Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har erfaring med tøybleier/flergangsbleier? Jeg vurderer sterkt å kjøpe slike først og fremst av samfunnsmessige hensyn, men også med tanke på barnets hud. Er jeg dum som tror at jeg kan klare ekstraarbeidet og "rotet"? Jeg føler liksom at om ikke jeg gidder å ta det lille ekstraarbeidet, hvem skal da ta ansvar... Hadde vært SÅ fint å høre fra noen som har prøvd det. Jeg gikk jo i tøybleier da jeg var lita, men det kan liksom ikke sammenlignes fordi tøybleiene også har utviklet seg. Har sett litt på det Nøstebarn skriver. På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Personlig har jeg ikke noen erfaring med tøybleier, men det jeg har lært, bl.a. av en nær slektning som er utdannet sykepleier er at tøybleier ikke er bra for huden til den lille. En baby som bruker tøybleier får mye mer bleieutslett, det er hissigere og varer lengre. Dessuten er det mye reinere å bruke engangsbleier fordi de er garantert helt fri for bakterier når en tar de på. Men hvis en absolutt vil bruke tøybleier, bør en ikke gjøre det den første tiden, nettopp med tanke på den sarte babyhuden. Kanskje bør en vente til barnet er 1 år og ikke gjør så mye i bleien lenger.

Skrevet

Jeg brukte både tøybleier og papirbleier til min datter da hun var liten. De formsydde bleiene som du får kjøpt hos nøstebarn er helt supre å bruke sammen med ullbukser. Når barnet blir større og tisser mer kan det være greit å bruke nylonbukser som du også får (fikk før ihvertfall) hos nøstebarn.

Jeg hadde en dunk med eddikvann stående under stellebordet - avføring skylles av i do og bleiene legges i dunken. Det blir ingen lukt når bleiene ligger i eddikvann. Slenger du bleiene i vaskemaskinen og vasker på 90 grader skal ikke bakterier være noe problem. Min datter fikk verken mer eller mindre utslett av tøybleier, men det kan jo være individuelle forskjeller, da. Jeg synes det var spesielt greit å bruke tøybleier da hun var bitteliten og litt mer jobb da hun ble større; ser ingen grunn til å vente med å begynne med tøybleier.

Skrevet

Jeg har har 3 barn og har aldri brukt tøybleier på dem.

Jeg kjenner 2 stykker som har prøvd det og det var ikke gode erfaringer.

Tenk på at i nyfødtperioden så skifter du hele tiden.

Hvis du er borte hos andre, så må du da pakke ned skitne bleier som avgir lukt.

De er jo ikke noe billige heller.

Du må vaske tøybleier hver eneste dag og det betyr jo ekstraarbeid, for jeg tror ikke du slenger tøybleiene sammen med annet tøy.

Det høres så bra ut med tøybleier , men jeg er redd du gjør deg en bjørnetjeneste.

Gjør det enklest for deg selv.

Nok av klesvask blir det jo når nurket kommer, men det er du som avgjør hvor mye du vil ha.

Lykke til med avgjørelsen.

HA DET BRA. :P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P

Gjest motorrypa
Skrevet

en annen problemstilling er det at når barnet blir større så kan du få problemer når duskal ha barnet i barnehage. det er nemlig sånn at det er ikke mange barnehager som tar inn barn som bruker tøybleier på grunnav hygienen å ekstra arbeide

Skrevet

Du er jo ikke nødt til å velge enten tøy- eller papirbleier da. De fleste er vel enige om at det er mest praktisk å bruke papirbleier når du skal på besøk eller ferie. Barnehagen min datter gikk i hadde ingen problemer med at hun brukte tøybleier, men hadde de nektet så hadde det ikke vært noe problem å bruke papirbleier heller.

Når det gjelder arbeidsmengden så er det ikke akkurat en kjempejobb å sette igang en vaskemaskin og å legge i tørketrommel/henge opp. Arbeidet med tøybleier tar under ti minutter om dagen.

Du trenger ikke kjøpe inn så veldig mange bleier i første omgang; prøv deg frem, finn ut om du liker det, før du kjøper større mengder.

Av økonomiske og miljøhensyn er det absolutt verdt å prøve ut tøybleier!

Gjest motorrypa
Skrevet

vte du labella. må nok si meg litt uenig på det du sier om det økonomiske aspektet av det hele. det er greit at det kanskje ikke er så veldig mye ekstra arbeid med tøybleier, men man sparer ikke mye på å ivistrer i tøybleier fram for å kjøpe papir bleier.

kom over en undersøkelse for ike så lenge siden om akkurat det temaet.

nå husker ikke jeg nøyaktige tall i kroner å øre. men det gikk temmelig opp i opp når du hadde kjøpt inn ett vist antall tøybleier, når man tok i betraktning hvor mye ekstra tid å arbeid det var med tøybleier fram for vanlige.

strømmen som ble brukt til å vaske bleiene osv.

okei bla bla bla.

resultatet ble i hvertfall at man ikke sparte noe.

annet enn masse arbeid på å bruke papirbleier.

men hvorfor noen vil bruke tøybleier det skjønner ikke jeg.

når vi er så heldig at ting faktisk har kommet så langt at vi kan bruke det beste å det enkleste

nemlig

Gjest Bleiemamma
Skrevet

Tøybleier? Nei takk....... ville aldri ha brukt det på ungene mine.

De skal få slippe å gå rundt med en stor og konstant våt tøybleie på stumpen.

Skrevet

når vi er så heldig at ting faktisk har kommet så langt at vi kan bruke det beste å det enkleste nemlig

Men er det riktig at det enkleste alltid er det beste? For miljøet er det i hvertfall ingen tvil om at det er det beste at avfallsprodukter fra mennesker kommer tilbake i kretsløpet og brytes ned. Når man bruker papirbleier pakker man det så godt inn i plast at det ikke brytes ned i det hele tatt. Hvert bleiebarn produserer ENORME mengder med søppel - bare hensynet til miljøet er god nok grunn til å velge tøybleier. For meg var det først og fremst et ønske om å være "miljøvennlig i hverdagen" som førte til at jeg valgte å bruke en kombinasjon av tøy- og papirbleier.

De skal få slippe å gå rundt med en stor og konstant våt tøybleie på stumpen.
Enten snakker du om gammeldagse gasbleier eller så har du møtt barn som ikke får skiftet bleie jevnlig - akkurat som med unger som går med (papir)bleiene på knærne, vet du.
Skrevet

Jeg har jobbet i en familiebarnehage hvor et av barna hadde tøybleier.

Jeg måtte skifte litt oftere på henne enn de andre, men ellers følte ikke jeg at det var noe problem.

Jeg mener (dette er noen år siden) at jeg hadde papirbleier til henne hvis vi skulle på tur eller bort.

Det eneste jeg ikke ville ha der var up-and-go på vinterstid. Men det var helt greit.

Jeg tror at hvis du har et godt system og skifter ved behov, som altså kan være oftere enn med papirbleier, er tøybleier helt greit.

Kan ikke huske at hun lille hadde oftere utslett enn de andre 2.

Lykke til uansett valg :D

Skrevet

Hmmm. Jeg trodde at barna fikk mindre utslett av tøybleier fordi de er mindre klamme og laget av naturlige stoffer. Vet at Pampers feks. for noen år siden måtte ta ut et stoff av bleiene sine fordi det var giftig og kunne forårsake sterilitet hos gutter. Dette stoffet var forbudt brukt i tamponger, men ikke i bleier. Sånne ting gjør meg veldig skeptisk.

Hadde ikke tenkt å diskutere hvorfor jeg vurderer tøybleier, men siden uvitenheten synes noe stor: Når jeg først får en unge håper jeg at den skal vokse opp i en verden som ikke er neddynget i søppel og miljøproblemer. Jeg ønsker barnet mitt frisk luft, god helse og godt miljø. Et barn produserer ett TONN rent søppel (ikke det minste gjenvinnbart) v bruk av engangsbleier i tre år. Hvis ikke vi som er opplyste mennesker m mulighet til å velge riktig m tanke på våre barns fremtid ikke gjør det, hvem skal da gjøre det? Og hvor stor vil de brune forurensingsskyene ala Asia bli om femti år da? I tillegg kommer de helsemessige konsekvensene for barnet. Jeg har lært at jeg ikke skal bruke truseinnlegg (eller for den saks skyld nylon/polyester-truser) hver dag fordi det ikke er sunt for underlivet fordi det blir for tett og klamt og bakterievennlig, bleier er jo det samme bare større! Det tror jeg oppsummerer mine tanker rundt dette. Ett tonn er mye. Ok, ble litt langt da.... :wink:

Har uansett tenkt å bruke begge deler, som dere nevner, når vi skal bort, ev. i barnehagen osv. Mener å ha sett en rapport fra NTNU som anslo tøybleie-kostnader til ca 5000,- (inkl. strøm) og engansbleie utgifter til 13 000. Ekstra tid var da ikke regnet inn i prisen, men anslått til førti minutter mer om dagen. Det høres unektelig mye ut, men da regnet de med at man vasket en maskin om dagen.

Vil gjerne høre fra flere som HAR ERFARING, og lurer spes. på om bleiene MÅ skylles, ser at noen produsenter sier at det ikke er nødvendig. Også lurer jeg på om noen vet noe om Naty-bleier. Miljøvennlige engangsbleier fra Sverige. eks. hva koster de?

Takk for svar! bar jeg har lang tid å tenke meg om på...

Skrevet

Jeg kjøpte tøybleier til sønnen min og synes vel egentlig ikke det var så innmari mye ekstra jobb med det, men jeg måtte slutte med det fordi han fikk masse bleieutslett over hele bleieområdet. Helt grusomt, var det. Og han fikk ikke det utslettet av å bruke papirbleier, så da var valget veldig enkelt.

Men det med bleieutslett og hvilke bleier man får det av er så individuelt - min sønn kunne ikke bruke tøybleier, men brukte Pampers. Min venninnes datter kunne ikke bruke Pampers men brukte Libero. Hun som kjøpte tøybleiene av meg hadde brukt Libero, og hennes datter hadde fått voldsomt utslett av det. Så det er vel ikke noe annet å gjøre enn å prøve. Ulempen med det er jo at det er så dyrt å kjøpe inn tøybleier hvis de ikke kan brukes *grr*

Skrevet

Takk for svaret Lionda, det var nyttig. Altså ingen garanti. Burde kanskje visst sånt, men er litt ny på området...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...