Gå til innhold

SLUTT. Å. HAMSTRE.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Energidronning skrev:

• ....hva med å spørre naboer som har hamstret? kanskje de vil selge dem noe varer til dobbelt pris? 

god hamstring, alle sammen!😉

Om noen av mine naboer trenger noe fra lageret mitt så er jeg ikke så ond at jeg tar dobbelt betalt. Er bare mot vare, så om jeg låner vekk f.eks 1kg sukker så kjøper naboen tilbake 1 kg sukker til meg neste gang han/hun er på butikken. (Naboer og venner vet jeg har lager og at det er bare å spørre så hjelper jeg gjerne)

Endret av Imperfectionibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva hamstrer dere?

mine tips:

• sjokolade, sukker,
  • tomatmakrell...eller noe annet fisk
  • mat på hermetikkboks, 
  • pasta,
  • grøt,
  • potet
  • løk
  • chorizo pølse
  • krydder
  • alkohol 

noen flasker vann også anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Energidronning said:

hva hamstrer dere?

mine tips:

• sjokolade, sukker,
  • mat på hermetikkboks, 
  • pasta,
  • grøt,
  • potet
  • løk
  • chorizo pølse
  • krydder
  • alkohol 

Ingen grunn til å hamstre vann. 

Anonymkode: e6944...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Energidronning skrev:

hva hamstrer dere?

mine tips:

• sjokolade, sukker,
  • mat på hermetikkboks, 
  • pasta,
  • grøt,
  • potet
  • løk
  • chorizo pølse
  • krydder
  • alkohol 

Chorizo? Alkohol? Very importante

Anonymkode: 28013...39f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

mange av oss har hverken råd eller plass til slik lagring. 

jeg ser hva som er på tilbud og skriver liste etter det.

Anonymkode: d76e7...938

Var slik jeg i sin tid bygget opp lageret mitt.

Vi har i dag det slik at vi bruker en lavere sum enn hva sifo påstår vi skal bruke. De pengene vi sparer i forhold til sifo budsjettet sparer vi og bruker til luksus som f.eks ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Energidronning skrev:

hva hamstrer dere?

mine tips:

• sjokolade, sukker,
  • mat på hermetikkboks, 
  • pasta,
  • grøt,
  • potet
  • løk
  • chorizo pølse
  • krydder
  • alkohol 

Kålerabi, gulrot, mel (forskjellige typer), ris f.eks er greit å ha i hus.

Litt alkohol er kjekt skal innrømme det, men det er ikke et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Krok1 said:

Vel. Nå har folk tømt butikkene for laktosefri melk, fordi det holder lenger. Så folk som ikke kan drikke vanlig melk får ingenting. 

Ingen flere får dopapir eller tørrgjær. Tørrgjær, liksom. 

Problemet er altså at noen har kjøpt nok av noen ting til å vare over ett år, så andre ikke får noe de neste ukene. 

Jeg fikk tak i laktoseredusert og laktosefri melk på min lokale Kiwi i dag morges, men det var utsolgt hos leverandør i Menyappen. 
Jeg fikk og tak i toalettpapir via Menyappen.

Jeg må nok ut en liten tur i morgen- legetime og så butikk men håper å ikke treffe på for mange. Skjønner ikke folk at det å være mange i en butikk kan føre til flere smittede? Forsvant hjernen deres i alt kaoset?  >_< 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en tanke.. butikkene burde også hatt restriksjoner på antall kunder samtidig inne i arealene. 

Anonymkode: 12e99...455

Det kommer nok skal du se, er litt for veike restriksjoner pr. nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg "hamstrer". Ikke mye sammenlignet med andre, men full handlevogn og litt strategiske varer (er typen som vanligvis planlegger dårlig og handler "hele tiden"). Hvorfor? Ønsker ikke å måtte dra med meg en toåring med null forståelse for hygienetiltak (ikke ta på ting og så i ansiktet f.eks) stadig vekk fremover (hen er også vanskelig å ha med på storhandel). Har ikke dårlig samvittighet for det, men hadde neppe følt behovet om det bare var jeg. 

Anonymkode: 505e3...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gorilla skrev:

Det bør bli en ny regel om at det ikke er lov til å kjøpe mer enn f.eks to varer av samme sort. Dette for å forhindre at folk kjøper 10 melkekartonger eller 10 pakker knekkebrød. Man bør aldri kjøpe så mye av det samme at butikkhyllene blir tomme. Det er ikke greit.

