Gå til innhold

Kjæresten min er stuck i Tyskland? 😱😥

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han ikke jobb eller studier her? Da har vel allerede oppholdt seg «ulovlig» her om han har vært her ut over tre måneder?

Anonymkode: c898a...58f

Det er ikke ulovlig, vi snakket med UDI, og siden han var en kort tur i Tyskland i jula så er det ingen restriksjoner for tyskere hvertfall. Regelen er at han må reise til Tyskland hver tredje mnd, og at han må ha penger nok til å leve her.

Anonymkode: 0ca21...f05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er her han bor!! Han har med seg en bag med klær og hygieneartikler, livet hans er her i Norge!

Hvis han har jobb/studier her og har registrert opphold elektronisk, er han jo ikke utestengt fra Norge som EU-borger.

Skrevet

Jammen da får han bare være der da! Han er jo hos familien sin. Og legg på telefonen, du stjeler andre sin potensielle livsviktige kø. Folk altså...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men herregud da, hvilket år lever dere i? Har dere ikke om schengen????! 

Anonymkode: 6d1d3...c75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ro ned dramaet. Dere klarer da å ikke sitte oppå hverandre i en periode? Hvis ikke får han skaffe bil og kjøre hit, da.

Ikke okkuper koronatelefonen med sånne spørsmål. Det er helt feil bruk av telefonen!!!

Anonymkode: d4c9d...8f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig, vi snakket med UDI, og siden han var en kort tur i Tyskland i jula så er det ingen restriksjoner for tyskere hvertfall. Regelen er at han må reise til Tyskland hver tredje mnd, og at han må ha penger nok til å leve her.

Sp hva er problemet? Det har ikke kommet noe forbud enda mot at EU/EØS-borgere kommer hit?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke utestengt! Det er en karantene når han kommer tilbake, men utover det så kan han reise hvis han vil. Det er hvertfall inntil videre ruter fra flere byer i Tyskland. Det kan kanskje være litt dyrt å kjøpe billetter tett opp mot avgang, men han har muligheten. 

Anonymkode: f53c0...4f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du sier han jobber hjemmefra, men ikke har jobb i Norge, vil det da si at han har tysk arbeidsgiver?

Uansett er vel ikke flyplassene stengt, så han bør kanskje (forutsatt at han er frisk) ta første fly til Norge. Og så får dere ta karantene tiden her. De du evt kan ringe er jo flyselskapet og høre ang flygninger og evt restriksjoner, det vil muligens avhenge av hvor i Tyskland han befinner seg (sør er vel litt mer belastet med restriksjoner enn nord).

Anonymkode: cf3ed...2e5

AnonymBruker
Skrevet

Jøsses! For en krise....:ironi:

Anonymkode: 5253d...ec4

• Liker 4
Skrevet

Han blir ikke stoppet på grensen. Kan ta fly, tog, buss, båt. 

Men det beste er å leie en bil. 

Så må han i to ukers karantene når han kommer. 

Du trenger ikke å ringe noen steder. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er missbruk å ringe Corona-telefonen og tilsvarende for dette. Vi er i en situasjon hvor folk kommer til å bli alvorlig syke og å dø. Folk kommer fra utlandet og mange sitter i karantene. Dette er en uvant situasjon. Da får man bare roe ned og ta kjæresteting etterhvert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Lille-pus skrev:

Jeg tror jeg er informert om det ja. Og reise med potensiell smittespredning er en av grunnene til at dette kan vare en stund.

Har den voksne mannen det bra hjemme hos sin familie? Jeg regner faktisk med at han har det, selv om dere begge synes det er litt kjipt. 

Nå er regelverket sånn som det er, inntil denne situasjonen har roet seg/gått over. Da er det beste å bare forholde seg til at "Sånn er det nå. Det vil vare inntil situasjonen er under kontroll, og det er ikke noe annet å gjøre med det enn å sikre at man selv ikke blir en smittebærer."

Innse at du får ikke flyttet kjæresten din fra Tyskland til Norge fordi dere vil være sammen. Han er ikke norsk statsborger, og da blir sjansen enda mindre. Det tar tid, men sånn er det. Også for studenter.

