AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #61 Del Skrevet 17. mars 2020 Det høres helt forferdelig ut. Mannen kan være den eneste som en fødende kvinne kan lene seg på i en slik sårbar situasjon og stoler på. Det kan jo gi fødselsdepresjon å måtte bli forlatt etter en fødsel. Anonymkode: d8627...6da 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #62 Del Skrevet 17. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn det er nå, får han ikke det, nei. Dette ble strammet inn på nå i går eller søndag, da det kom felles retningslinjer fra FHI. Ingen som ikke er pasient får i det hele tatt komme inn på sykehuset. Unntaket er de som følger barn eller pasienter med behov for følge. Du regnes som pasient med behov for følge mens du er i aktiv fødsel, ikke ellers. Dørene inn til sykehusene er låst og det står vakter utenfor som kontrollerer at du har timeavtale før du får komme inn. Da jeg kom til min timeavtale i dag måtte jeg stå i kø for å vise frem sms med timeavtale, og alle menn ble vist bort og kvinner måtte gå inn alene. Ei som skulle føde fikk beskjed om at mannen hennes måtte komme tilbake når det var bekreftet at hun var i aktiv fødsel. Anonymkode: cea03...750 Var det vaktene som viste bort den fødende kvinnens mann...? Jeg kan føde når som helst og dette er sånt stress jeg føler jeg ikke trenger nå. Anonymkode: c264c...527 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #63 Del Skrevet 17. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kan du mene hva du vil om, men jeg har altså diskutert dette med overlege på fødeavelingen på ett av landets største sykehus i dag, som er uenig med deg. Keisersnitt blir planlagt når konsekvensene ved vaginal fødsel er for store og blir derfor ikke utsatt. Anonymkode: cea03...750 Da regner jeg med at det ikke var denne legen du snakket med: "Også på Haukeland universitetssykehus i Bergen reduseres den planlagte aktiviteten. Fra mandag halveres operasjonskapasiteten, opplyser avdelingssjef Christian Beisland til VG. – Alt som er godartet blir utsatt. Men vi vil ha full drift på øyeblikkelig hjelp og kreftoperasjoner, sier Beisland." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vb3rAV/corona-situasjonen-sykehusene-utsetter-planlagt-behandling Anonymkode: fac21...1ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #64 Del Skrevet 17. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det vaktene som viste bort den fødende kvinnens mann...? Jeg kan føde når som helst og dette er sånt stress jeg føler jeg ikke trenger nå. Anonymkode: c264c...527 Ja. De fikk beskjed om å dra hjem eller vente utenfor området. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da regner jeg med at det ikke var denne legen du snakket med: "Også på Haukeland universitetssykehus i Bergen reduseres den planlagte aktiviteten. Fra mandag halveres operasjonskapasiteten, opplyser avdelingssjef Christian Beisland til VG. – Alt som er godartet blir utsatt. Men vi vil ha full drift på øyeblikkelig hjelp og kreftoperasjoner, sier Beisland." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vb3rAV/corona-situasjonen-sykehusene-utsetter-planlagt-behandling Anonymkode: fac21...1ac Keisersnitt er øyeblikkelig hjelp, også planlagt keisersnitt. Det står ingenting i artikkelen din om keisersnitt. Anonymkode: cea03...750 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #65 Del Skrevet 17. mars 2020 Sitat Sykehusene vil fremover prioritere livreddende og nødvendig behandling. Dette står det i artikkelen. Keisersnitt er livreddende og nødvendig behandling, uansett hvor mye du misliker det. Anonymkode: cea03...750 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prelunia Skrevet 17. mars 2020 #66 Del Skrevet 17. mars 2020 Uff, føler så med dere som er gravide nå.. Fødte for 5 mnd siden. Hadde jeg måttet gå opp til føden uten mannen hadde jeg født i gangen, for så fort gikk det. Jeg mistet også veldig mye blod og var svak etter fødsel, klarte så vidt å løfte babyen min. Hadde ikke mannen kunne vært på barsel måtte jeg ha plinget på hjelp til å ta opp babyen hver gang den skrek.. Mannen har lyst på en til, men kjenner det sitter langt inne nå før alt har roa seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #67 Del Skrevet 17. