AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #1 Skrevet 12. mars 2020 Hei! Jeg går på Sonans. All undervisning er avlyst på ubestemt tid pga corona viruset og kanskje blir det ikke noe av privatisteksamenene heller. Kan man få litt av skolepengene tilbake dersom det ikke er mer undervisning for halvåret? Er jo bare litt over halvparten inn i undervisningen.... Lærer skal dele ting og oppgaver på nettet, men det blir ikke det samme som nettundervisning og det er uansett ikke det jeg betalte for siden jeg har prøvd nettundervisning før😐 Anonymkode: 2b845...037
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #2 Skrevet 12. mars 2020 Har ikke Sonans eksamengaranti da? Anonymkode: 9a227...4de
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3 Skrevet 12. mars 2020 Nei, du kan nok ikke det. Dette er utenfor skolens kontroll, så du har tvilsomt rett på noe. Om skolen derimot finner på å gi tilbake litt av pengene er en annen sak, du kan jo alltids håpe på det da! Studentlivet ble plutselig enda et hakk mer vanskelig! Anonymkode: eae8d...65d 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #4 Skrevet 12. mars 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du kan nok ikke det. Dette er utenfor skolens kontroll, så du har tvilsomt rett på noe. Om skolen derimot finner på å gi tilbake litt av pengene er en annen sak, du kan jo alltids håpe på det da! Studentlivet ble plutselig enda et hakk mer vanskelig! Anonymkode: eae8d...65d Det er jo helt sykt! Jeg får jo bare halvparten av undervisningen jeg har betalt for, og har heller ikke hatt labtime i faget jeg har! Anonymkode: 2b845...037
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #5 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo helt sykt! Jeg får jo bare halvparten av undervisningen jeg har betalt for, og har heller ikke hatt labtime i faget jeg har! Anonymkode: 2b845...037 Og får læreren lønn av Sonans når den er stengt, eller av staten?? Anonymkode: 2b845...037
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #6 Skrevet 12. mars 2020 30 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, du kan nok ikke det. Dette er utenfor skolens kontroll, så du har tvilsomt rett på noe. Om skolen derimot finner på å gi tilbake litt av pengene er en annen sak, du kan jo alltids håpe på det da! Studentlivet ble plutselig enda et hakk mer vanskelig! Anonymkode: eae8d...65d Det stemmer vel ikke. Det er jo ikke slik at man blir fri fra sine forpliktelser kun fordi det oppstår noe utenfor ens kontroll. Selv ble jeg ufør og har en forsikring som dermed sikrer boliglånet mitt. Men hadde jeg ikke hatt forsikring så kunne jeg ikke banken latt meg slippe å tilbakebetale kun fordi det skjedde noe utenfor min kontroll. Trådstartert: Vent til noen kan finne frem riktig lovhjemmel. Er temmelig sikker på at du kan ha krav på tilbakebetaling, men jeg er ingen jurist og har ikke tid til å finne frem i lovene. Anonymkode: 8cd17...951
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #7 Skrevet 12. mars 2020 Har dere på Sonans eller andre privatistskoler hørt noe mer om sannsynligheten for at privatisteksamen avlyses? Jeg er nettstudent på Sonans, har ikke fått noe informasjon annet enn det som står på nettsiden. Anonymkode: c69a2...75a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #8 Skrevet 12. mars 2020 Force majeure er vel godtatt grunn som gjør at de ikke trenger å betale tilbake. Anonymkode: 629a3...fca 6
Myrmica Skrevet 12. mars 2020 #9 Skrevet 12. mars 2020 Om de prøver å få til et opplegg over nett er det tvilsomt at du har krav på noe. Selv om nettundervisning ikke er ønskelig, så sørger Sonans iallefall for et alternativ. 2
