Gå til innhold

Barn med feber og hoste - ta kontakt med lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket helsenorge.no, men blir likevel ikke helt sikker.

Har et skolebarn som plutselig har fått feber og hoste. Skal man ta kontakt med lege? Eller anta at det sikkert er en helt vanlig luftveisinfeksjon?

Fastlegen er jo forøvrig stengt for dagen.

Anonymkode: 2d87e...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Bare hold barnet hjemme. 

Anonymkode: c055f...866

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tatt kontakt med lege med mindre det blir så sykt at det trenger legetilsyn.

Anonymkode: 3d7e5...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket helsenorge.no, men blir likevel ikke helt sikker.

Har et skolebarn som plutselig har fått feber og hoste. Skal man ta kontakt med lege? Eller anta at det sikkert er en helt vanlig luftveisinfeksjon?

Fastlegen er jo forøvrig stengt for dagen.

Så lenge ikke du anser det som alvorlig med veldig høy feber eller pustevansker og barnet responderer godt på feks Paracet osv ville jeg ikke kontaktet lege. Gi tiden til de som virkelig trenger det og hold dere hjemme. 

Anonymkode: ec0cf...edb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge ikke du anser det som alvorlig med veldig høy feber eller pustevansker og barnet responderer godt på feks Paracet osv ville jeg ikke kontaktet lege. Gi tiden til de som virkelig trenger det og hold dere hjemme. 

Ok, takk. Var det jeg tenkte, men da kan jeg jo heller ikke vite om det er korona og om vi derfor skal ta karantene i 14 dager hele familien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk. Var det jeg tenkte, men da kan jeg jo heller ikke vite om det er korona og om vi derfor skal ta karantene i 14 dager hele familien? 

Ja, helt riktig! Så lenge det ikke blir gjort tester må hele gjengen være i karantene! Nå er det snakk om å hindre spredning og skjerme de som virkelig trenger det! God bedring til barnet ditt!😊

Anonymkode: b6f10...e9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helsemyndighetene sier man skal være hjemme også ved forkjølelse symptomer og være frisk i 2-3 dager før man går ut igjen 

De kan ikke teste alle som ønsker å være sikre på diagnosen, da går de tom for tester før vi rekker å hoste

Anonymkode: 322b2...11d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det så skulle være Corona, så trenger du jo ikke å kontakte lege før barnet har symptomer som hadde gjort at du hadde kontaktet lege likevel... Bare hold barnet unna mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk igjen for svar. De fører jo opp statistikk over antall smittede, men den blir jo helt misvisende den da, hvis man ikke trenger å rapportere til en lege at man er syk en gang.

Så da holder jeg henne innendørs i 14 dager fra i dag, pga hoste og feber? Når en står oppi det selv, føles det plutselig så drastisk! Men gjør naturligvis det vi må. Takk for gode ønsker! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk igjen for svar. De fører jo opp statistikk over antall smittede, men den blir jo helt misvisende den da, hvis man ikke trenger å rapportere til en lege at man er syk en gang.

Så da holder jeg henne innendørs i 14 dager fra i dag, pga hoste og feber? Når en står oppi det selv, føles det plutselig så drastisk! Men gjør naturligvis det vi må. Takk for gode ønsker! :) 

Det er nok store mørketall. De har frem til nylig kun testet folk som har vært i utlandet eller vært i kontakt med noen som har fått påvist smitten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

14 dager karantene gjelder hvis du ikke har symptomer. Hvis du har symptomer skal du være hjemme til du er frisk (og vel et par dager ekstra)

Anonymkode: 4d167...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...