Gå til innhold

Vi som skal føde i disse «corona-tider»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Foreldrerådet kom med en ny podcastepisode i går om temaet korona og gravide! Nyttig informasjon!

Anonymkode: 950ad...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke for å være kjip nå, det er alltid hyggelig når nye barn kommer til verden og jeg unner de nybakte foreldrene alt godt, men; jeg la merke til bildet som Helene Olafsen la ut på Instagram ( eller Jørgen da) at det ser jo veldig ut som de er på barselhotellet sammen? De har vel ikke sengegavl og så flott innredning på føden/barsel?

er det andre regler for kjente personer eller har Ullevål gått bort fra regelen om at far må hjem etter fødsel?

Anonymkode: d8627...6da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fødende i aktiv fødsel blir tatt godt vare på i dag, det er heller på barsel at man må belage seg på å måtte vente litt ekstra fordi mesteparten av bemanningen må hjelpe til med fødende hvis det er litt knapp bemanning. De fleste som kan drar litt tidligere hjem fra sykehuset fordi partner ikke får være på sykehuset etter at barnet har kommet til.

Gravide kvinner tar ekstra forhåndsregler så sånn sett er det noe som gangner alle ♥️ 

Lykke til! 

Anonymkode: 53673...c16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Moniak skrev:

Hei jenter. Kjenner at jeg begynner virkelig å bli stressa selv. Har termin i mai, der hvor ekspertene sier koronavirus vil bli på topp. Jeg er redd for smitte, for å føde alene, for å bli isolert og at den angsten kan påvirke fødselen. Ikke gøy å gå med klump i magen og kjenne at tårer presser i øynene når man føler på usikerheten rundt det. Er det flere som har termi  i mai?

Ja! Jeg har termin i slutten av mai og har mange bekymringer. Men jeg prøver å tenke at det er lenge til mai, og det kan skje mye positiv til da. Det er ikke sikkert det blir som de spår med smittetopp. Prøver å leve sunt fram til da med godt kosthold og aktivitet og gi meg selv og barnet best mulig utgangspunkt😊

Anonymkode: 79134...4f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være kjip nå, det er alltid hyggelig når nye barn kommer til verden og jeg unner de nybakte foreldrene alt godt, men; jeg la merke til bildet som Helene Olafsen la ut på Instagram ( eller Jørgen da) at det ser jo veldig ut som de er på barselhotellet sammen? De har vel ikke sengegavl og så flott innredning på føden/barsel?

er det andre regler for kjente personer eller har Ullevål gått bort fra regelen om at far må hjem etter fødsel?

Det lurer jeg også på... Skal ikke forundre meg om man får ha med partner om man er kjendis.. 🙄

Anonymkode: 2c20a...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte akkurat på det samme! 

Anonymkode: 5d876...e6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Jeg har termin i slutten av mai og har mange bekymringer. Men jeg prøver å tenke at det er lenge til mai, og det kan skje mye positiv til da. Det er ikke sikkert det blir som de spår med smittetopp. Prøver å leve sunt fram til da med godt kosthold og aktivitet og gi meg selv og barnet best mulig utgangspunkt😊

Anonymkode: 79134...4f7

Du har rett! Bra at det er noen som tenker litt klarere enn meg 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte akkurat på det samme! 

Burde nesten hørt med sykehuset om de har endret regelen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GelRv/gravide-risikerer-aa-maatte-foede-uten-partneren-til-stede?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

«Sykehusene skriver at de vurderer smitterisikoen individuelt, både hos mor og partner, men de dersom ledsageren enten har luftveisinfeksjon, smitte eller er i karantene kan ikke partneren være med på fødselen. 

Dersom mor har noen av disse tre må hun være i isolasjon på sykehuset, og partneren kan ikke være med på keisersnitt. 

Partner får heller ikke være tilstede under barseloppholdet.»

så partner får være med om han IKKE har noen av disse tre?
videre skriver de: 
«Dersom mor må være på isolasjon vil dette også gjelde under barselsoppholdet, og det er ikke mulig å ta med barnet ut av avdelingen før barnet er utskrevet.»

så om mor IKKE må på isolasjon så gjelder det ikke under barseloppholdet? 
jeg syns ikke noen av disse reglene kommer godt frem. De skriver også at tiltakene som iverksettes ovenfor fødende er det samme som for resten av samfunnet. Det er det jo IKKE! Mens noen sitter i karantene, så kan resten av familien bevege seg fritt i samfunnet. Helsepersonell blir beordret på jobb selv om de er i karantene, men en frisk far og en frisk mor får IKKE tilbringe tiden etter en fødsel sammen, når både mor og barn er sårbare. Fy faen jeg blir så sint. Det hjelper ikke med omsorgsfulle sykepleiere som sier de skal passe på, når det en nybakt mor trenger er den ene personen hun stoler på, far til sitt barn. Jeg håper virkelig de kan løsne litt på det her og la en frisk far få være sammen med mor og barn også etter fødsel om mor må på barsel/hotell

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GelRv/gravide-risikerer-aa-maatte-foede-uten-partneren-til-stede?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

«Sykehusene skriver at de vurderer smitterisikoen individuelt, både hos mor og partner, men de dersom ledsageren enten har luftveisinfeksjon, smitte eller er i karantene kan ikke partneren være med på fødselen. 

Dersom mor har noen av disse tre må hun være i isolasjon på sykehuset, og partneren kan ikke være med på keisersnitt. 

Partner får heller ikke være tilstede under barseloppholdet.»

så partner får være med om han IKKE har noen av disse tre?
videre skriver de: 
«Dersom mor må være på isolasjon vil dette også gjelde under barselsoppholdet, og det er ikke mulig å ta med barnet ut av avdelingen før barnet er utskrevet.»

så om mor IKKE må på isolasjon så gjelder det ikke under barseloppholdet? 
jeg syns ikke noen av disse reglene kommer godt frem. De skriver også at tiltakene som iverksettes ovenfor fødende er det samme som for resten av samfunnet. Det er det jo IKKE! Mens noen sitter i karantene, så kan resten av familien bevege seg fritt i samfunnet. Helsepersonell blir beordret på jobb selv om de er i karantene, men en frisk far og en frisk mor får IKKE tilbringe tiden etter en fødsel sammen, når både mor og barn er sårbare. Fy faen jeg blir så sint. Det hjelper ikke med omsorgsfulle sykepleiere som sier de skal passe på, når det en nybakt mor trenger er den ene personen hun stoler på, far til sitt barn. Jeg håper virkelig de kan løsne litt på det her og la en frisk far få være sammen med mor og barn også etter fødsel om mor må på barsel/hotell

Leste det nettopp. Synes det var skrevet veldig uklart! Jeg og sambo venter første barn sammen. Gleder meg utrolig mye til å oppleve fødsel sammen, så jeg håper virkelig at han får være med. Gjør alt for å unngå å bli smittet, blir nesten helt paranoid på det, bare for at vi kan være der sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bli satt i gang på torsdag denne uken og lurer på hva i alle dager jeg skal gjøre. Har en samboer som ikke er i form om dagen og hoster fælt, men de sjekker jo tydeligvis ikke annet enn risikogrupper som haster om dagen. Hvordan skal jeg vite om han/jeg er smittet og om vi må legges på isolat på sykehuset? Og hvordan sjekker de om sønnen vår eventuelt fått noe?

Anonymkode: c82a2...961

Om han hoster og ikke er i form så får han ikke være med. 

Anonymkode: c66c8...014

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ingenting av reglene de skriver om på sykehuset eller vg, veldig uklare 😟

Anonymkode: 2c20a...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja nei jeg skjønner ingenting selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er godt forklart.

Far kan delta på fødselen, så fremt far er frisk. Ikke forkjøla/influensa/korona.

Far kan dessverre ikke bli med på barsel, og må reise hjem etter fødselen.

Dersom mot er forkjøla eller har influensa/korona må mor føde på isolat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Utrolig trist å tenke på at jeg kanskje ikke får dele øyeblikket med min kjære😭 Heldigvis er jeg ikke førstegangsfødende, så jeg vet litt hva jeg går til.

Jeg tror viruset på sikt vil føre til svært mange psykiske plager i befolkningen generelt, men jeg tenker mye på de som skal føde framover. Muligens alene, alene på barsel osv. Jeg frykter mange barseldepresjoner

Anonymkode: 1c6f2...16d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig trist å tenke på at jeg kanskje ikke får dele øyeblikket med min kjære😭 Heldigvis er jeg ikke førstegangsfødende, så jeg vet litt hva jeg går til.

Jeg tror viruset på sikt vil føre til svært mange psykiske plager i befolkningen generelt, men jeg tenker mye på de som skal føde framover. Muligens alene, alene på barsel osv. Jeg frykter mange barseldepresjoner

Anonymkode: 1c6f2...16d

Føler med deg🤗 Ønsker deg masse lykke til❤️

Anonymkode: a88dc...8ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fødte prematurt for et år siden. Var på Ullevål og følte meg trygg hele veien. De er veldig flinke på nyfødtintensiven dersom noe skulle skje. Ikke vær redd dersom du skal føde der, det kommer til å gå bra :)

Anonymkode: c0306...e11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødte prematurt for et år siden. Var på Ullevål og følte meg trygg hele veien. De er veldig flinke på nyfødtintensiven dersom noe skulle skje. Ikke vær redd dersom du skal føde der, det kommer til å gå bra :)

Anonymkode: c0306...e11

Men det var jo for et år siden. Det var ikke corona da. Uansett hvor flinke de er, hjelper det lite hvis de er for få.

Anonymkode: fac21...1ac

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...