Nicathv Skrevet 12. mars 2020 #1 Skrevet 12. mars 2020 Dere som har barn kan benytte omsorgspenger. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyheter/sykmeldinger-i-forbindelse-med-koronaviruset#chapter-5 "Du kan bruke omsorgspenger hvis barnehagen eller skolen stenger på grunn av koronaviruset Ved stenging av barnehage eller skole vil du ha rett til å bruke omsorgspenger. Hvor lenge du kan bruke omsorgspenger avhenger av hvilken rett du har til ytelsen. De fleste har rett på opptil 10 dager. Dersom du for eksempel er alene om omsorgen for barnet, har flere barn enn to, har omsorg for kronisk syke eller funksjonshemmede barn, kan du ha rett på flere omsorgsdager. Arbeidsgiveren din skal dekke de første 10 dagene med omsorgspenger. Når arbeidsgiver har utbetalt 10 dager, kan det søkes om refusjon fra NAV for de overskytende dagene. " https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #2 Skrevet 12. mars 2020 Men hva med oss studenter? Får jo ikke lest når jeg må ha ungene hjemme. Kan jeg få omsorgspenger? Eventuelt far få og være hjemme fra jobb med barna? Anonymkode: 3bb6b...640
Nicathv Skrevet 12. mars 2020 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva med oss studenter? Får jo ikke lest når jeg må ha ungene hjemme. Kan jeg få omsorgspenger? Eventuelt far få og være hjemme fra jobb med barna? Anonymkode: 3bb6b...640 Studenter har ikke arbeidsgiver og får ikke lønn, så de får heller ikke omsorgspenger. En student vil jo ikke ha tapt noe inntekt ved å være hjemme. 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #4 Skrevet 12. mars 2020 18 minutter siden, Nicathv skrev: Dere som har barn kan benytte omsorgspenger. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyheter/sykmeldinger-i-forbindelse-med-koronaviruset#chapter-5 "Du kan bruke omsorgspenger hvis barnehagen eller skolen stenger på grunn av koronaviruset Ved stenging av barnehage eller skole vil du ha rett til å bruke omsorgspenger. Hvor lenge du kan bruke omsorgspenger avhenger av hvilken rett du har til ytelsen. De fleste har rett på opptil 10 dager. Dersom du for eksempel er alene om omsorgen for barnet, har flere barn enn to, har omsorg for kronisk syke eller funksjonshemmede barn, kan du ha rett på flere omsorgsdager. Arbeidsgiveren din skal dekke de første 10 dagene med omsorgspenger. Når arbeidsgiver har utbetalt 10 dager, kan det søkes om refusjon fra NAV for de overskytende dagene. " https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Tragisk. Alt for gode ordninger som går utover bedrifter. Anonymkode: 3af51...527
Nicathv Skrevet 12. mars 2020 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tragisk. Alt for gode ordninger som går utover bedrifter. Anonymkode: 3af51...527 Det er absurd å si at ordningene er alt for gode. Folk må ha noe å leve av, og store bedrifter har råd til dette. For små bedrifter kan jeg se argumentet om at slikt burde bli dekket av fellesskapet (staten) gjennom økte skatter på dem som har mye penger. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #6 Skrevet 12. mars 2020 Nå som barnehagen er stengt i 2 uker, så må vi bruke 10 dager til sammen da ca, og hva da om en har brukt noen dager allerede på sykt barn, pluss hva gjør en seinere i året ved sykdom hos barnet? Når alle dagene er brukt opp? Særlig 1. Barnehage året,trenger ikke 20 dager å være nok en gang. Anonymkode: 81f6d...16d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #7 Skrevet 12. mars 2020 12 minutter siden, Nicathv skrev: Studenter har ikke arbeidsgiver og får ikke lønn, så de får heller ikke omsorgspenger. En student vil jo ikke ha tapt noe inntekt ved å være hjemme. Jeg får betalt, men jeg får jo ikke lest. Jeg har heller ikke penger til barnepass, og stryker jeg på eksamen taper jeg jo mye mer enn en månedslønn!!! Anonymkode: 3bb6b...640
Nicathv Skrevet 12. mars 2020 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg får betalt, men jeg får jo ikke lest. Jeg har heller ikke penger til barnepass, og stryker jeg på eksamen taper jeg jo mye mer enn en månedslønn!!! Anonymkode: 3bb6b...640 Kjedelig situasjon ja, men du får gjøre det beste ut av det. Kanskje du kan lese på ettermiddagen og kvelden, mens mannen tar seg av barna etter jobb. 1
MollyJones Skrevet 12. mars 2020 #9 Skrevet 12. mars 2020 Erna sa i dag at det vil bli utvidede fridager til foreldre som må være hjemme med barn. Ha is i magen og vent til pressekonferansen i morgen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #10 Skrevet 12. mars 2020 Det ordner seg garantert. Jeg har 40 omsorgsdager så slipper heldigvis å tenke på det, men blir ikke overrasket om omsorgsdager brukt ved korona til slutt ikke vil gjelde/trekke. At ved endt krise så har en samme antall omsorgsdager igjen som en hadde før alt stengte. Anonymkode: b12ce...f65
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #11 Skrevet 12. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå som barnehagen er stengt i 2 uker, så må vi bruke 10 dager til sammen da ca, og hva da om en har brukt noen dager allerede på sykt barn, pluss hva gjør en seinere i året ved sykdom hos barnet? Når alle dagene er brukt opp? Særlig 1. Barnehage året,trenger ikke 20 dager å være nok en gang. Anonymkode: 81f6d...16d Du skal ikke bruke sykt barn dager nå. De skal brukes når barna er syke. Anonymkode: 13998...350 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #12 Skrevet 12. mars 2020 Står jo at barnet faktisk må være sylt i kriteriene så det hjelper jo ingen. Anonymkode: 29530...95a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #13 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke bruke sykt barn dager nå. De skal brukes når barna er syke. Anonymkode: 13998...350 Når barnepasser er syk så kan man bruke omsorgsdager. Les deg opp! Anonymkode: b12ce...f65
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #14 Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barnepasser er syk så kan man bruke omsorgsdager. Les deg opp! Anonymkode: b12ce...f65 Men barnepass er er ikke nødvendigvis syk selvom barnehagen er stengt. Anonymkode: 3bb6b...640 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #15 Skrevet 12. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barnepasser er syk så kan man bruke omsorgsdager. Les deg opp! Anonymkode: b12ce...f65 Barnepasser er en barnevakt. Ikke skole, sfo eller barnehage. Så nei vi har ikke rett på å bruke omsorgsdager. Anonymkode: 29530...95a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #16 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnepasser er en barnevakt. Ikke skole, sfo eller barnehage. Så nei vi har ikke rett på å bruke omsorgsdager. Anonymkode: 29530...95a Jo! Dere her rett på omsorgspenger. Herregud, det står jo over alt. Anonymkode: b12ce...f65 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #17 Skrevet 12. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Du skal ikke bruke sykt barn dager nå. De skal brukes når barna er syke. Anonymkode: 13998...350 De sa jo på pressekonferansen at man kunne det. Anonymkode: ddd7a...c99
Anbefalte innlegg