Det er inntil videre ikke innreiseforbud fra Tyskland, det har ikke andre konsekvenser enn karantene. Det spiller ingen rolle om man er norsk statsborger eller ikke så lenge man følger regelverket i EØS samtalen, som for øvrig tillater EØS borgere å være her i vid utstrekning for å søke jobb (inntil 6 måneder). 

Anonymkode: f53c0...4f5

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min er tysk og dro hjem på feriebesøk til familien sin i Tyskland på mandag. Han har bodd i Norge siden i september, og hos meg siden midt i november. Da han dro visste vi selvsagt ikke hvordan dette skulle eksplodere, så planen var at han skulle komme tilbake etter to uker.

Nå sitter vi bare å griner i hvert vårt land, han har jo ikke noen form for opphold her, siden ting er relativt nytt og vi skulle se hvordan det funket før vi startet med det offisielle papirarbeidet. 😭

Jeg vet ikke om det er mulig for ham å komme tilbake nå, og hva som skjer fremover, det er jo her som er hjemme for ham, og han har jo alle ting og sånn her.

Har prøvd å ringe UDI idag, men de var stengt på ubestemt tid, og sitter nå i telefonkø på koronatelefonen. Jeg er så fortvilet, hva skal jeg gjøre for å få ham hjem??

Kan han komme hit og sitte i karantene i 14 dager? Jeg har allerede hjemmekontor, og tar gjerne 14 dager med ham her. Han jobber hjemmefra selv, så han tåler også karantene hvis det er det som er viktig. 😥😪

Hjelp meg! 😭😭

Hvorfor gråter dere? Det er vel ikke så vanskelig å forstå at tiltakene som er iverksatt nå er midlertidig?

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi visste ingenting om hvor alvorlig dette skulle bli før han dro, som har vært planlagt i et halvt år. Problemet her er at han ikke er norsk statsborger, og jeg prøver bare å finne praktisk info om hvordan vi kan få ham hjem. Vi tar gjerne karantene, og følger allerede alle retningslinjer fra FHI.

Siden han er tysk statsborger er ikke det noe problem. Men han må i hjemmekarantene hos deg hvis han reiser hit.

AnonymBruker
Skrevet

Hva i huleste er det du syter for??? Altså hva skjer med det norske folk. Er dere alle så tafatte? Det er snakk om hele to uker! TO! Greier du deg ikke uten kjæresten din to uker lengre? Han har  bodd hos deg siden november selvsagt bor han i Tyskland! Det har han gjort hele livet sitt med eller uten bag for å si det sånn. Er du virkelig så egoistisk at du ikke kan forstå hvorfor dette her skjer?

Anonymkode: c8151...27b

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Bortsett fra noen færre flyavgenger er det da ingenting som stopper han fra å reise tilbake igjen? Hjemmekarantene må han ha uansett, om han er tysk eller norsk statsborger spiller ingen rolle.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Altså, ja det er kjipt. Men han sitter ikke strandet på gata i et ferieland/farlig land, han er hjemme hos familie. At to voksne folk sitter å griner fordi de ikke får vært sammen akkurat nå når folk dør rundt omkring.. 

Anonymkode: 6e2fd...f43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet dette kan vare til over sommeren sant? Det er ganske mange måneder vekk fra hjemmet sitt. Og veldig spesielt for en voksen mann som må bo på nåde hos mamma og pappa i måneder. 

Jeg tar gjerne imot forslag til andre steder jeg kan hente informasjon.

Kan vare til over sommeren? Det kan vare i over ett år.

Anonymkode: d079a...c84

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver du har hjemmekontor. 

Du virker iallfall ikke å være fokusert på dine arbeidsoppgaver. 

Klarer ikke å tro du er fokusert 1% på dine arbeidsoppgaver ovenfor din arbeidsgiver. 

Tviler på at du har kontor i hjemmet ditt også.

Anonymkode: 01a7b...b77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er her han bor!! Han har med seg en bag med klær og hygieneartikler, livet hans er her i Norge!

Han kan kjøre bil og komme hjem. Og så ta karantene når han kommer. Men da må du også regne med samme karantene. 

Anonymkode: 0d324...a48

• Opprett ny...