Helt enig. Det gjøres ofte på tilbudsvarer og i jula når pepperkakedeig koster 3 kroner. Så det burde ikke være vrient å få til nå, men da blir vel folk morderiske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Strikkegurine skrev:

Helt enig. Det gjøres ofte på tilbudsvarer og i jula når pepperkakedeig koster 3 kroner. Så det burde ikke være vrient å få til nå, men da blir vel folk morderiske 

Om hamstringen fortsetter så blir butikkene nødt til å gjøre noe. Da jeg kom på butikken idag var det ikke et eneste brød igjen, omtrent ingen poteter og en del kjøtt var utsolgt. Så selv om jeg kjøpte en del varer, så passet jeg på å kjøpe maks 2 varer av samme sort og aldri tømme noen av hyllene. Kjøpte heller mye forskjellig fremfor veldig mye av det samme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper syv sånne bokser med Coop våtfor for katt. En for hver ukedag. Hun spiser mest våtfor og liker at jeg ikke må på butikken mer enn en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hamstrer øl og snacks, skal man overleve så må det til

Anonymkode: dea98...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg fikk og tak i toalettpapir

dopapir er ikke en absolutt nødvendighet. det kan erstattes av vanlig papir... 

ris er en bra tips, takk for det, jeg glemte dette helt...

noen som kritiserte alkohol: du kan bruke også som smertestillende, som desinfeksjonsmiddel, oppløsningsmiddel, for fest, vare for byttehandel. alkohol har så mange funksjon så det er nyttig å hamstre på selv om du drikker ikke! 

hvor mye penger trenger en familie? 

jeg vil se at en gjennomsnittsfamilie, regnet med 3 medlemmer,

100 kr/døgn, 100 dager...30tusen kr er nok investering for hamstring, men jeg vil si at 15,000 kr er nok, fordi om dere dekker 50% av behovene, det går fint om dere får man tak i noe varer...

ekstra plass behov: maks. kanskje 4 kvadratmeter? burde ikke være så mye... 

alt i alt, alle "vanlige gjennomsnitt" familie som vil, kan hamstre fornuftig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Jeg merket også dette. Var jo nesten ikke dopapir i butikken i dag. Men ukeshandling og hamstring er det forskjell på. Håper det blir igjen nok i butikkene til at man får tatt ukeshandelen sin i hvert fall. Jeg vil ikke gå flere ganger i butikken i uka, bare fordi det var tomt for en vare. Det øker jo sjansen for å bli smittet. Samtidig forstår jeg at hamstringen foregår. Man blir jo tvunget til det, når folk tømmer butikkene, hvis man skal få det man selv trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Villfisker
23 minutter siden, matrobot skrev:

Kanskje vi bør begynne med å rasjonere mat? Sånn som under krigen 🤔

Nei. Da får vi jo ikke velge hva vi vil spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
48 minutter siden, Gorilla skrev:

Det bør bli en ny regel om at det ikke er lov til å kjøpe mer enn f.eks to varer av samme sort. Dette for å forhindre at folk kjøper 10 melkekartonger eller 10 pakker knekkebrød. Man bør aldri kjøpe så mye av det samme at butikkhyllene blir tomme. Det er ikke greit.

Tja. Det kommer an på varen. Ikke alle varer er nok med 2 av til en ukeshandel. Spesielt hvis man er familie, så det er ikke alt som ser ut som hamstring som er det. Men enig i at det ser idiotisk ut med noen som forsvinner ut døra med flere måneders forbruk av dopapir f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som klager over at folk hamstrer. Er dere sure for at dere var for sent ute? Eller hva er greia? 

Det er mat nok på lagrene. Noen hamstret nå, men det blir snart fylt på igjen👍

Anonymkode: 59b41...0d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som klager over at folk hamstrer. Er dere sure for at dere var for sent ute? Eller hva er greia? 

Det er mat nok på lagrene. Noen hamstret nå, men det blir snart fylt på igjen👍

Anonymkode: 59b41...0d0

Folk er ikke "sur på" de som hamstrer, men oppgitt over oppførselen. Jeg for min del har mat hjemme og tar det hele med stor ro. Har ikke tenkt å spise sodd på hermetikk i 3 måneder som det ser ut som at noen har store planer om å gjøre, for maten de har hamstret har de vel planer om å spise uansett håper jeg på? Da får de kjenne på konsekvensene av galskapen deres. 

Anonymkode: 4c5bc...7e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...