Gå til innhold

Oss som har kronisk/langvarig hoste - vurdering av karantene når?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg savner litt råd for oss som allerede har mild hoste fra før langvarig/kronisk.

Jeg har hatt langvarig hoste sien i høst ifbm 2 runder med kraftig bronkitt - har vært frisk siden jul, men den bittelille hosten er der og ser ikke ut til å gå vekk med det første. 

Ingen andre symptomer, og jeg er grunnet langvarig sykdom nokså isolert - og er i ekstremt lite kontakt generelt med samfunnet (kollektiv/kjøpesenter osv er helt utelukket og har vært det lenge).

MEN, så er jeg også ganske avhengig av medisinsk behandling. Ikke livstruende om jeg ikke får det, men jeg kan utvikle en livsvarig/årelange sen»skader» om jeg ikke følger opp behandling. 

Jeg har behandlingstimer fremover i noen måneder (ikke mange), og har tenkt at jeg selv må vurdere «Nye» symptomer som mulig smitte - men ikke den lille sjeldne tørrhosten jeg har hatt i månedsvis.

Så jeg har tenkt at dersom mann/barn eller jeg utvikler tendenser til feber/vond hals osv - da er det karantene, men hvis ikke stiller jeg til time. 

Jeg må søke AAP veldig snart grunnet sykdommen, men om jeg blir frisk av behandling kan jeg jo jobbe igjen. Uten behandling (som virker) blir jeg ufør (eller; først AAPavhengig da). 

Er det noen andre her med kronisk småhoste som har fått noen råd? Man kan jo ikke sitte i karantene i månedsvis heller, og man får jo ikke lov å teste her jeg bor.

Anonymkode: dcf45...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo prate med fastlegen din/de som behandler deg!

Anonymkode: 42694...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo prate med fastlegen din/de som behandler deg!

Anonymkode: 42694...adc

Prøvde det, de har stengt telefonen pga stengte barnehager/skoler (men holder kontorene åpne for behandling)......

Prøver å sende mail, men vet jo ikke om jeg får svar før behandlingsdag - de er ganske forsinkede med timer osv fordi de bruker tid på å desinfisere (som er veldig bra!).

Men dette gjelder jo generelt for endel - jeg kremter jo bare innimellom er ikke snakk om regelmessig hoste eller noe voldsomt.

Og vi har allerede holdt frivillig karantene i 4 dager fra jobb/barnehage - uten noen kontakt med potensielle smittebærere. (Men selvsagt kan jo barn/mann ha fått noe i forbifarta om de har hatt uflaks og truffet på 1 av de da 5 i byen vår som hadde ukjent smittekilde).

Vi har nok størst sjanse selv for å bli smittet ved å dukke opp på den timen/ta taxi dit tenker jeg, men tiden mellom behandlinger strekker utover inkubasjonstiden. 

Anonymkode: dcf45...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg ville jeg holdt meg hjemme nå de neste to-tre ukene, hvis du kan klare deg uten behandling i de ukene. Sannsynligvis (forhåpentlig) er situasjonen en helt annet om to-tre uker. 

Anonymkode: 6bb3e...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...