Gå til innhold

Utleier som tar seg inn uanmeldt !!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd her i litt over ett år, og flere ganger har utleier tatt seg inn i leiligheten uten å gi forhåndsvarsel. Noen ganger kommer jeg hjem, og da ser jeg at han har vært her og romstert på ting. Han pleier ikke å gi beskjed om hvorfor han har gjort det eller hva videre status er. 

Jeg kan f.eks si til han at stuebordet er i dårlig stand, så kommer han inn og plukker det fra hverandre, og setter det inntil veggen i stua og der blir delene stående i månedsvis uten at noe videre skjer.

Ellers har jeg ligget og sovet mange ganger når han har kommet inn uanmeldt (låser seg inn), og jeg våkner ikke før jeg ser at han suser rundt i leiligheten og skal fikse ting. 

Han sier alltid unnskyld de gangene jeg ligger og sover eller gjør noe man helst gjør privat, men ser ingen forbedringer. Det har hendt en gang i løpet av ett år at han har sendt melding og hørt om han kan komme innom, men det var med den ene gangen.

En annen ting er at jeg har mast om brannslukningsapparat da jeg virkelig hadde en farlig hendelse her med nesten-brann... Men enda har han ikke gått til anskaffelse av det.

Er disse tingene normalt, og noe jeg bare må akseptere?

Anonymkode: aa9fc...692

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Villfisker
Skrevet

Det har han ikke lov til. 

Skrevet

Jeg hadde flytta. Han har ingenting i ditt hjem å gjøre. Jeg leier ut selv, kunne ikke falle meg inn å låse meg inn i utleiedel. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt og han har ikke lov til det. Vis ham husleieloven 

Anonymkode: 84c53...97b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut, og slik oppførsel hadde ALDRI falt oss inn. De har ikke lov å gå inn uten tillatelse når dere leier.

Jeg hadde gitt beskjed om at han heretter må spørre først før han kommer, og at du ber om at han ikke går inn uten at det er avtalt først. Send det på SMS hvis det er ubehagelig å ta det face to face.

Hvis han ikke hadde skjerpet seg så hadde jeg flyttet. 

Anonymkode: 56233...c2c

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lov og du bør gi klar beskjed om at dette må han slutte med.  Tenk om han kommer inn en dag du kommer naken ut fra badet. 

AnonymBruker
Skrevet

Både det å låse seg inn og ikke ha brannslukkingsapparat er ulovlig. Send han en skriftlig mail på at du reagerer på at han x antall ganger låser seg uanmeldt inn og viser til husleieloven og at det er x antall måneder siden du etterspurte brannslukkingsapparat og fremdeles ikke har fått det.

Si at om dette vedvarer så vil du flytte derfra pga hans kontraktsbrudd og minn han på at da blir det med umiddelbar virkning og ikke tre mnd oppsigelse siden han faktisk ikke overholder loven

Anonymkode: 6f660...267

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 000VF000 skrev:

Det er ikke lov og du bør gi klar beskjed om at dette må han slutte med.  Tenk om han kommer inn en dag du kommer naken ut fra badet. 

Sannsynlig at det er akuratt det han prøver og håper på

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynlig at det er akuratt det han prøver og håper på

TS bør skifte lås.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, O.G. skrev:

TS bør skifte lås.

Det er ikke ts sin lås

Anonymkode: c6237...031

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ts sin lås

Men hun bor der og betaler leie, så hun har rett til å skifte lås.

Skrevet

Dette er ikke lov. Jeg ville kjøpt brannslukningsapparat I DAG og trukket det av neste leie. Samtidig sendt mld om dette og at han går inn. Vis til husleieloven. Informer om at du kan flytte på kort varsel om dette ikke endres. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Det er ikke hennes dør heller, det står at huseieren skal kunne gå inn og se, men ikke som dette, det er jeg enig i, om du bytter lås ts så er du som en siøyner

Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Det er ikke riktig. Utleier har rett til å ha nøkkel. Men kan kun låse seg inn uten tillatelse om det er strengt nødvendig (brann, vannlekkasje eller etter pålegg fra politi)

Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er ikke riktig. Utleier har rett til å ha nøkkel. Men kan kun låse seg inn uten tillatelse om det er strengt nødvendig (brann, vannlekkasje eller etter pålegg fra politi)

Men denne utleieren har vel mistet all rett til nøkkel etter denne oppførselen?

Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Det er ikke slik det fungerer dessverre 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

Den er frekk, men han har rett, det står i huseiernes kontrakt, standar avtale

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg er leiligheten fylt 30 prosent med hans klær og ting. Den var heller ikke vasket eller støvsugd da jeg flyttet inn. Dere kommer vel til å si at dette ikke er normalt heller? 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er leiligheten fylt 30 prosent med hans klær og ting. Den var heller ikke vasket eller støvsugd da jeg flyttet inn. Dere kommer vel til å si at dette ikke er normalt heller? 

Flytt til en seriøs utleier. Det er mye enklere og mindre ressurskrevende enn å få han der til å innse hvordan en normal utleier opptrer.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg hadde funnet meg et annet sted å bo. Huseier bryter loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...