Gå til innhold

Stenging av skoler og hjemmeundervisning

mammamora90

Anbefalte innlegg

Er det noen som har barn i barneskolealder som nå får hjemmeundervisning pga stengte skoler? Kan dere eventuelt fortelle hvordan det er lagt opp?

Det er stor sannsynlighet for at skolene stenger i min kommune snart. Kjenner jeg trenger å få noe forutsigbarhet for hvordan det kan bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser nå at alle landets barnehager og skoler stenges, så da gjelder dette spørsmålet alle som har barn i skolealder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aner ikke hvordan det blir lagt opp enda, men de vil vel ikke pålegge folk å drive hjemmeundervisning. De som har barn som er store nok til å være alene må jo på jobb. Uten at de nødvendigvis er store nok til å jobbe strukturert med skolearbeid på egen hånd en hel dag av den grunn. Mitt barn hadde i alle fall ikke gjort det. 😛

Anonymkode: 6258c...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss med barnehagebarn?

Anonymkode: 4a7d7...933

Alle barnehager i Norge stenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva skal vi gjøre med jobben? En 2 åring kan ikke være hjemme og all familie rundt er jo i full jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest EmKay
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal vi gjøre med jobben? En 2 åring kan ikke være hjemme og all familie rundt er jo i full jobb

Har dere ikke noen andre dere kan alliere dere med? Noen andre forelde i barnehagen f.eks? Noen i familien eller venner som kan ta hjemmekontor? Andre tilpasningen som kan gjøres på arbeidsplassene, slik at ikke begge foreldrene har lik arbeidstid?

Det er krise for mange at barnehager og skoler stenges, og vi må alle hjelpe hverandre der vi kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvordan det blir lagt opp enda, men de vil vel ikke pålegge folk å drive hjemmeundervisning. De som har barn som er store nok til å være alene må jo på jobb. Uten at de nødvendigvis er store nok til å jobbe strukturert med skolearbeid på egen hånd en hel dag av den grunn. Mitt barn hadde i alle fall ikke gjort det. 😛

Anonymkode: 6258c...d8d

Foreldre kan vanskelig tvinges til å sørge for at sitt barn deltar, på lik linje som at foreldre vanskelig kan tvinges til å følge opp lekser. Over kort tid får det få/ingen konsekvenser for foreldre om de velger å ikke følge opp. 

Så her er det mulig å la barnet være hjemme på egenhånd, og ikke følge opp det som kan følges opp på ettermiddagstid/helg. 

Hvis det i det hele tatt får noen konsekvenser, så går det bare utover deg selv og ditt barn. Det er ditt barn som går glipp av opplæring, og det er du som forelder som vil bli møtt med dokumentasjon på det dersom du senere en dag skal ønske å klage på mottatt undervisning. Samt at et vanlig tilbud for elever som henger etter faglig er å øke mengdetreningen hjemme ... 

Anonymkode: 3e4bf...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi får vite mer om dette ved neste pressekonferanse.

Anonymkode: 5e85e...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettbasert undervisning, Skype og One Note/Teams.På skolen jeg jobber har vi brukt hele dagen på å vise, fortelle og forberede elevene på egenstudier. Alle bøker sendt med hjem, mailadresser/telefonnummer er delt ut. Vi kommer til å følge opp tett og nøye. Litt mer ansvar for dere der hjemme, men vi får til dette hvis vi står sammen. Dugnad mot Korona, for å beskytte de svakeste 😋

Anonymkode: 2c8a9...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En god del skoler og barnehager er pålagt å holde åpent nå. For kommunene er pålagt å sørge for omsorgstilbud til barn av visse yrkesgrupper. 

Vi har fra i morgen åpent i skole og barnehage for barn av personell innen:

- Styring og kriseledelse

- Forsvar

- Lov og orden

- Helse og omsorg

- Redningstjeneste

- IKT-sikkerhet i sivil sektor

-Natur og miljø

- Forsyningssikkerhet

- Vann og avløp

- Finansielle tjenester

- Kraftforsyning