Gjest Fjeud Skrevet 12. mars 2020 #10 Skrevet 12. mars 2020 Du er nødt til å se hva som står i kontrakten du har undertegnet, men jeg er villig til å vedde alle pengene mine på at de ikke er lovmessig forpliktet til å tilbakebetale, ettersom det er noe som er utenfor deres kontroll. Sitat Force majeure (/ˌfɔːrs mɑːˈʒɜːr, -məˈʒɜːr/ FORSS mah-ZHUR, -mə-ZHUR; French: [fɔʁs maʒœʁ]) – or vis major (Latin) – meaning "superior force", also known as cas fortuit (French) or casus fortuitus (Latin) "chance occurrence, unavoidable accident",[1] is a common clause in contracts that essentially frees both parties from liability or obligation when an extraordinary event or circumstance beyond the control of the parties, such as a war, strike, riot, crime, or an event described by the legal term act of God (hurricane, flood, earthquake, volcanic eruption, etc.), prevents one or both parties from fulfilling their obligations under the contract. In practice, most force majeure clauses do not excuse a party's non-performance entirely, but only suspend it for the duration of the force majeure
Gjest Fjeud Skrevet 12. mars 2020 #11 Skrevet 12. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer vel ikke. Det er jo ikke slik at man blir fri fra sine forpliktelser kun fordi det oppstår noe utenfor ens kontroll. Selv ble jeg ufør og har en forsikring som dermed sikrer boliglånet mitt. Men hadde jeg ikke hatt forsikring så kunne jeg ikke banken latt meg slippe å tilbakebetale kun fordi det skjedde noe utenfor min kontroll. Trådstartert: Vent til noen kan finne frem riktig lovhjemmel. Er temmelig sikker på at du kan ha krav på tilbakebetaling, men jeg er ingen jurist og har ikke tid til å finne frem i lovene. Anonymkode: 8cd17...951 Men det at du blir ute av stand til å betale lånet ditt er ikke ute av din kontroll, selv om uførheten er det. Det er langt fra det samme som hva det er snakk om i dette tilfellet. Om det er en ting du har rett i, så er det at du virkelig ikke er en jurist.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #12 Skrevet 12. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer vel ikke. Det er jo ikke slik at man blir fri fra sine forpliktelser kun fordi det oppstår noe utenfor ens kontroll. Selv ble jeg ufør og har en forsikring som dermed sikrer boliglånet mitt. Men hadde jeg ikke hatt forsikring så kunne jeg ikke banken latt meg slippe å tilbakebetale kun fordi det skjedde noe utenfor min kontroll. Trådstartert: Vent til noen kan finne frem riktig lovhjemmel. Er temmelig sikker på at du kan ha krav på tilbakebetaling, men jeg er ingen jurist og har ikke tid til å finne frem i lovene. Anonymkode: 8cd17...951 Du tar feil og det er ikke sammenlignbart. De aller fleste har en klausul på slike ting som dette. Forsikringsselskap har for eksempel ingen plikt til å utbetale forsikringssummene ved pandemi slik som nå. Hvis det dør nok folk med livsforsikring så kan de reservere seg mot det. Samme med krig. Mest sannsynlig så står dette i avtalen hun signerte med Sonans. Anonymkode: c9915...09c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #13 Skrevet 12. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt sykt! Jeg får jo bare halvparten av undervisningen jeg har betalt for, og har heller ikke hatt labtime i faget jeg har! Anonymkode: 2b845...037 Halve Norge får ikke det de har betalt for eller det de har forventa nå. Det er en unntakstilstand der man må ta det som det kommer. Anonymkode: c6020...1c4 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #14 Skrevet 14. mars 2020 På 12.3.2020 den 17.20, Fjeud skrev: Du er nødt til å se hva som står i kontrakten du har undertegnet, men jeg er villig til å vedde alle pengene mine på at de ikke er lovmessig forpliktet til å tilbakebetale, ettersom det er noe som er utenfor deres kontroll. Force majeure (/ˌfɔːrs mɑːˈʒɜːr, -məˈʒɜːr/ FORSS mah-ZHUR, -mə-ZHUR; French: [fɔʁs maʒœʁ]) – or vis major (Latin) – meaning "superior force", also known as cas fortuit (French) or casus fortuitus (Latin) "chance occurrence, unavoidable accident",[1] is a common clause in contracts that essentially frees both parties from liability or obligation when an extraordinary event or circumstance beyond the control of the parties, such as a war, strike, riot, crime, or an event described by the legal term act of God (hurricane, flood, earthquake, volcanic eruption, etc.), prevents one or both parties from fulfilling their obligations under the contract. In practice, most force majeure clauses do not excuse a party's non-performance entirely, but only suspend it for the duration of the force majeure På 12.3.2020 den 15.14, AnonymBruker skrev: Force majeure er vel godtatt grunn som gjør at de ikke trenger å betale tilbake. Anonymkode: 629a3...fca På 12.3.2020 den 13.26, AnonymBruker skrev: Nei, du kan nok ikke det. Dette er utenfor skolens kontroll, så du har tvilsomt rett på noe. Om skolen derimot finner på å gi tilbake litt av pengene er en annen sak, du kan jo alltids håpe på det da! Studentlivet ble plutselig enda et hakk mer vanskelig! Anonymkode: eae8d...65d Nei, det er ikke slik at Force majeure eller det at noe skjer utenfor ens kontroll gjør at man slipper å tilbakebetale pengene. Force majeure/kontrollansvaret er en erstatningsregel. Den sier kun at Sonans kan slippe erstatningsansvar for sitt kontraktsbrudd. Men det betyr ikke at de har rett til å beholde betalingen. Om man ikke leverer tjenesten så kan man heller ikke kreve betalt. Så er det sant at trådstarter må sjekke hva som står i kontrakten. Samt sjekke om kontrakten er i henhold til forbrukerreglene. Anonymkode: c3f2c...960
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #15 Skrevet 14. mars 2020 Du vil ikke få pengene tilbake. Disse pengene er sannsynligvis tapt. Hvor mye tapte du? 40.000 kroner? Anonymkode: b8948...bd5
Frostrose Skrevet 14. mars 2020 #16 Skrevet 14. mars 2020 De kommer sannsynligvis til å legge opp til alternativ undervisning. Dette kom like brått på lærerne som alle andre. Gi dem litt tid. Dersom det ikke kommer informaskon innen onsdag ville jeg etterspurt det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #17 Skrevet 14. mars 2020 Drit nå i alle disse tingene man skal ha penger tilbake for!! Vi står i en krise og alt folk bryr seg om er å dra på hytta og få penger tilbake for treningsstudio, barnehager og skoler. Skjer dere! Anonymkode: a1c66...bfc
Anonymus9890 Skrevet 10. mai 2020 #18 Skrevet 10. mai 2020 Hei, jeg lurer på akkurat det samme. Når jeg går inn på mailen får jeg ikke åpnet kontrakten fra Sonans. Greier du og åpne den og har mulighet til å dele innholdet? Så skal jeg se om jeg får tatt det videre. Utrolig kjip situasjon vi er i, men kan håpe Det ordner seg for alle og enhver. Sonans er kjent for å være griske, dersom man ikke prøver, så vil man ihvertfall ikke få igjen et rødt øre. eks: https://www.forbrukertilsynet.no/sonans-klargjor-studentens-rettigheter
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #19 Skrevet 11. mai 2020 5 timer siden, Anonymus9890 skrev: Hei, jeg lurer på akkurat det samme. Når jeg går inn på mailen får jeg ikke åpnet kontrakten fra Sonans. Greier du og åpne den og har mulighet til å dele innholdet? Så skal jeg se om jeg får tatt det videre. Utrolig kjip situasjon vi er i, men kan håpe Det ordner seg for alle og enhver. Sonans er kjent for å være griske, dersom man ikke prøver, så vil man ihvertfall ikke få igjen et rødt øre. eks: https://www.forbrukertilsynet.no/sonans-klargjor-studentens-rettigheter Kontrakt er på «minside» på Sonans.no Anonymkode: 8755c...2be
Gjest Fjeud Skrevet 11. mai 2020 #20 Skrevet 11. mai 2020 Jeg leste kontrakten i forrige uke, og de har en force majoure klausul der, så dere får tvilsomt noe penger tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå