Gå til innhold

Korona og ventilasjonsanlegg i blokk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg leier i en blokk hvor det er et ventilasjonsanlegg som sørger for lufting av leiligheten(og som vifte til ovnen). Anlegget går gjennom alle leilighetene. Men vil ventilasjonsanlegget kunne føre til at koronasmitte blir sendt fra leilighet til leilighet? Eller er det noen regler og slikt som gjør at jeg er trygg på at jeg ikke får dråpesmitte fra andres leiligheter?

Anonymkode: 9090c...fa8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virus kommer gjennom. 

Regler sier at virus får ikke løv men virus bryr seg ikke om løv.

Anonymkode: 87d13...aab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta service og bytt filter oftere, det skal jeg gjøre nå

Anonymkode: 33791...2d4

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg leier i en blokk hvor det er et ventilasjonsanlegg som sørger for lufting av leiligheten(og som vifte til ovnen). Anlegget går gjennom alle leilighetene. Men vil ventilasjonsanlegget kunne føre til at koronasmitte blir sendt fra leilighet til leilighet? Eller er det noen regler og slikt som gjør at jeg er trygg på at jeg ikke får dråpesmitte fra andres leiligheter?

Anonymkode: 9090c...fa8

Har tidligere utdanning og erfaring på større ventilasjonsanlegg mest institusjonspreget men også på bassengdrift, badeanlegg, og storsenter. Men det er 20-30 år siden nå. Men det var faktisk omdiskutert hvor forsvarlig det var og kjøre ex. 50% " Omluft " (brukt luft) inn igjen på institusjoner på grunn av kvaliteten. Omluft beholder temperatur og luftfuktighet som er ideelle forhold for bakterier bla. Mindre oksygen har den også. Omluft kan i de fleste tilfeller stilles om til 100% " avkast."  " Tilluft " blir da 100%  " Friskluft."

Hvordan dette stiller seg til virus har jeg ingen formening om. 

Endret av Medisinsk bruker
Skrivefeil.
AnonymBruker
Skrevet

Teit spørsmål, men ventilasjonsanlegg slik som i leiligheter trekker vel luft ut og ikke inn? Eller er jeg helt på bærtur nå... 

Anonymkode: f9664...234

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teit spørsmål, men ventilasjonsanlegg slik som i leiligheter trekker vel luft ut og ikke inn? Eller er jeg helt på bærtur nå... 

Jeg har da i tankene eldre leiligheter med gammelt ventilasjonssystem som går på et fellessystem. Der er det vel avsug over komfyr og også på badet. Luft fra naboene blir vel ikke blåst inn i disse kanalene... 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Korona smitter gjennom dråper, ikke luft. Du trenger derfor ikke være så bekymret for ventilasjonsanlegg i denne epidemien.

Anonymkode: ea9f7...ad8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2020 den 8.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har da i tankene eldre leiligheter med gammelt ventilasjonssystem som går på et fellessystem. Der er det vel avsug over komfyr og også på badet. Luft fra naboene blir vel ikke blåst inn i disse kanalene... 🤔

Det dere i blokken må sjekke (jeg anbefaler å faktisk kreve inngang til hver leilighet og sjekke) er at ingen har koblet en kjøkkenvifte med egen viftemotor (altså en helt normal kjøkkenventilator..) til fellesanlegget. Da risikerer dere undertrykk, og da risikerer dere at det du påpeker skjer: at luften fra din nabo sitt do kommer inn på ditt do. (Det lukter man, altså..)

De som har vifte med motor må få pålegg om å fjerne og trussel om bot (bot hjelper, uten bot gjør folk intet). Da er ventilasjonen helt trygg igjen. :) 

Anonymkode: 2155c...0bd

• Opprett ny...