Gå til innhold

Rasjonering av paracetamol

NordicViking

Anbefalte innlegg

Det er meldt om mangel på virkestoffet paracetamol som følge av korona-situasjonen. Legemiddelverket innfører derfor rasjonering for vanlig "hvit resept". Dette gjelder ikke blå resept. (Kilde)

Vi får håpe at det ikke blir mangel på medisiner på toppen av alt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har masse Paracet som jeg ikke har bruk for. Hvor kan man si ifra om sånt? Så kan man gi til de som trenger det og som ille får tak i.

Anonymkode: b288f...953

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke mangel om folk bare ikke hamstrer. 

Anonymkode: 9bd10...a75

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bare kjøpe en pakke reseptfri paracet. Jaha, hvis jeg på død og liv trengte hundre og ørten pakker så er det jo bare å ta en tur innom alle butikkene og apotekene i området. Og så en tur dagen etter. Kan ikke helt skjønne at et slikt tiltak har noen effekt. Kanskje heller det motsatte. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, NordicViking skrev:

Det er meldt om mangel på virkestoffet paracetamol som følge av korona-situasjonen. Legemiddelverket innfører derfor rasjonering for vanlig "hvit resept". Dette gjelder ikke blå resept. (Kilde)

Dette gjøres for å unngå at det oppstår mangel på smertestillende (paracetamol). En mangelsituasjon ville fort oppstå dersom folk hamstret og hentet ut 6 mnd eller 12 mnd forbruk samtidig på resepten sin.

Anonymkode: 9b2ec...a9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har masse Paracet som jeg ikke har bruk for. Hvor kan man si ifra om sånt? Så kan man gi til de som trenger det og som ille får tak i.

Anonymkode: b288f...953

Jeg tror det hadde vært veldig fint og snilt av deg å gjøre det hvis du har mulighet. :hjerte:

Følg med på Facebook, for jeg tenker meg at folk vil si ifra der hvis de trenger. Eventuelt forhør deg med venner og bekjente om noen vil ha litt, hvis de sier de trenger og er tom. (Men vær obs på folk som sier ja takk uten å trenge det, bare fordi de vil ha et lager selv! Mye panikk, noe som leder til urettferdig fordeling av ting.)

Anonymkode: 1ebf1...4bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Man kan bare kjøpe en pakke reseptfri paracet. Jaha, hvis jeg på død og liv trengte hundre og ørten pakker så er det jo bare å ta en tur innom alle butikkene og apotekene i området. Og så en tur dagen etter. Kan ikke helt skjønne at et slikt tiltak har noen effekt. 

Jeg tenker det er sånn at folk ikke kan gjøre det uten å tenke seg om. Selvsagt kan man gå inn for å hamstre over tid, men forhåpentligvis over tid vil frykten og panikken gi seg, og folk finner ut at kanskje trenger de ikke 6 pakker paracet likevel...

Dette stopper impulskjøpinga, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så galt har det altså blitt. Hvermansen vil ha så mye til seg selv og lageret sitt at andre som trenger det ikke får. Da må man rasjonere.

Anonymkode: cde9a...30c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er sånn at folk ikke kan gjøre det uten å tenke seg om. Selvsagt kan man gå inn for å hamstre over tid, men forhåpentligvis over tid vil frykten og panikken gi seg, og folk finner ut at kanskje trenger de ikke 6 pakker paracet likevel...

Dette stopper impulskjøpinga, med andre ord.

Jeg tror det er flere som kommer til å hamstre etter denne beskjeden. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det hadde vært veldig fint og snilt av deg å gjøre det hvis du har mulighet. :hjerte:

Følg med på Facebook, for jeg tenker meg at folk vil si ifra der hvis de trenger. Eventuelt forhør deg med venner og bekjente om noen vil ha litt, hvis de sier de trenger og er tom. (Men vær obs på folk som sier ja takk uten å trenge det, bare fordi de vil ha et lager selv! Mye panikk, noe som leder til urettferdig fordeling av ting.)

Jeg skal se hva jeg finne på Facebook, godt råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, NordicViking skrev:

Jeg skulle hente ut antibiotika til min datter i går, det var såvidt de hadde noe igjen. Folk går helt bananas! Og jeg med en liten jente på 16 mnd som har hatt høy feber i flere dager, store smerter og ikke kom vi gjennom på legevakten heller.. jeg vet virkelig ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke hadde fått tak i medisinen hennes😟

Anonymkode: 52d51...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Man kan bare kjøpe en pakke reseptfri paracet. Jaha, hvis jeg på død og liv trengte hundre og ørten pakker så er det jo bare å ta en tur innom alle butikkene og apotekene i området. Og så en tur dagen etter. Kan ikke helt skjønne at et slikt tiltak har noen effekt. Kanskje heller det motsatte. 

Man håper på at folk har fornuft nok til å ta til takke med en pakke. Så kan de som har tømt apotekene for Paracet kose seg med sine tusen pakker hjemme😑

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle hente ut antibiotika til min datter i går, det var såvidt de hadde noe igjen. Folk går helt bananas! Og jeg med en liten jente på 16 mnd som har hatt høy feber i flere dager, store smerter og ikke kom vi gjennom på legevakten heller.. jeg vet virkelig ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke hadde fått tak i medisinen hennes😟

Det er faktisk det verste med det hele.., at folk bare tenker på seg selv. Helt utrolig!

Minner meg om julehandelen for et par år siden. Folk hamstret alt, bl.a. surkål bare fordi det var billig. Mange fikk ikke tak i og tonnevis ble kastet da det gikk ut på dato fordi det ikke ble spist... Helt horribelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, så leit 😔 Får bare fortsette å ringe og håpe de tar telefonen snart. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 460a0...b23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg tror det er flere som kommer til å hamstre etter denne beskjeden. 

Jeg trasket rett på butikken med en gang jeg så meldingen om rasjonering poppe opp på dagbladet. Er mye plaget med hodepine og ville sikre at jeg hadde én uåpnet pakke i hus. 

Jaja, lite hjalp det når jeg bare kom hjem med litt grønnsaker i stedet. :P #teflonhjerne

Så får vi se om butikken fortsatt har i morra når jeg gjør et nytt forsøk.

Anonymkode: fc82c...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme vil skje med medikamentene og meste parten blir ikke bruk blir retunert til apoteket for destruering.

Mao utgått på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Men man kan jo ikke hamstre antibiotika, så dette har ikke noe med hamstring eller at folk går helt bananas å gjøre.

Bra at du fikk tak i medisin til datteren din. Håper hun blir fort frisk!

Anonymkode: 2cccf...a2d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ta en ringerunde rundt for å finne ut hvem som hadde inne paracetamol mikstur som barnet mitt går fast på mot smerter, men bortimot ingen hadde det inne og det er leveringsvansker. Fikk heldigvis bestilt til mandag. 

Anonymkode: adce0...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, loveli skrev:

Det er faktisk det verste med det hele.., at folk bare tenker på seg selv. Helt utrolig!

Minner meg om julehandelen for et par år siden. Folk hamstret alt, bl.a. surkål bare fordi det var billig. Mange fikk ikke tak i og tonnevis ble kastet da det gikk ut på dato fordi det ikke ble spist... Helt horribelt.

Antibiotika kan ikke folk hamstre vettu. Et resept på dette, så mangel på det er ikke folks feil. Bruk hue a. 

Anonymkode: fbeb1...f38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...