Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det riktig at når man ikke har barn blir skyvd over oppgaver på? Må jobbe raskere/mere for å dekke opp for ansatte med barn som går på halv maskin? Jeg kan forstå det er slitsomt med barn, men syns likevel det er ugreit når de «unnslipper» pga dette. I tillegg blir det brukt som forklaring på hvorfor man ikke kan få økt lønn fordi «du har jo ikke barn/utgifter». 

Anonymkode: 59b9e...96c

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det siste er ikke greit! Men en annen gang er det du som er syk, eller har syke foreldre, eller noe annet som gjør at noen må stille opp for deg. 

Anonymkode: da39c...e66

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt ikke greit. 

Anonymkode: 3ab23...4b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit i det hele tatt! 

Anonymkode: c5555...321

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det riktig at når man ikke har barn blir skyvd over oppgaver på? Må jobbe raskere/mere for å dekke opp for ansatte med barn som går på halv maskin? Jeg kan forstå det er slitsomt med barn, men syns likevel det er ugreit når de «unnslipper» pga dette. I tillegg blir det brukt som forklaring på hvorfor man ikke kan få økt lønn fordi «du har jo ikke barn/utgifter». 

Det er det merkeligste argumentet jeg har hørt for å stoppe lønnsøkning, men det er jo utrolig hvor flinke de er til å holde igjen pengesekken.

Endret av I Grosny
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjør meg så forbanna! 

Anonymkode: 7a169...5f5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit hvis det er så ekstremt som du beskriver det her. Tror heller ikke det er vanlig. Men sånn generelt er det bra for oss alle og økonomien i Norge at det er godt tilrettelagt for at det er mulig å kombinere jobb og barn. Det at vi har så mange kvinner i jobb har større betydning for norsk økonomi enn at vi har olje. Husk det og at det er bra noen tar ansvar for neste generasjon. Jeg har heller ikke barn.

Anonymkode: f6ff5...bac

• Liker 7
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om barn eller ikke. Det handler om at de kan skvise deg litt mer, fordi de kan. Og de gjør det fordi de tror det lønner seg, eller fordi de har lyst.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Opplever det samme her. Blir diskriminert fordi vi ikke har barn. De med barn får selvsagt fri hver helg, fri hver kveld, og fri hver 17 mai. Mens vi uten barn må jobbe ekstra vakter, kvelder, hver helg om nødvendig. Og jeg har jobbet de siste 7 17 mai, fordi jeg ikke har barn. Når jeg har fri blir jeg nærmest tvunget til å jobbe fordi de med barn kan selvsagt ikke bli spurt.  Jeg har en 50/50 skift stilling hvor jeg i teorien skal jobbe 50%tillig og 50%sein +annenhver helg. Dette er nå tydeligvis slutt på, fordi foreldrer må selvsagt få tilbringe mest mulig tid sammen med barna. Jeg kjenner jeg blir så sint!! Jeg har forstålse, men hvorfor har foreldre en sånn jobb når de ikke kan jobbe når de skal?? Og ja, det er jeg som må lete etter ny jobb. 

Anonymkode: 0f700...d97

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Opplever det samme her. Blir diskriminert fordi vi ikke har barn. De med barn får selvsagt fri hver helg, fri hver kveld, og fri hver 17 mai. Mens vi uten barn må jobbe ekstra vakter, kvelder, hver helg om nødvendig. Og jeg har jobbet de siste 7 17 mai, fordi jeg ikke har barn. Når jeg har fri blir jeg nærmest tvunget til å jobbe fordi de med barn kan selvsagt ikke bli spurt.  Jeg har en 50/50 skift stilling hvor jeg i teorien skal jobbe 50%tillig og 50%sein +annenhver helg. Dette er nå tydeligvis slutt på, fordi foreldrer må selvsagt få tilbringe mest mulig tid sammen med barna. Jeg kjenner jeg blir så sint!! Jeg har forstålse, men hvorfor har foreldre en sånn jobb når de ikke kan jobbe når de skal?? Og ja, det er jeg som må lete etter ny jobb. 

Jeg har jo lyst til å tilbringe tid sammen med min famile og samboer. Men det er nærmest umulig når de alle jobber 7-15 og jeg jobber 15-23, 😠😠😠 men neiiida, jeg har jo ikke barn!! Så jeg kan jobbe!!?? 😠

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo lyst til å tilbringe tid sammen med min famile og samboer. Men det er nærmest umulig når de alle jobber 7-15 og jeg jobber 15-23, 😠😠😠 men neiiida, jeg har jo ikke barn!! Så jeg kan jobbe!!?? 😠

Er du organisert? Hva sier kontrakten din?

Anonymkode: 1f572...4e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har doble utgifter på hus, strøm osv, for du har ingen å dele med. Og du får jo aldri tid til å date og treffe menn! Det siste er jo absolutt et hovedargument.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at du i det minste får bra natt- og kveldstillegg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke greit, men det er dessverre sånn det har blitt mange steder. Oppsiden er at de dyktige uten barn går dritt lei etterhvert og finner seg en bedre jobb eller starter for seg selv. Så sitter bedriften der med de som går for halv maskin. Til slutt er det ris til egen bak for bedriften. 

Anonymkode: 50bd1...d2f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette har sammenheng med at skoler og barnehager har stengt nå og unntakssituasjonen Norge er i nå, så er dere jammen meg langt ute på villspor. Nå handler det ikke om hva som er «rettferdig» og ikke. Det handler om å begrense dødsfall og kollaps av Norges økonomi. De med små barn og som har hjemmekontorløsning må jo jobbe på andre tidspunkt på dagen der det overhode er mulig. Det er en gruppen mennesker som virkelig får kjørt seg. I de tilfeller jobben ikke kan løses hjemmefra er det klart at de uten småbarn må trå til. Dette er en beredskapssituasjon og det er meg helt uforståelig at dere tar en «dette er utettferdig» diskusjon nå. 

hilsen barnefri. 

Anonymkode: afe12...ea9

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har doble utgifter på hus, strøm osv, for du har ingen å dele med. Og du får jo aldri tid til å date og treffe menn! Det siste er jo absolutt et hovedargument.

Hun sier jo ikke at hun bor alene da. Går fint å ha samboer men ikke barn! 

Det argumentet for at man ikke går opp i lønn er noe av det teiteste jeg har hørt. 

Ellers: man må regne med at man må dekke opp litt for de med syke barn eller stengte barnehager. Til en viss grad. 

Men når de er på jobb skal de selvsagt gjøre jobben. Og det er ikke riktig at du alltid jobber kvelder. 

Jeg ville tatt opp disse tingene og byttet jobb om det ikke ble endring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dette har sammenheng med at skoler og barnehager har stengt nå og unntakssituasjonen Norge er i nå, så er dere jammen meg langt ute på villspor. Nå handler det ikke om hva som er «rettferdig» og ikke. Det handler om å begrense dødsfall og kollaps av Norges økonomi. De med små barn og som har hjemmekontorløsning må jo jobbe på andre tidspunkt på dagen der det overhode er mulig. Det er en gruppen mennesker som virkelig får kjørt seg. I de tilfeller jobben ikke kan løses hjemmefra er det klart at de uten småbarn må trå til. Dette er en beredskapssituasjon og det er meg helt uforståelig at dere tar en «dette er utettferdig» diskusjon nå. 

hilsen barnefri. 

Dette er selvsagt ikke om akurrat nå, nå er det spesielle tiltak, så her klager jeg selvsagt ikke. Jeg klager på hvordan det er til vanlig, før corona ble en så stor greie, og før skoler ble stengt. Nå kan jeg stille opp døgnet rundt fordi det trengs.  Det jeg mente med at nå har de endret, var den nye faste vaktlisten de kom med for 1 uke siden som gjorde alt mye verre..

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hilsen barnefri. 

Nå er det ikke sånn at alt handler om corona. Selvsagt må man regne med å stille opp litt ekstra i denne situasjonen, men det TS skriver om har dessverre vært vanlig på mange arbeidsplasser også lenge før Korona eller andre kriser ble et tema. 

At det i praksis er tillatt at så mange går på halv maskin i dagens arbeidsliv er en stor uting for alle som alltid må stå på ekstra på bekostning av egen fritid og næringslivet generelt. De dyktige og flittige flykter fra dårlige arbeiddsplasser og etterhvert i større grad også til utlandet der det ofte forventes mer av hver enkelt. Det er da et tap for konkurransekraften til norsk næringsliv. 

Anonymkode: 50bd1...d2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da er vi helt enige! 🌸

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selvsagt ikke om akurrat nå, nå er det spesielle tiltak, så her klager jeg selvsagt ikke. Jeg klager på hvordan det er til vanlig, før corona ble en så stor greie, og før skoler ble stengt. Nå kan jeg stille opp døgnet rundt fordi det trengs.  Det jeg mente med at nå har de endret, var den nye faste vaktlisten de kom med for 1 uke siden som gjorde alt mye verre..

Du bør jo egentlig snakke med sjefen (dersom sjefen er ideell nok) om vaktlista når den er såpass dårlig for deg.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...