AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Del Skrevet 13. mars 2020 Blir litt usikker på de konkrete reglene. Er det sånn at man egentlig skal bare holde seg hjemme og ikke ta kollektiv eller gå på butikken men mindre man trenger nødvendige ting som f eks mat og dopapir? kan man liksom besøke venninnen sin og ta buss dit? (Hvis det bare er 2 som skal møtes hjemme hos den ene)? føler jeg må avlyse absolutt alt og bare være inne.. fordi jeg vet ikke hva som er innenfor Reglene 😕 Anonymkode: d8d21...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 13. mars 2020 #2 Del Skrevet 13. mars 2020 Det er lov, men det anbefales å kun bruke det når det er nødvendig og helst utenfor rushtidene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3 Del Skrevet 13. mars 2020 Ja men man skal vente på neste buss om den er halvfull. De sa på nyhetene man må ikke gå på transport som er max halvfull, dette for å overholde retningslinjene om en meters avstand mellom personene Anonymkode: ae3bd...d3a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 13. mars 2020 #4 Del Skrevet 13. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men man skal vente på neste buss om den er halvfull. De sa på nyhetene man må ikke gå på transport som er max halvfull, dette for å overholde retningslinjene om en meters avstand mellom personene Anonymkode: ae3bd...d3a Gikk en tur i går, og da så jeg på bussene som kjørte forbi at alle hadde satt seg sammen i baksetet. 🤦♀️ Hva er poenget med halvfulle busser da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #5 Del Skrevet 13. mars 2020 8 minutter siden, The Kitten skrev: Gikk en tur i går, og da så jeg på bussene som kjørte forbi at alle hadde satt seg sammen i baksetet. 🤦♀️ Hva er poenget med halvfulle busser da? Var på bussen i går og da satt både eldre og yngre veldig tett sammen bakerst 😅 Anonymkode: d8d21...573 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #6 Del Skrevet 13. mars 2020 Jeg har ett tettskjerf som jeg bruker som maske, tar det over nese og munn på butikken, på bussen osv. Har med anti-bac og tar på med en gang jeg går ut av bussen, med en gang jeg går ut av butikken, om jeg har lånt toalett selvsagt osv. Egentlig hver gang jeg har vært et sted jeg har tatt på noe i det offentlige rom. Holder også avstand til folk rundt om og forbi, og håndhilser ikke, klemmer ikke noen. Anonymkode: ef52c...52f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #7 Del Skrevet 13. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett tettskjerf som jeg bruker som maske, tar det over nese og munn på butikken, på bussen osv. Har med anti-bac og tar på med en gang jeg går ut av bussen, med en gang jeg går ut av butikken, om jeg har lånt toalett selvsagt osv. Egentlig hver gang jeg har vært et sted jeg har tatt på noe i det offentlige rom. Holder også avstand til folk rundt om og forbi, og håndhilser ikke, klemmer ikke noen. Anonymkode: ef52c...52f Så bra! Så det skal gå greit å dra på besøk til en venn men at man da ikke klemmer og vasker hender ofte pluss antibak? Og passer på at begge er friske selvfølgelig Anonymkode: d8d21...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #8 Del Skrevet 13. mars 2020 22 minutter siden, The Kitten skrev: Gikk en tur i går, og da så jeg på bussene som kjørte forbi at alle hadde satt seg sammen i baksetet. 🤦♀️ Hva er poenget med halvfulle busser da? Idiotisk! Anonymkode: ae3bd...d3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #9 Del Skrevet 13. mars 2020 Det er lov, men det oppfordres vel til å unngå det hvis man kan. Hadde ikke gjort det for å dra på besøk. Anonymkode: 32e34...0ea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #10 Del Skrevet 13. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ett tettskjerf som jeg bruker som maske, tar det over nese og munn på butikken, på bussen osv. Anonymkode: ef52c...52f Bra, men du husker å desinfisere det skjerfet for hver gang du bruker det håper jeg? Hvis ikke kan det egentlig bare gjøre vondt verre, ved at du tar en mulig smittekilde opp til, og over, munn og nese. Anonymkode: 2d480...e40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #11 Del Skrevet 13. mars 2020 Jeg har tatt fire busser i dag. Bussjåførene gir en ikke billette i hånda lengre. Det må en ta selv. Ei som ventet noen meter fra meg, nøs kraftig INNI HÅNDA SI, så seg stjålent rundt og puttet hånda i lomma si. Ingen albuenysing eller avtørking. De som kommer på bussen setter seg der de er vant til å sitte. Siste bussen var helt tom, men damen satte seg faktisk bak meg. Pøkk! Skjerp dere folkens - dette er ingen spøk! Anonymkode: ebd2e...a70 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #12 Del Skrevet 13. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett tettskjerf som jeg bruker som maske, tar det over nese og munn på butikken, på bussen osv. Har med anti-bac og tar på med en gang jeg går ut av bussen, med en gang jeg går ut av butikken, om jeg har lånt toalett selvsagt osv. Egentlig hver gang jeg har vært et sted jeg har tatt på noe i det offentlige rom. Holder også avstand til folk rundt om og forbi, og håndhilser ikke, klemmer ikke noen. Anonymkode: ef52c...52f Du trenger ikke anti-bac etter toalettbesøk siden såpe virker en del bedre enn ati-bac. Jeg lurer også på om jeg skal la barna besøke hverandre om det kun er 1-2 venner hver eller om jeg skal si at de må være hjemme. Anonymkode: c96b9...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #13 Del Skrevet 13. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke anti-bac etter toalettbesøk siden såpe virker en del bedre enn ati-bac. Jeg lurer også på om jeg skal la barna besøke hverandre om det kun er 1-2 venner hver eller om jeg skal si at de må være hjemme. Anonymkode: c96b9...5af Står at det ikke er noe forbud mot det, men at de bør holde en viss avstand og at det burde være få barn... men om et barn vil ha besøk av vennen sin så skal burde det få greit liksom så lenge man er passer på håndvasken osv. Anonymkode: d8d21...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnight Skrevet 13. mars 2020 #14 Del Skrevet 13. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke anti-bac etter toalettbesøk siden såpe virker en del bedre enn ati-bac. Jeg lurer også på om jeg skal la barna besøke hverandre om det kun er 1-2 venner hver eller om jeg skal si at de må være hjemme. Anonymkode: c96b9...5af Dette er bare tull. Såpe OG antibac er den beste metoden. Såpe får i prinsippet kun bakteriene til å skli av huden din og ned i vasken. Antibac fjerner dem. Selv om mange barn ikke blir alvorlig syke, kan de likevel bli smittet og sprer det LETT til andre barn, som igjen sprer dette videre til foreldre og andre personer. Her må du tenke og ikke utsette andre for smitte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #15 Del Skrevet 13. mars 2020 Har en bekjent i N.Y. Vedkommende var alene på toget til Manhattan i går......i rushtiden! Var kanskje 5 mennesker totalt på perrongen som ventet på tog. Da begynner jeg virkelig å lure på nordmenn, når mennesker i en så stor by greier å holde seg hjemme. Skal sies at vedkommende ikke kan jobbe hjemmefra. Anonymkode: 309b8...4eb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #16 Del Skrevet 13. mars 2020 8 minutter siden, Midnight skrev: Dette er bare tull. Såpe OG antibac er den beste metoden. Såpe får i prinsippet kun bakteriene til å skli av huden din og ned i vasken. Antibac fjerner dem. Selv om mange barn ikke blir alvorlig syke, kan de likevel bli smittet og sprer det LETT til andre barn, som igjen sprer dette videre til foreldre og andre personer. Her må du tenke og ikke utsette andre for smitte Ikke riktig sånn nei. Det er mer komplisert enn det: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OpAW4V/vanlig-haandsaape-fungerer-faktisk-mye-bedre-mot-koronavirus-enn-antibac-lund-wilson-og-bjoernestad Anonymkode: da21e...a5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #17 Del Skrevet 13. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Bra, men du husker å desinfisere det skjerfet for hver gang du bruker det håper jeg? Hvis ikke kan det egentlig bare gjøre vondt verre, ved at du tar en mulig smittekilde opp til, og over, munn og nese. Anonymkode: 2d480...e40 18 minutter siden, AnonymBruker said: Står at det ikke er noe forbud mot det, men at de bør holde en viss avstand og at det burde være få barn... men om et barn vil ha besøk av vennen sin så skal burde det få greit liksom så lenge man er passer på håndvasken osv. Anonymkode: d8d21...573 Vasker selvsagt hendene med såpe og bruker anti-bac i tillegg etter toalettbesøk. Jeg er pårørende på sykehus til noen som ligger på sitt siste, og det er så vidt vi får lov til å slippe inn. Så rutinene blir gjort ekstra nøye. Det med skjerfet er ikke pålagt, men jeg gjør det for å beskytte meg selv ekstra. Har jo ikke noen maske osv. så da blir det skjerf. Går heller ikke på bussen når det er masse folk på. Prøver i hvertfall det jeg kan og følger sykepleiernes råd så langt det går. Anonymkode: ef52c...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #18 Del Skrevet 13. mars 2020 AB 537, jeg mente egentlig å sitere den du siterte Anonymkode: ef52c...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #19 Del Skrevet 13. mars 2020 44 minutter siden, AnonymBruker said: Så bra! Så det skal gå greit å dra på besøk til en venn men at man da ikke klemmer og vasker hender ofte pluss antibak? Og passer på at begge er friske selvfølgelig Anonymkode: d8d21...573 Ja, det er jo vel greit det, men det gjør ikke noe om folk holder seg litt hjemme nå -selv om de ikke er satt i karantene. Tenker at det må gå bra å være litt mindre sosial akkurat nå, sette på gode filmer/serier og heller være solidarisk med samfunnet. Poenget for "folk flest" er jo forsøke å få holde virsuspredning tilbake, og ja, det hadde jo vært fint om folk tenker litt mer på at det er endel folk der ute som har lavt immunforsvar som ikke tåler like mye som resten. De har seriøst stengt av sykehus og sykehjem for pårørende utenom for de aller nødvendigste besøkene. Vi klarer å være litt i "krise-modus" en stund frivillig synes jeg, så unngår vi kanskje å gjøre vondt mye verre..! Anonymkode: ef52c...52f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #20 Del Skrevet 13. mars 2020 «Spørsmål: Er det ok at barnet mitt leker med et barn fra en annen familie? Det klare rådet fra helsemyndigheter og fagpersoner er at å begrense kontakt med andre mennesker er det viktigste enkeltpersoner kan gjøre for å bremse smittespredning. Foreløpig er det ikke lagt ned forbud fra myndighetene mot at barn fra to ulike familier leker sammen, men det er også gjort tydelig at lek bør begrenses til søskenlek. Foreldre oppfordres til å ta ansvar og sørge for at barn ikke samles i store grupper. Dette er også noe av grunnlaget for at norske skoler og barnehager er stengt. Ingunn/NRK« https://www.nrk.no/norge/sporsmal-og-svar-om-koronautbruddet-1.14925283 Anonymkode: b7434...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg