Gå til innhold

Corona og stengte skoler... Åååå jeg er så SINNA!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sinna fordi skolene er stengt - akkurat dét ser jeg på som utelukkende positivt i forhold til det å begrense smitte. 

I lunsjen tidligere i dag snakket vi jo om dette coronaviruset. Sjefen (daglig leder) sa at han hele denne uken hadde holdt datteren sin hjemme fra skolen fordi de er redde for smitte, for å begrense smitte og for å gjøre samfunnet en tjeneste. 

Så i dag kl 15 kom beskjeden om at alle skoler stenges. Jeg har en datter på 6 år og er følgelig rammet av denne nedstengingen. Foreløpig er det stengt til og med 26. Mars. 

Jeg kontaktet derfor faren hennes og sammen la vi en plan for de neste to ukene. Jeg har datteren vår i 3, mens han har henne i 7 dager. 

Jeg ga min arbeidsplass beskjed om disse tre dagene. 

Noen timer etterpå tikket denne beskjeden inn:

Rektorer og ledere i barnehager er pålagt å sørge for at barn av personell i samfunnskritiske funksjoner skal ha et dagtilbud. Det betyr at du må kreve dette for dine barn. Hilsen Xxxx.

Jeg er i et yrke som ikke har noe å gjøre med innsats (brann, politi, helse), og per i dag er vi godt nok bemannet i forhold til å drive på en forsvarlig måte. 

I tillegg kom sjefen luskende tidligere i dag, livredd for smitte, og sa at han kom til å ha hjemmekontor heretter.

Så der skal han sitte trygt hjemme med familien sin. 

Hans datter skal IKKE gå på skolen pga smittefare - men det skal derimot min datter?! 

Det han indirekte sier til meg, er at hans datter er verdt mer enn min og at min datter skal være på skolen selv om kommunen innstendig ber om at vi holder barna våre hjemme om ikke det er direkte uforsvarlig at ikke jeg er på jobb. Noe det absolutt ikke er! 

Jeg blir så sinna! 

Klasseskillene i Norge er åpenbart ikke forsvunnet :(

Anonymkode: b3b95...390

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så sinna! 

Cool story. I don't care. 

Anonymkode: 97239...3fc

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sinna fordi skolene er stengt - akkurat dét ser jeg på som utelukkende positivt i forhold til det å begrense smitte. 

I lunsjen tidligere i dag snakket vi jo om dette coronaviruset. Sjefen (daglig leder) sa at han hele denne uken hadde holdt datteren sin hjemme fra skolen fordi de er redde for smitte, for å begrense smitte og for å gjøre samfunnet en tjeneste. 

Så i dag kl 15 kom beskjeden om at alle skoler stenges. Jeg har en datter på 6 år og er følgelig rammet av denne nedstengingen. Foreløpig er det stengt til og med 26. Mars. 

Jeg kontaktet derfor faren hennes og sammen la vi en plan for de neste to ukene. Jeg har datteren vår i 3, mens han har henne i 7 dager. 

Rektorer og ledere i barnehager er pålagt å sørge for at barn av personell i samfunnskritiske funksjoner skal ha et dagtilbud. Det betyr at du må kreve dette for dine barn. Hilsen Xxxx.

Jeg er i et yrke som ikke har noe å gjøre med innsats (brann, politi, helse), og per i dag er vi godt nok bemannet i forhold til å drive på en forsvarlig måte. 

I tillegg kom sjefen luskende tidligere i dag, livredd for smitte, og sa at han kom til å ha hjemmekontor heretter.

Hans datter skal IKKE gå på skolen pga smittefare - men det skal derimot min datter?! 

Det han indirekte sier til meg, er at hans datter er verdt mer enn min og at min datter skal være på skolen selv om kommunen innstendig ber om at vi holder barna våre hjemme om ikke det er direkte uforsvarlig at ikke jeg er på jobb. Noe det absolutt ikke er! 

Jeg blir så sinna! 

Om du ikke kvalifiserer må sjefen din bare finne seg med det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Barnet ditt KAN ikke gå på skolen, fordi den er stengt. Jeg forstår ikke noe av det innlegget her. Han tenker jo at hans barn er verdt mer enn alle andres. Du tenker at ditt barn er verdt mer enn alle andres. Det er vell normalt å tenke slikt om sine barn....? Eller har jeg misforstått? 

Anonymkode: 50502...308

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Barnet ditt KAN ikke gå på skolen, fordi den er stengt. Jeg forstår ikke noe av det innlegget her. Han tenker jo at hans barn er verdt mer enn alle andres. Du tenker at ditt barn er verdt mer enn alle andres. Det er vell normalt å tenke slikt om sine barn....? Eller har jeg misforstått? 

Herregud. Har du overhodet ikke leseevne?

Anonymkode: 6d26a...76d

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du hovedinnlegget i det hele tatt?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å stenge skoler hvis barn får et annet tilbud for pass? 🙄 Anmeld sjefen din. Han høres ut som en dritt med bein. 

Anonymkode: 663c6...d84

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Æsj! Denne sjefen høres helt ufordragelig ut!

Anonymkode: d16d2...871

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å stenge skoler hvis barn får et annet tilbud for pass? 🙄 Anmeld sjefen din. Han høres ut som en dritt med bein. 

De som jobber i samfunnskritiske jobber og har barn som trenger pass må nesten få det slik at ikke alt stopper helt opp.

Er jo ikke slik at en lege/sykepleier/renovatør osv som har småbarn bare kan ta de med på jobb eller gi beng i å løse de utfordringene vi har i samfunnet

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skoler og barnehager skal kun holde åpent for barn hvor begge foreldrene har jobb innenfor de 15 samfunnskritiske yrkene, som blant annet forsvar, helse og transport, husker ikke resten. Det betyr at hvis du ikke har jobb innenfor disse yrkene så får ikke barnet ditt komme på skolen. 

Anonymkode: 9ad21...7cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt får dagtilbud med pass fordi din jobb regnes som såpass viktig at du må være på  jobb. Hvis barnefar må være hjemme pga stengt jobb, hvorfor ikke la henne være hos han mesteparten av tiden når du allikevel må jobbe? Du kan jo se henne når du har fri.

Anonymkode: 2b86b...0a6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det står vel at du kan kreve et tilbud til din datter. Ikke at du må. Tanken er vel at din jobb er samfunnskritisk og at de derfor kan være problemer for deg å få hjelp til å se etter barnet ditt. Derfor skal du altså kunne kreve et tilbud (som en hjelp til deg, slik at du kan jobbe). Om du har andre løsninger (mannen din) trenger du ikke å sende barnet noe sted. 

Det er vel heller ikke sjefen din som bestemmer om yrket ditt er samfunnskritisk. Sjefen "velger" ikke sitt barn foran ditt. Han tilrettelegger etter de retningslinjene som kommer.

Anonymkode: 21764...5c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldre må ha jobber innen samfunnskritiske oppgaver, det holder ikke at en av dere har det. Sjefen din (eller du) kan heller ikke bestemme om ditt barn kommer inn under ordningen, det må rektor avgjøre.

Det er dessuten ikke slik at skolen stenges primært for å beskytte friske barn mot smitte. Det er for å bremse smittespredning, for å verne om sårbare grupper i samfunnet. Barn får som regel svært milde eller ingen symptomer. Det er ingen grunn til å tro at det å være på skolen utgjør en fare for din datter. Her har pappaen et samfunnskritisk yrke (lege), mens jeg ikke har det. Men hvis jeg hadde hatt det, hadde jeg sendt ungene på skole og i barnehage uten å blunke. 

Så sjefen din er kanskje korttenkt, kunnskapsløs og egoistisk, men ikke overreager. 

Anonymkode: a5075...5d9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eller, det er ikke sikkert at han er korttenkt, egoistisk etc. Det han sier stemmer jo, mtp hjemmekontor og å begrense smittespredning. DU tolker det som at han ønsker å verne om familien sin og seg selv, men han snakker jo også om samfunnets beste her. 

Men om din jobb er samfunnskritisk eller ikke er det altså ikke hans oppgave å vurdere. 

Anonymkode: a5075...5d9

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så sinna! 

Dette skjønte jeg ikke ...🤔

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med, Ts? Har du en jobb som muliggjør hjemmekontor? Hvis ikke er der ikke urettferdig at du må møte på jobb. 

Hvis far er hjemme og du har en samfunnskritisk jobb må far passe barnet. Hvis ingen av dere har det, men bare far har mulighet til å jobbe hjemmefra lar du han også passe barnet. Alternativt må du bruke sykt barn dager - er jo bare snakk om tre dager?

Anonymkode: ee511...fe1

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal hun anmelde sjefen for?

• Liker 3
Skrevet

Snakk med verneombud på jobben din.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så sinna! 

Det er ikke av hensyn til barna skolene stenges. Det er av hensyn til våre svakeste. Barna kan smitte den.

Anonymkode: 24ed8...168

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke en jobb som går under det regjeringen regner som samfunnskritisk kan ikke sjefen din si at skolen må gi tilbud til din datter.

• Opprett ny...