Gå til innhold

Vi som skal føde i disse «corona-tider»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men det er jo forskjell på barsel og barselhotellet? Barsel er jo et mellomledd mellom fødestue og hotellet? Jeg skjønner ikke..

Anonymkode: d8627...6da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg forsto det, så må far dra hjem rett etter fødsel. Han får bare være med på fødsel om han er frisk og ikke under karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men om far er frisk, hvorfor kan han ikke da være med videre på barsel? Man får jo et eget rom? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om far er frisk, hvorfor kan han ikke da være med videre på barsel? Man får jo et eget rom? 

Fordi «frisk» betyr ikke at man ikke har korona. De som smitter flest har lite til ingen symptomer selv. På fødestuen har man kontakt med veldig få.

Anonymkode: f8578...cfa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi «frisk» betyr ikke at man ikke har korona. De som smitter flest har lite til ingen symptomer selv. På fødestuen har man kontakt med veldig få.

Man kan ha kontakt med veldig få på barsel og...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på sykehuset i dag for å avtale dato for keisersnitt (som blir neste uke), og der sa de faktisk at dette med underbemanning ikke er noe å bekymre seg for. Fordi de har avlyst alle operasjoner som ikke er akutt og også alle undersøkelser som ikke er strengt nødvendige. F.eks. sa de at veldig mange kvinner ønsker seg ultralyd med litt vage begrunnelser, og dette har de blitt mye strengere på, også er det gynekologer som er tilstede ved fødsler/keisersnitt og de samme gynekologene som utfører steriliseringer, fjerning av livmor osv. De sa også at fødsler er akutte og ikke noe man kan flytte på eller utsette, og derfor blir personale som jobber med fødende skjermet i mye større grad enn f.eks. de som jobber som øyeleger. Det er langt færre akutte behov for øyeleger enn det er for fødselsleger. 

Jeg var også veldig bekymret for at de skulle være underbemannet, stresset og at alt skulle være kaos, men ble veldig godt betrygget på at jeg ikke trenger å være redd for det i det hele tatt. Det som virkelig er kjipt er at keisersnitt og barseloppholdet må gjennomføres uten far.

Anonymkode: cea03...750

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Keisersnitt pga fødselsangst kommer neppe til å bli prioritert nå.

"Sykehus over hele landet setter nå planlagt behandling og operasjoner på vent. Årsaken er at de vil sikre plass til den forventede bølgen av korona-syke pasienter.

Det betyr at mange nå får beskjed om at inngrep eller behandling som ikke ansees som livsviktig blir satt på vent. For ALS-syke Bjørn Brennskag ble beskjeden han fikk sist torsdag ekstra tung."

https://www.nrk.no/dokumentar/als-syk-rammes-av-korona-innstramming-1.14948969

Så på Dagsrevyen at til og med kreftoparsjoner blir satt på vent.

Anonymkode: fac21...1ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Keisersnitt pga fødselsangst kommer neppe til å bli prioritert nå.

Har man alvorlig nok angst til å få keisersnitt, får man det nå også. Når de velger keisersnitt er det fordi angsten er så alvorlig at de skjønner at det vil prege en fødsel i så stor grad at den blir en for stor risiko å gjennomføre vaginal fødsel. En fødsel er akutt og ikke noe man kan utsette til senere. At noen lever et halvt år ekstra med dårligere livskvalitet er noe helt annet, selv om det selvfølgelig også er veldig dumt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man alvorlig nok angst til å få keisersnitt, får man det nå også. Når de velger keisersnitt er det fordi angsten er så alvorlig at de skjønner at det vil prege en fødsel i så stor grad at den blir en for stor risiko å gjennomføre vaginal fødsel. En fødsel er akutt og ikke noe man kan utsette til senere. At noen lever et halvt år ekstra med dårligere livskvalitet er noe helt annet, selv om det selvfølgelig også er veldig dumt.

Det står jo helt tydelig at: Mange nå får beskjed om at inngrep eller behandling som ikke ansees som livsviktig blir satt på vent.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor raskt kan man reise hjem etter fødsel? Å være på barselhotell alene uten far er uaktuelt for meg. 

Anonymkode: 09317...a51

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står jo helt tydelig at: Mange nå får beskjed om at inngrep eller behandling som ikke ansees som livsviktig blir satt på vent.

Men poenger et at keisersnitt ansees som livsviktig, er det ikke noe man kan sette på vent. Det planlegges ikke keisersnitt uten at det er medisinsk nødvendig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor raskt kan man reise hjem etter fødsel? Å være på barselhotell alene uten far er uaktuelt for meg. 

Er det første eller andre barn? Jeg venter nummer to og har fått beskjed om at så lenge alt er bra med meg og barn kan jeg dra etter noen timer, litt avhengig av hvor lang tid det tar med undersøkelser osv. Men du må tilbake dagen etter eller to dager etter for kontroller uavhengig av helsen på barnet. Så da spørs det jo om det er tryggere å ligge litt alene på barsel eller om man skal utsette seg selv og barn for potensiell smitte ved å dra tilbake å møte på flere mennesker. 

Anonymkode: 0bb6b...15f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men poenger et at keisersnitt ansees som livsviktig, er det ikke noe man kan sette på vent. Det planlegges ikke keisersnitt uten at det er medisinsk nødvendig.

Man dør jo ikke av angst, dermed er det heller ikke livsviktig. Med livsviktig menes det jo at pasienten vil dø uten opersjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i Trondheim kan man dra hjem ca 6 timer etter fødsel. Men da komme tilbake poliklinisk for hørselstest og følling test (blodprøve) av barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på sykehuset i dag for å avtale dato for keisersnitt (som blir neste uke), og der sa de faktisk at dette med underbemanning ikke er noe å bekymre seg for. Fordi de har avlyst alle operasjoner som ikke er akutt og også alle undersøkelser som ikke er strengt nødvendige. F.eks. sa de at veldig mange kvinner ønsker seg ultralyd med litt vage begrunnelser, og dette har de blitt mye strengere på, også er det gynekologer som er tilstede ved fødsler/keisersnitt og de samme gynekologene som utfører steriliseringer, fjerning av livmor osv. De sa også at fødsler er akutte og ikke noe man kan flytte på eller utsette, og derfor blir personale som jobber med fødende skjermet i mye større grad enn f.eks. de som jobber som øyeleger. Det er langt færre akutte behov for øyeleger enn det er for fødselsleger. 

Jeg var også veldig bekymret for at de skulle være underbemannet, stresset og at alt skulle være kaos, men ble veldig godt betrygget på at jeg ikke trenger å være redd for det i det hele tatt. Det som virkelig er kjipt er at keisersnitt og barseloppholdet må gjennomføres uten far.

Tusen takk for at du deler ❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så far får ikke være med på barselhotellet heller?? Det ser jo veldig ut som at Helene Olafsen og mannen var sammen på barselhotellet på Ullevål i helga... jeg trodde barsel og barselhotellet var to forskjellige ting. Når jeg fødte nummer to så måtte jeg være alene på barsel første natten pga komplikasjoner og måtte overvåkes. Så ble jeg flyttet over til barselhotellet og der fikk far være med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man dør jo ikke av angst, dermed er det heller ikke livsviktig. Med livsviktig menes det jo at pasienten vil dø uten opersjon.

Dette kan du mene hva du vil om, men jeg har altså diskutert dette med overlege på fødeavelingen på ett av landets største sykehus i dag, som er uenig med deg. Keisersnitt blir planlagt når konsekvensene ved vaginal fødsel er for store og blir derfor ikke utsatt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så far får ikke være med på barselhotellet heller?? Det ser jo veldig ut som at Helene Olafsen og mannen var sammen på barselhotellet på Ullevål i helga... jeg trodde barsel og barselhotellet var to forskjellige ting. Når jeg fødte nummer to så måtte jeg være alene på barsel første natten pga komplikasjoner og måtte overvåkes. Så ble jeg flyttet over til barselhotellet og der fikk far være med. 

Husk at det har skjedd ENORMT mye bare i løpet av helgen. Ble de lagt inn før helgen var muligens det før de nye retningslinjene tok til. Det praktiseres heller ikke likt alle steder.

Anonymkode: 080d0...ea7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sikker, men i teksten fra sykehusene står det ingenting om barsel hotell. Kun barsel. Kan virke som om det skilles på de to. 

Anonymkode: 0bb6b...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn det er nå, får han ikke det, nei. Dette ble strammet inn på nå i går eller søndag, da det kom felles retningslinjer fra FHI.

Ingen som ikke er pasient får i det hele tatt komme inn på sykehuset. Unntaket er de som følger barn eller pasienter med behov for følge. Du regnes som pasient med behov for følge mens du er i aktiv fødsel, ikke ellers. Dørene inn til sykehusene er låst og det står vakter utenfor som kontrollerer at du har timeavtale før du får komme inn. Da jeg kom til min timeavtale i dag måtte jeg stå i kø for å vise frem sms med timeavtale, og alle menn ble vist bort og kvinner måtte gå inn alene. Ei som skulle føde fikk beskjed om at mannen hennes måtte komme tilbake når det var bekreftet at hun var i aktiv fødsel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...