Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvilke yrker som faller inn under dette? Helsepersonell, lov og orden, apotekansatte, brann osv sier seg selv. Men hva med matbutikk?

Anonymkode: ca292...46a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kritiske samfunnsfunksjoner er, ifølge Beredskapsutvalget:

• Styring og kriseledelse • Forsvar • Lov og orden • Helse og omsorg • Redningstjeneste • IKT-sikkerhet i sivil sektor • Natur og miljø • Forsyningssikkerhet • Vann og avløp • Finansielle tjenester • Kraftforsyning • Elektroniske kommunikasjonstjenester • Transport • Satellittbaserte tjenester.

Matbutikk faller under finansielle tjenester.

Anonymkode: 77fd4...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Finansielle tjenester? Synes det hørtes litt rart ut. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finansielle tjenester? Synes det hørtes litt rart ut. 

Hva vil du heller kalle det?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du heller kalle det?

Forsyningssikkerhet. Finansielle tjenester er banker og slike ting.

Anonymkode: ca579...c64

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forsyningssikkerhet. Finansielle tjenester er banker og slike ting.

Butikker kjøper inn, og selger, varer. Med formålet å få profitt. Det er jo en hel del finans inne i bildet?

Anonymkode: 9e0e0...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Hva med de som brøyter og steller veier osv?

Anonymkode: a41e1...85a

AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig.. Trodde ut fra tittelen at du etterlyste yrker som var kritiske til samfunnet og systemet og skulle si journalist, forfatter eller forsvarsadvokat.

Anonymkode: 10de1...e63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Butikker kjøper inn, og selger, varer. Med formålet å få profitt. Det er jo en hel del finans inne i bildet?

Anonymkode: 9e0e0...ac6

Med en slik definisjon vil alle som tar betaling for noe gå inn under finans. Så nei. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Transport? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med transport. Vi må holde hjula i gang for at helsepersonell osv skal kunne komme seg på jobb. Men det er innført restriksjoner for hvordan vi opererer.

Anonymkode: 31325...164

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvilke yrker som faller inn under dette? Helsepersonell, lov og orden, apotekansatte, brann osv sier seg selv. Men hva med matbutikk?

Matbutikker faller inn under "forsyningssikkerhet", forsyning av matvarer til befolkningen.

Som honnør til alle landets renholdere som utgjør en svært viktig brikke i smittevernarbeidet: Dere burde stått på listen, selv om dere utfører en kritisk funksjon innen alle områdene på beredskapsutvalget sin liste og sånn sett implisitt er inkludert der.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

går vel under beredskap. 

Anonymkode: 12744...744

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vaskeri :) Leverer masse personaltøy, sengetøy, osv. til sykehjem og andre helseinstitusjoner.

Anonymkode: 07df1...e7b

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvorfor du spør... Lurer du på hvilke yrker som kan bli beordret på jobb til tir toss for smittefare så er det de overnevnte.

Å rangere yrker etter "viktighet" for selvbekreftelsens skyld og for å bruke det som et argument for hvem som fortjener høyere lønn er lite fruktbart. Da kan du inkludere nesten hva som helst i listen. 

Man kan argumentere med at "alle yrker er like viktige", men det er de selvfølgelig ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Tror vedkommende lurer fordi barnehagen kun er åpent for de yrkesgruppene. Jeg lurer selv på hvordan jeg skal få dette til å gå rundt, alenemamma med en gutt på 2 år, senteret åpent kun fra 10-18 og hva gjør jeg med han i de timene? Man får ikke lov til å bruke besteforeldre og min bror jobber i helsevesenet. 

Anonymkode: 31c6d...0d1

AnonymBruker
Skrevet

Beredskapsutvalget i Helsedirektoratet anser at følgende 15 funksjoner er kritiske for samfunnet:

• Styring og kriseledelse
  • Forsvar
  • Lov og orden
  • Helse og omsorg
  • Redningstjeneste
  • IKT-sikkerhet i sivil sektor
  • Natur og miljø
  • Forsyningssikkerhet
  • Vann og avløp
  • Finansielle tjenester
  • Kraftforsyning
  • Elektroniske kommunikasjonstjenester
  • Transport
  • Satellittbaserte tjenester
  • Apotekene

Anonymkode: 133ef...070

AnonymBruker
Skrevet

Om du lirer på om du har en samfunnskritisk jobb, så er et spørsmål du kan stille deg; Går Norge rundt om jeg ikke gjør jobben min?

På min jobb har arbeidsgiver selv gitt beskjed om at de som trenger det kan få brev de kan gi til barnehage for å få lov til å ha barna der mens de må på jobb.

Anonymkode: f3c71...db6

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror vedkommende lurer fordi barnehagen kun er åpent for de yrkesgruppene. Jeg lurer selv på hvordan jeg skal få dette til å gå rundt, alenemamma med en gutt på 2 år, senteret åpent kun fra 10-18 og hva gjør jeg med han i de timene? Man får ikke lov til å bruke besteforeldre og min bror jobber i helsevesenet. 

Anonymkode: 31c6d...0d1

Senteret får vel snart reduserte åpningstider, og du permitteres helt eller delvis. Så da trenger du ikke bekymre deg like mye for barnepass (men sikkert andre ting)...

Anonymkode: 4983f...1dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...