liten gård, med mye å høste av når sesongene er der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Roci skrev:

Det får være opp til den enkelte å definere hvor grensa går, jeg kan ikke ta ansvar for hva andre mener, men jeg tenker at når butikkhyllene blir tomme, så er det fordi folk kjøper mer enn de trenger. Et par eksempler som jeg hørte på nyhetene i går, var en mann i Oslo som handlet hermetikk for rundt kr. 10 000,- , og folk som kom ut av dagligvareforretninger med handlevogner som var så fulle at varene ramlet ut. 

Jeg tenker vel rett og slett at det går an å besinne seg litt og ikke la panikken ta over, slik det ser ut som at det gjør for enkelte.

slik er mine handlevogner etter alle gangene jeg handler i de vanlige hverdagene også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg gjør akkurat som deg.
i tillegg har vi liten gård, med mye å høste av når sesongene er der:)

Ja, jeg har også tilgang på jord på en gammel nedlagt familiegård. Men mye må gjøres der før en kan dyrke. Pløying, harving, osv. Men jeg har en drøss med frø liggende der i en kasse. Om det verste skulle være løs, måtte jeg satt i gang der til neste vår, så jeg fikk høste på sensommeren/høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tenkte du på å hjelpe andre før i går og i dag?

kunne ikke du ha unnvært noen av luksustingene dine som flat tvn og alle klærne og smart telefonen din, og helelr donert de pengene til sultende barn i afrika- eller fattige her hjemme i norge?

skal man kun være solidariske  og medmenneskligenår nøden står på din egen trapp?

Jeg jobber i helsesektoren og går på jobb for en relativt beskjeden lønn, også nå når smittesjansen er relativt høy, så ja, vil si jeg tenker på å hjelpe andre hver eneste dag. Jeg anser det som solidarisk. TV har jeg ikke, men ja klær og telefon har jeg. Jeg har også fast trekk til to veldedige organisasjoner. For meg er solidaritet og medmenneskelighet noe som alltid er relevant, og noen kjerneverdier jeg trodde jeg delte med de fleste mennesker. Men her ser vi jo at det ikke stemmer.

Jeg forstår at det kan være vanskelige for dere som hamstret å bli konfrontert med det. De fleste mennesker anser seg selv som gode, og når man blir konfrontert med fakta som motsier det oppstår det som kalles kognitiv dissonans. Det fører lett til at man lukker øynene for sannheten, fordi hjernen ikke ønsker å forholde seg til det ubehagelige. Min oppfordring er likevel at dere prøver å tenke på andre enn dere selv fremover. Hamstringen og masse-spredningen dere bidro til kan man ikke reversere, men man kan håpe at dere ikke gjentar feilen igjen i fremtiden.

Anonymkode: ab854...7b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

bryr du deg om at folk sulter da? istedet for flatskjermen du har hjemme kunne du ve donert de pengene til unger som sulter i afrika. ville ikke det vært solidarisk? eller gjelder det kun når du har nøden på din egen trapp?

Hva vet du hva andre donerer penger til? 

Anonymkode: f2377...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er helt enig. Er bare å hamstrer i vei! 
jeg støtter dette fullt for ser bare fordeler. 

blir jo mindre folk ute, fordi de fleste er hjemme med alt de har hamstret. og på den måten sprer viruset mindre

de som klager Får bare klage, ingen har stoppet dem for å hamstre

Anonymkode: ed8b0...4e8

De som sitter hjemme i karantene fordi de kan ha blitt utsatt for smitte får lov å gå i butikken om nødvendig. Når de møter tomme hyller må de gå flere ganger for å se om varene har kommet inn. Smart om de viser seg å være smittet, ikke sant. Hadde butikken hatt dopapir og tørrvarer hadde de kun behøvd å gå en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, blaamandag skrev:

De som sitter hjemme i karantene fordi de kan ha blitt utsatt for smitte får lov å gå i butikken om nødvendig. Når de møter tomme hyller må de gå flere ganger for å se om varene har kommet inn. Smart om de viser seg å være smittet, ikke sant. Hadde butikken hatt dopapir og tørrvarer hadde de kun behøvd å gå en gang.

Jeg vil nok si at de som er satt i karantene, men likevel går ut for å handle, er av de som fortjener egoiststemplet mest, all den tid de bevisst utsetter andre for potensiell smitte.  

