Gå til innhold

Det er ikke mat i butikkene!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys
2 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Hjemmekarantene fir deg ikke lov til å gå på butikken, nei

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-til-personer-som-er-smittet-eller-har-vart-utsatt-for-smitte/rad-til-personer-som-er-i-hjemmekarantene/

Fhi er uenig med deg.

Sitat

Du kan gå ut av eget hjem, men anbefales å unngå nær kontakt med andre. Det omfatter å:

• ikke gå på jobb eller skole
  • unngå reiser og ikke ta offentlig transport
  • unngå andre steder der man lett kommer nær andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Rosetelys skrev:

Hjemmekarantene og karantene som nærkontakt gir deg fortsatt lov til å gå på butikken. Man må bare ta litt forholdsregler. Dersom man blir syk selv og ikke får lov å forlate huset får man få noen andre til å handle for seg, eller bestille.

Feil. Hjemmekarantene betyr at du ikke kan gå nær andre personer hvor du kan smitte dem. Du kan trolig være i egen hage eller i skogen, kanskje til og med ta en tur på gata hvis det ikke er noen andre der. Men ikke på butikken.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Feil. Hjemmekarantene betyr at du ikke kan gå nær andre personer hvor du kan smitte dem. Du kan trolig være i egen hage eller i skogen, kanskje til og med ta en tur på gata hvis det ikke er noen andre der. Men ikke på butikken.

Korrekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Morten1 skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor folk kjøper så mye toalett papir? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

For det er meget upraktisk hvis dette produktet skulle mangle i hyllen når du trenger det. Hjelper lite om de har neste levering om 3 dager. 

Anonymkode: 4779a...c44

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda har 2 poser tomatsuppe, masse sauser, noe grønnsaker og 1 halv pose Mel, 1 pose sukker, pasta og slikt. Men det holder jo ikke til å feks bake brød eller lage middag. Hadde vært greit å ha kjøtt i pastasausen. 

Storhandler alltid på fredager, og hadde virkelig ikke trodd at folk i min lille bygd ble å hamstre når de vet det kun leveres varer en gang i uken. 

Anonymkode: 691c0...fd7

Men da kan du jo bare handle i morra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
6 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Det siste punktet bekrefter jo det jeg sier.

Når reglene for alle andre plasser er slik at man kan bevege seg ute så lenge man holde avstand til andre så gjelder vel dette her også.

Er man i karantene, uten symptomer såklart, så kan må  handle mat! Bare være nøye med hygiene og ikke gå oppå folk! Er man i isolasjon derimot så kan man ikke det. Karantene er for de som ikke har symptomer. 

Karantene og isolasjon er forskjellige ting.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det er meget upraktisk hvis dette produktet skulle mangle i hyllen når du trenger det. Hjelper lite om de har neste levering om 3 dager. 

😅 Du vet, de gamle gode avisene ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Morten1 skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor folk kjøper så mye toalett papir? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Det er bare en teori, men Kina gikk tom for dopapir. Kanskje de er redd for at det samme skal skje for deres stump.

Anonymkode: a13d1...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox

Sorry folkens for at jeg er en av de som er synderen, men hey. Det er av ren fornuft. Handlevogner og kurver er blant de minst hygieniske objektene som finnes. Det å storhandle nå èn gang i stedet for å gå innom butikken flere ganger i uken så slipper man å ta på handlevogner og handlekurver som har de største spredningsfaren. Det er jo tross alt flere hundre mennesker som tar på dem hver eneste dag og viruset holder seg jo i live mellom 4 og 5 dager.

Jeg er jo dessuten i risiko gruppen så ønsker minst mulig kontakt med andre mennesker og har plassert meg på ei hytte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosetelys skrev:

Når reglene for alle andre plasser er slik at man kan bevege seg ute så lenge man holde avstand til andre så gjelder vel dette her også.

Er man i karantene, uten symptomer såklart, så kan må  handle mat! Bare være nøye med hygiene og ikke gå oppå folk! Er man i isolasjon derimot så kan man ikke det. Karantene er for de som ikke har symptomer. 

Hva med når symptomene melder ankomst dagen etter at du har handlet? Og du har allerede smittet håndtak og andre steder du har tatt på i butikken? Problemet er at du ikke kan vite om du er smittet eller ei før du har testet deg selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rosetelys skrev:

Nei, det kan man altså ikke. Ikke om man skal følge anbefalingene, og forhåpentligvis snart kravene.

Å holde avstand er anbefalingen for de med minst risiko for å være smittebærere.

https://www.aftenposten.no/norge/i/OpA89q/i-koronakarantene-du-kan-lufte-hunden-men-ikke-gaa-i-butikken

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Drizzt skrev:

😅 Du vet, de gamle gode avisene ... 

Og så grave de ned i hagen da? Haha, uffameg... Tror jeg må sikre meg dopapir i morgen jeg også. Vi har bare 3 ruller igjen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fikk sjokk når jeg var på butikken i dag. Tomt for mel, tomt for melk/melkeprodukter, tomt for alt av kjøtt og kylling og alt av hermetikk. Pluss brød. Jeg bare snudde og gikk ut igjen. Og dette er i Bergen og en stor kjedebutikk med relativt stor tetthet av butikker. 

Anonymkode: 04ec0...78f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Jerry Lee said:

Fatter det ikke.   De butikkene jeg handler i er stappfulle. Ikke én tom hyllerad.  Den ene hadde også antibac så sent som i dag.

Du bor vel i ingenmannsland?

Anonymkode: 830b6...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk sjokk når jeg var på butikken i dag. Tomt for mel, tomt for melk/melkeprodukter, tomt for alt av kjøtt og kylling og alt av hermetikk. Pluss brød. Jeg bare snudde og gikk ut igjen. Og dette er i Bergen og en stor kjedebutikk med relativt stor tetthet av butikker. 

Anonymkode: 04ec0...78f

Hva er det folk skal med så mye mel egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, Gorilla skrev:

Bake når butikkene ikke klarer å levere ferdig brød ect. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Gorilla said:

De skal mele sin egne kake...........

Anonymkode: 830b6...baa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Gorilla skrev:

Mel holder seg lenge og kan brukes til mye. Bare litt salt, vann og hvetemel så kan man steke pinnebrød f.eks.

Anonymkode: f6c13...9bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bake når butikkene ikke klarer å levere ferdig brød ect. 

Jeg skjønner det. Jeg er heldig som allerede hadde et brød på frysen fra før. Og har nå kjøpt inn rugsprø, muslibar og makaroni jeg kan ha til frokost ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...