Gå til innhold

Får helsepersonell overtid om de blir beordret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber 100% i helsevesenet. Det er jo stor sannsynlighet for å bli beordret på jobb de neste ukene. Vil vi da få betalt? Evt. overtid? Eller er det forventet at vi jobber gratis?

Er tidlig gravid i tillegg, og sliter nok med å jobbe de 100% jeg allerde gjør..

Anonymkode: 2d6a4...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får jo selvfølgelig betalt som vanlig! Ikke noe mer enn det. Helsepersonell skal beordres i krisesituasjoner og da er det ikke opptjening man skal tenke på, det blir for kvalmt. Der sånt man bør være klare over når man faktisk velger frivillig å jobbe/utdanne seg som helsepersonell, og selvfølgelig av etiske grunner som man forventer at folk skal ha!

Anonymkode: 1e51b...a25

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får jo selvfølgelig betalt som vanlig! Ikke noe mer enn det. Helsepersonell skal beordres i krisesituasjoner og da er det ikke opptjening man skal tenke på, det blir for kvalmt. Der sånt man bør være klare over når man faktisk velger frivillig å jobbe/utdanne seg som helsepersonell, og selvfølgelig av etiske grunner som man forventer at folk skal ha!

Du jobber kanskje gratis sjølv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, skarpegg skrev:

Du jobber kanskje gratis sjølv?

Leste du det jeg skrev?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får man betalt som vanlig, dvs. også overtidstillegg dersom vakta utløser dette. 

Anonymkode: 09385...4cf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Leste du det jeg skrev?

"Betalt som vanlig, ikke noe mer". Mulig eg misforstod, men det virket omtrent som om h*n ikke skulle få overtid fordi hun hadde valgt dette yrket. Uansett er det ikkje kvalmt å forvente overtidsbetaling for å bli kommandert inn på jobb.. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får selvfølgelig overtidslønn og ikke bare lønn som vanlig når man jobber overtid, beordret eller ei. Å bli helsepersonell er ikke ensbetydene med å akseptere å jobbe gratis... 

Anonymkode: 21543...b53

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg er selvsagt klar over at det er en del av jobben som helsepersonell, og kommer selvfølgelig til å stille opp om det trengs! Men i min kommune er det sparetider, og det har vært uaktuelt at vi som jobber 100% tar ekstravakter pga. overtid. Var derfor jeg lurte. 

Og når man i tillegg er gravid, trett og kvalm ville det vært surt å måtte jobbe mer enn 100% uten lønn. Det er et tøft yrke både psyksik og fysisk. 

Anonymkode: 2d6a4...e2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man får selvfølgelig overtidslønn og ikke bare lønn som vanlig når man jobber overtid, beordret eller ei. Å bli helsepersonell er ikke ensbetydene med å akseptere å jobbe gratis... 

«Betalt som vanlig» = Lønn som man alltid får, inkludert tilleggene vakta utløser. For det får helsepersonell alltid, ergo er det «som vanlig». 

Anonymkode: 09385...4cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skarpegg skrev:

"Betalt som vanlig, ikke noe mer". Mulig eg misforstod, men det virket omtrent som om h*n ikke skulle få overtid fordi hun hadde valgt dette yrket. Uansett er det ikkje kvalmt å forvente overtidsbetaling for å bli kommandert inn på jobb.. 

Med betalt som vanlig så betyr det betalt som vanlig inkl. Overtid. Jeg synes det er kvalmt ja hvis man forventer å få utbetalt mer utover det da man som helsepersonell vet at man er viktige for samfunnet i krisetider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men i min kommune er det sparetider, og det har vært uaktuelt at vi som jobber 100% tar ekstravakter pga. overtid.

Det snur seg sannsynligvis når behovet blir stort nok.

Alle som jobber pålagt overtid har også krav på overtidsbetaling. 

Anonymkode: 5fff3...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune får man IKKE overtidsbetalt når man blir beordret på jobb🙃

Anonymkode: 78a99...a35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg heller ikke skrevet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er student og har fått melding om jeg kan bli pålagt å jobbe, men selv om jeg ikke har forelesninger og praksis så må jeg fremdeles jobbe med studiene hjemme, men det verste er vel at etter en tur i Oslo, har jeg ikke vært i supergod form, men det skal vel mye til å bli smittet i Oslo? Holdt avstand til de fleste og var flink med håndhygiene. 

Anonymkode: 4a742...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at dersom jeg stiller meg til disposisjon for overtid får jeg betalt for det (hadde sagt ja uansett, her tenker jeg man må stille opp og gjøre det man kan for å hjelpe) Jobber på sykehus, men ikke direkte på avdeling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Måneskinn skrev:

Jeg har fått beskjed om at dersom jeg stiller meg til disposisjon for overtid får jeg betalt for det (hadde sagt ja uansett, her tenker jeg man må stille opp og gjøre det man kan for å hjelpe) Jobber på sykehus, men ikke direkte på avdeling. 

Burde hatt flere som deg!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det får vi. Blir forhåpentligvis en god lønning i april. 

Anonymkode: 9246d...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsepersonell burde kreve høyere lønn/risikotillegg i disse tider. 

Anonymkode: efc9c...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonell burde kreve høyere lønn/risikotillegg i disse tider. 

Anonymkode: efc9c...56b

Ja. Utnytt en sårbar tid i Norge slik at velferdsetaten kollapset helt🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...