Anonymkode: 1e85e...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig ønsker ikke myndighetene og butikkene at folk skal hamstre, men butikkene kommer ikke til å tikke og gå hvis dette drøyer lenge nok, og da er det de egoistiske hamstrerne som faktisk sitter med fordelen.

Anonymkode: 76cc2...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vil nok si at de som er satt i karantene, men likevel går ut for å handle, er av de som fortjener egoiststemplet mest, all den tid de bevisst utsetter andre for potensiell smitte.  

Anonymkode: 1e85e...b3c

Ikke alle som har andre som kan handle for seg når de får beskjed om å gå i karantene, de bes om å gå i butikken når det er få kunder der og å holde avstand til andre, og mat må de ha. Det er ikke deres feil at de må gå flere ganger. Ikke de som tømte butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det så vanskelig å skjønne at mange av oss "hamstre" for å være forberedt på evt sykdom? Særlig de av oss som har barn, da lønner det seg å være litt føre var. Jeg har storhandlet alt nødvendig av bleier, hygieneprodukter, tørrvarer, bakevarer, frysevarer for en god stund, fordi om jeg blir syk, er butikken det siste stedet jeg burde oppholde meg. Og med et barn i tillegg, og familien flere timer unna, har jeg ikke noe annet valg. Bedre enn å belage seg på at man klarer seg via kolonial.no og foodora. 

Anonymkode: 97f39...c90

Ja det er veldig vannskelig og forstå!!!! Jeg har også en familie og 2 småbarn som jeg må få kjøpt bleier til. Heldighvis hadde vi 2 pakker med bleier hjemme fordi i butikken var det visst tomt! Synes du det er greit og hamstre bleier,toalett papir mat og antibac slik at andre som også trenger det kanskje må vente ett par dager med og få tak i det bare fordi du og andre uansvarlige mennesker ønsker og hamstre og være egiostiske og bare tenke på seg selv? Håper karma biter deg hardt og at det er du som står der i tomme butikkhyller fordi andre har hamstret! Skjerp deg! Flaut at du i det heletatt har barn når du ikke engang tenker på samfunnet rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvor mange som ikke så dette komme. Som ikke har et lite kriselager av mat, spesielt dere med barn. Å så skylder dere på andre fordi dere ikke evner å planlegge? Sorry, jeg er ikke lei meg for min families fulle kjøleskap, fryser og skap. Hamstret for over en uke siden, og har fylt på litt denne uken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel etter hva dere gjorde igår så er det mangel på mange varer ja. Verste er vel smertestillende til barn. Hvor egoister er dere egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"– Et samfunn har et visst antall idioter som gir blaffen og som tar med seg alt, så det ikke blir noe igjen til andre. Slik forklarer sosiolog Trond Blindheim enkeltes hamstring av tørrvarer, bleier og hermetikk."

https://www.dagsavisen.no/oslo/folkelig-angst-og-frykt-skaper-hamstring-1.1680694

Anonymkode: 9ae09...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakket nettopp med en kompis som bor i et område med hele 5 store matvarebutikker der mange hadde sagt at folk gikk helt bananas i går. Han forventa derfor ikke å finne stort med varer i butikkene i 12 tiden i dag, men det tok han feil. Han sa at bortsett fra at butikken var tom for løk og poteter i løsvekt og tørr snacks som rullekaker, sitronmuffins og lignende så var det ingenting som tydet på at så mange hadde storhamstret slik mange hadde påstått. Selv han i kassen kunne fortelle at det ikke stemte at folk hadde storhamstra. Folk hadde handlet det vanlige som de handler før helgen og i ferier. Han kunne også fortelle at ei kvinnelig kollega hadde forsøkt å få en avis til å lage sak om storhamstring i deres butikk, men journalisten snudde og gikk når han så hvor mye varer det faktisk var i butikken.

Her er det derfor endel dramaqueens som skriker opp om hamstring kun pga egne fordommer rundt  toalettpapir. 

Anonymkode: 2b818...c0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting som virkelig ikke hjelper for meg er utallige bilder av tomme butikkhyller i sosiale medier. Det gjør meg nervøs og bekymret. De som legger det ut tenker sikkert at det er informativt, men det skaper frykt og panikk og da er det ikke rart folk handler som de gjør. 

Anonymkode: 98a24...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...