Gå til innhold

Kongeparet og flere statsråder satt i karantene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Minst fem statsråder og kongeparet må i karantene etter å ha vært på utenlandsreise de siste to ukene.

De fem er helseminister Bent Høie, næringsminister Iselin Nybø, bistandsminister Dag Inge Ulstein, næringsminister Monica Mæland og utenriksminister Ine Eriksen Søreide.

Også kong Harald og dronning Sonja sitter i karantene etter et statsbesøk i Jordan tidligere denne måneden.

Torsdag informerte helsemyndighetene og regjeringen om at alle nordmenn som har reist utenfor Norden etter 27. februar, skal ha to ukers hjemmekarantene etter hjemkomst til Norge.

Statsrådene kan likevel få unntak fra karantenen.

– Statsrådene ivaretar viktige samfunnsfunksjoner i den krisen Norge nå står i. De vil derfor legge ytterligere begrensninger på sin virksomhet. De vil følge karantenebestemmelsene så langt som mulig, men vil måtte gjøre de unntak som er nødvendig for å kunne ivareta sine funksjoner som statsråder. I praksis vil de i hovedsak ha hjemmekontor, og delta på møter på telefon eller med videokonferanseutstyr, opplyser Statsministerens kontor til TV 2.

Dagbladet skrev først om kongeparet.

Hjemmekontor
Næringsminister Iselin Nybø (V) bekrefter til TV 2 at hun er satt i karantene. Dermed er det usikkert om hun deltar på budsjettkonferansen til regjeringen, som starter mandag.

– Det stemmer at jeg har vært på reise utenfor Norden de siste 14 dagene og at jeg derfor er i karantene. Jeg har derfor avlyst det meste av avtaler framover og skal jobbe fra hjemmekontor, sier Nybø til TV 2.

Helseminister Høie informerte om de nye tiltakene torsdag. Han var på reise til Østerrike og Wien 2. mars.

https://www.tv2.no/nyheter/11290571/

Anonymkode: 9e19f...d78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Opprett ny...