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. De fikk beskjed om å dra hjem eller vente utenfor området. Keisersnitt er øyeblikkelig hjelp, også planlagt keisersnitt. Det står ingenting i artikkelen din om keisersnitt. Anonymkode: cea03...750 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette står det i artikkelen. Keisersnitt er livreddende og nødvendig behandling, uansett hvor mye du misliker det. Anonymkode: cea03...750 Det står at fra Mandag halveres oprasjonskapasiteten. Så får vi se da hvem som blir prioritert. Synes det er bedre å forberede folk på at de kanskje ikke får keisersnitt likevel, enn at de skal gå i den tro at de får det, når det kanskje ikke blir sånn. Anonymkode: fac21...1ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #68 Del Skrevet 17. mars 2020 Skal ha planlagt ks på Torsdag og har gått fra å glede meg skikkelig til å bare gå rundt å gråte. Anonymkode: d4db4...4b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #69 Del Skrevet 17. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står at fra Mandag halveres oprasjonskapasiteten. Anonymkode: fac21...1ac Som sagt: det er gynekologer som utfører keisersnitt, og de halverer operasjonskapasiteten sin ved å droppe steriliseringer, fjerning av livmor når det ikke haster og andre ting som er gynekologiske operasjoner. Keisersnitt blir gjennomført fordi det er nødvendig og det kan ikke utsettes. At det er kun det som kan utsettes som blir utsatt blir jo også understreket i artikkelen du lenker til. En fødsel/forløsning kan av helt åpenbare grunner ikke utsettes. Anonymkode: cea03...750 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #70 Del Skrevet 17. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt: det er gynekologer som utfører keisersnitt, og de halverer operasjonskapasiteten sin ved å droppe steriliseringer, fjerning av livmor når det ikke haster og andre ting som er gynekologiske operasjoner. Keisersnitt blir gjennomført fordi det er nødvendig og det kan ikke utsettes. At det er kun det som kan utsettes som blir utsatt blir jo også understreket i artikkelen du lenker til. En fødsel/forløsning kan av helt åpenbare grunner ikke utsettes. Anonymkode: cea03...750 Er du helt sikker på det? Keisersnitt er en stor mageoperasjon og det trengs et stort team rundt en sånn operasjon, ikke bare èn operasjonslege. Når det er sagt så håper jeg selvfølgelig at alle som har fått innvilget planlagt keisersnitt får det, men jeg må innrømme at jeg har mine tvil. Anonymkode: fac21...1ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #71 Del Skrevet 17. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du helt sikker på det? Keisersnitt er en stor mageoperasjon og det trengs et stort team rundt en sånn operasjon, ikke bare èn operasjonslege. Når det er sagt så håper jeg selvfølgelig at alle som har fått innvilget planlagt keisersnitt får det, men jeg må innrømme at jeg har mine tvil. Anonymkode: fac21...1ac Jeg er helt sikker på det, jeg har et keisersnitt fra før utført av to gynekologer og har i dag hilst på to andre gynekologer som skal utføre keisersnitt på meg snart. Og jeg har de siste ukene tilbragt veldig mange timer ventende på å bli undersøkt av gynekologer som dessverre er blitt forsinket fordi de har måttet utføre keisersnitt. Det er to gynekologer tilstede ved keisersnitt, i tillegg til anestesi, barnepleiere, jordmøre osv. selvfølgelig. De fleste som er tilstede ved et keisersnitt måtte vært tilstede ved en fødsel også, og de som er tilstede ved et keisersnitt er jo flyttet fra de andre operasjonene som er avlyst. Alle som har et medisinsk behov for keisersnitt får det, det er ikke noe å lure på. Unntaket er selvfølgelig om det gjøres feilvurderinger, det skjer jo stadig vekk, men det er faktisk ikke noe kvinner som skal føde snart bør trenge å bekymre seg for nå. Anonymkode: cea03...750 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #72 Del Skrevet 17. mars 2020 Stakkars dere som er høygravide nå! Ville bare si: jeg har en nær venninne som jobber som jordmor i Oslo. Hun sier at det er som dere skriver, tøft når fedre ikke kan være med under hele fødsel og ikke minst etter. Men måten hun snakket om "fødekvinnene" på gjorde meg helt rørt. Hun sier at alle som jobber på barsel/føden har stor medfølelse og tar ekstra godt vare på dere. Og alle tiltak gjøres av helsehensyn. Det blir annerledes enn dere håpte på. Men strengt tatt, det kan skje uansett. Jeg har født tre barn, en av dem uten far tilstede, og minstemann prematur med hastekeisersnitt hvor far ankom midt i operasjonen og etter det bodde jeg nesten tre måneder alene på nyfødt intensiv mens far måtte være hjemme med de to andre. Så alt kan skje nårsomhelst. Nå er dere forberedt. Og dere kommer til å bli tatt vare på ❤️ Heier på dere. Det kommer til å gå bra! Anonymkode: e300d...d30 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #73 Del Skrevet 17. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt sikker på det, jeg har et keisersnitt fra før utført av to gynekologer og har i dag hilst på to andre gynekologer som skal utføre keisersnitt på meg snart. Og jeg har de siste ukene tilbragt veldig mange timer ventende på å bli undersøkt av gynekologer som dessverre er blitt forsinket fordi de har måttet utføre keisersnitt. Det er to gynekologer tilstede ved keisersnitt, i tillegg til anestesi, barnepleiere, jordmøre osv. selvfølgelig. De fleste som er tilstede ved et keisersnitt måtte vært tilstede ved en fødsel også, og de som er tilstede ved et keisersnitt er jo flyttet fra de andre operasjonene som er avlyst. Alle som har et medisinsk behov for keisersnitt får det, det er ikke noe å lure på. Unntaket er selvfølgelig om det gjøres feilvurderinger, det skjer jo stadig vekk, men det er faktisk ikke noe kvinner som skal føde snart bør trenge å bekymre seg for nå. Anonymkode: cea03...750 Jeg har et keisersnitt bak meg selv, men at det var gynekologer som utførte keisersnitt visste jeg faktisk ikke. Jeg tenker vel egentlig mest på om dette eskalerer veldig og det blir stor mangel på helsearbeidere, da kan jo alt av operasjoner stoppe helt opp. Allerede nå er jo flere tusen i karantene. Anonymkode: fac21...1ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #74 Del Skrevet 17. mars 2020 Ikke gøy å være gravid nå, nei 😕 Kjenner tårene sitter løst når jeg tenker at jeg må klare meg uten barnefar tilstede under fødsel og barsel. 😪 Anonymkode: 0d393...7db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #75 Del Skrevet 17. mars 2020 Helt utenkelig å gå igjennom en fødsel uten mannen min 😢 Da hadde faktisk keisersnitt vært bedre, selv om jeg er livredd operasjoner. Jeg hadde aldri I mitt liv klart å holde en jordmor i hånden eller tatt imot noe som helst støtte annet enn noen hjelpende ord eller støtte fra mannen min. Får jeg like lang fødsel som sist, kommer jeg nok til å slite både under og etter fødsel. Håper jeg føder raskt og får reise hjem raskt. Jeg har ikke termin før i begynnelsen av august, så mye kan ha endret seg. Ønsker alle fødende nå lykke til 💕 Anonymkode: ad2a2...714 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #76 Del Skrevet 18. mars 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Det står at fra Mandag halveres oprasjonskapasiteten. Så får vi se da hvem som blir prioritert. Synes det er bedre å forberede folk på at de kanskje ikke får keisersnitt likevel, enn at de skal gå i den tro at de får det, når det kanskje ikke blir sånn. Anonymkode: fac21...1ac Keisersnitt er prioritert, slutt å skrem redde gravide. Anonymkode: a1615...d21 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 18. mars 2020 #77 Del Skrevet 18. mars 2020 Jeg skal ha planlagt keisersnitt i juni pga fødselsangst. Jeg skal overleve keosersnittet uten far, men det er verre med barsel. Man er jo ikke akkurat "fit for fight" rett etter snittet. Da må jordmødrene skifte bleier og gi meg barnet hver gang det skal ammes. De får det travelt da! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #78 Del Skrevet 18. mars 2020 På 16.3.2020 den 14.06, AnonymBruker skrev: Ikke for å være kjip nå, det er alltid hyggelig når nye barn kommer til verden og jeg unner de nybakte foreldrene alt godt, men; jeg la merke til bildet som Helene Olafsen la ut på Instagram ( eller Jørgen da) at det ser jo veldig ut som de er på barselhotellet sammen? De har vel ikke sengegavl og så flott innredning på føden/barsel? er det andre regler for kjente personer eller har Ullevål gått bort fra regelen om at far må hjem etter fødsel? Anonymkode: d8627...6da De er sikkert hjemme hos seg selv. Anonymkode: acc76...18c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #79 Del Skrevet 18. mars 2020 På 16.3.2020 den 23.40, AnonymBruker skrev: Utrolig trist å tenke på at jeg kanskje ikke får dele øyeblikket med min kjære😭 Heldigvis er jeg ikke førstegangsfødende, så jeg vet litt hva jeg går til. Jeg tror viruset på sikt vil føre til svært mange psykiske plager i befolkningen generelt, men jeg tenker mye på de som skal føde framover. Muligens alene, alene på barsel osv. Jeg frykter mange barseldepresjoner Anonymkode: 1c6f2...16d Jeg tenkte akkurat motsatt, fordi jeg vet hva jeg går til er jeg mer bekymret. Jeg vet hvor totalavhengig jeg og babyen var av far på barsel. Hadde jeg ikke visst det ville jeg kanskje gått inn i det med et mer positivt syn. Anonymkode: acc76...18c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #80 Del Skrevet 18. mars 2020 På 17.3.2020 den 8.48, AnonymBruker skrev: Men det er jo forskjell på barsel og barselhotellet? Barsel er jo et mellomledd mellom fødestue og hotellet? Jeg skjønner ikke.. Anonymkode: d8627...6da Mange på barsel kommer aldri på hotellet. Det er ikke noe mellomledd. Anonymkode: acc76...18c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg