AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #1 Skrevet 12. mars 2020 Jeg har lest en del tråder om slemme stemødre og tøffelhelt fedre. Er stefedre bedre på å knytte bånd til stebarn? Hvorfor er det så få stefedre som klager, sutrer og kriger med biologiskfar? Anonymkode: 8328e...51c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #2 Skrevet 12. mars 2020 Som 3 barnsfar er min største bekymring at det skal bli slutt og mor bli sammen med enn pedofil, mishandler, psykopat. Som får tilgang til mine barn. Siden sistemann snart er i tenårene føler jeg at en ro over at vi har "holdt ut" såpass lenge at mine barn forstår hva som er ok og ikke. Anonymkode: c5e3b...976 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3 Skrevet 12. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som 3 barnsfar er min største bekymring at det skal bli slutt og mor bli sammen med enn pedofil, mishandler, psykopat. Som får tilgang til mine barn. Siden sistemann snart er i tenårene føler jeg at en ro over at vi har "holdt ut" såpass lenge at mine barn forstår hva som er ok og ikke. Anonymkode: c5e3b...976 Det finnes heldigvis mange ålreite menn der ute også Anonymkode: 8328e...51c 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #4 Skrevet 12. mars 2020 Ja det er de absolutt, men en stefars rolle er mye enklere enn en stemor, man har mer forventninger til at kvinne(stemor) skal være omsorgsfull enn en stefar. og når da stemor eller stefar irettesetter et barn så er det alltid mye mer sårt enn at foreldrene gjør det, sånn er det bare, man har jo selv som barn fått kjeft, men det svei litt ekstra om det skjedde av venners foreldre eller lærere når du gjorde noe dumt Anonymkode: 42878...a79 9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #5 Skrevet 12. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er de absolutt, men en stefars rolle er mye enklere enn en stemor, man har mer forventninger til at kvinne(stemor) skal være omsorgsfull enn en stefar. og når da stemor eller stefar irettesetter et barn så er det alltid mye mer sårt enn at foreldrene gjør det, sånn er det bare, man har jo selv som barn fått kjeft, men det svei litt ekstra om det skjedde av venners foreldre eller lærere når du gjorde noe dumt Anonymkode: 42878...a79 Når man velger å gå inn i et forhold med en person som har barn fra før av, tenker jeg at det er viktig å la barnet bli kjent med deg, og bli trygg på deg som en ny voksen i barnets liv. Når jeg møtte samboeren min, var sønnen hans litt over to år. Jeg holdt meg litt på avstand i starten, og lot han oppsøke meg. Jo mere trygg guttungen ble, jo mer kunne jeg involvere meg og nå dilter han nesten mer etter meg enn faren.😅 Det samme har vi gjort i forhold til datteren min. Nå er begge unga straks 4 år, og det har ingenting å si hvem av oss som hjelper til med stell, er med på lek, trøster eller irettesetter når de gjør noe de ikke skal. Barna våre behandles likt av begge, selvom hun er min og han er hans. Vi stiller de samme krava til hverandre som foreldre, og barna behandles likt av begge. Hjemme hos moren min har pipa hatt en helt annen tone. Stefaren min var aldri slem, men han kunne virkelig ikke ha brydd seg mindre om meg og søsteren min, til tross for at moren min involverte seg i forhold til hans barn. Så jeg tenker at barna opplever deg som super eller dritkjip, utifra interessen du viser. Så klart er det kjip å bli irettesatg av en som ikke involverer seg ellers. Anonymkode: 0fe03...857 2
Krok1 Skrevet 12. mars 2020 #6 Skrevet 12. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er de absolutt, men en stefars rolle er mye enklere enn en stemor, man har mer forventninger til at kvinne(stemor) skal være omsorgsfull enn en stefar. Anonymkode: 42878...a79 Var akkurat dette jeg tenkte på også. I disse "likestilte" dager hviler det fortsatt mye større forventninger til mor som hjemmeadministrator og oppdrager. En stefar som ikke engasjerer seg er bare "normalt", en stemor er "slem", og kan bare tape, for det blir feil enten hun engasjerer seg eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #7 Skrevet 12. mars 2020 12 minutter siden, Krok1 skrev: Var akkurat dette jeg tenkte på også. I disse "likestilte" dager hviler det fortsatt mye større forventninger til mor som hjemmeadministrator og oppdrager. En stefar som ikke engasjerer seg er bare "normalt", en stemor er "slem", og kan bare tape, for det blir feil enten hun engasjerer seg eller ikke. Det er akkurat sånn det er , stefar kan være chill og vinne barna med å kjøpe leos lekeland til de og bare sitte der med en kopp kaffe, hadde det vært stemor som gjorde det hadde hun vært lat og dum, og ville sikkert bare ha de ut av huset, eller sikkert og slem om hun ikke lekte der med de Anonymkode: 42878...a79 11
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #8 Skrevet 12. mars 2020 Her tar samboeren min i høyeste grad ansvar for min datter på 11 år. Da jeg var gravid å ikke hadde overskudd til noe som helst syns han det var for galt at det skulle gå utover min datter. Så da dro de på kino, ut å handlet osv. Nå som jeg går tidlig å legger meg med minsten sitter de to oppe i helgene å ser film sammen. Han er strengere enn meg, og har dermed inkludert datteren min i større grad i husarbeid i form av dekke på, ta av osv. Og nå merker jeg hun har blitt mye mer selvstendig. Sitter ikke å venter på at jeg skal fikse det for henne. Syns det er veldig godt å få støtte som foreldre, kunne drøfte oppdragelse sånn som vi vil ha det hos oss osv. Men det er til syvende og sist barnefaren og jeg som setter de siste avgjørende reglene, og det gir samboeren rom for. Min rolle som stemor overfor hans datter blir annerledes da hun er snart myndig, og jeg blir mer som en tante som tar henne med på shopping og forbanner oss over mensen og bukser som ikke passer. Anonymkode: 22919...e65 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #9 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat sånn det er , stefar kan være chill og vinne barna med å kjøpe leos lekeland til de og bare sitte der med en kopp kaffe, hadde det vært stemor som gjorde det hadde hun vært lat og dum, og ville sikkert bare ha de ut av huset, eller sikkert og slem om hun ikke lekte der med de Anonymkode: 42878...a79 Tja, sett en del stemødre som tar med ut hvor barna kan leke sammen. Anonymkode: 8328e...51c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #10 Skrevet 12. mars 2020 Stefar var mye strengere enn stemor i min oppvekst ihvertfall. Oppvokst med skilte foreldre, og både mor og far har vært supre foreldre, men stefar var litt utfordrende. Nå i voksen alder er det ikke sånn lenger heldigvis. ☺️ Han var ikke vant med barn tror jeg. Anonymkode: 3480d...0af 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #11 Skrevet 12. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, sett en del stemødre som tar med ut hvor barna kan leke sammen. Anonymkode: 8328e...51c Det var ett eksempel, siden kg er nådeløse mot stemødre Anonymkode: 42878...a79
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #12 Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest en del tråder om slemme stemødre og tøffelhelt fedre. Er stefedre bedre på å knytte bånd til stebarn? Hvorfor er det så få stefedre som klager, sutrer og kriger med biologiskfar? Anonymkode: 8328e...51c Det samme har jeg lurt på ofte. Man ser heller ikke de samme konfliktene med svigermor/svigerinner når det gjelder menn og svigerfamilie. Det virker nesten som om kvinner har et eget "drama-gen", som blir aktivisert når det trigges. Før jeg blir slaktet nå ..... Det finnes mye dritt blandt stefedre, tafsing på stedøtre osv. Men jeg snakker om oppegående "normale" familier. Råtne egg finnes i de fleste kurver. Anonymkode: bca51...33f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #13 Skrevet 12. mars 2020 Det hender jo, har møtt noen slitsomme. Jeg tror likevel at en stefar oftere er likegyldig til stebarna sine, mens en stemor oftere oppleves som invaderende. Begge deler er ugreit, men de fleste barn vil nok foretrekke en steforelder som ikke bryr seg fremfor en som vil bestemme og stille krav. Anonymkode: 818eb...746 3
Simmis Skrevet 12. mars 2020 #14 Skrevet 12. mars 2020 Mannen min har vært stefar til min eldste i 18 år nå, og han har vært helt fantastisk. For han betyr min eldste like mye som våre fellesbarn. Mitt barn er nå voksen ( 21 år) , og har ikke hatt noe særlig kontakt med bio far på over 10 år. Han har vært med på alle skoleavslutninger, alt av fritidsaktiviteter. Svigers ser også på henne som om hun skulle være biologisk barnebarn. Ja, jeg føler meg heldig, jeg fikk min datter da jeg nettopp hadde fylt 18, og var 21 da jeg traff mannen, og han var like gammel som meg. Og tok alt på strak arm. 2
Krok1 Skrevet 12. mars 2020 #15 Skrevet 12. mars 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: Det er akkurat sånn det er , stefar kan være chill og vinne barna med å kjøpe leos lekeland til de og bare sitte der med en kopp kaffe, hadde det vært stemor som gjorde det hadde hun vært lat og dum, og ville sikkert bare ha de ut av huset, eller sikkert og slem om hun ikke lekte der med de Anonymkode: 42878...a79 Det gjelder forøvrig for foreldre generelt, og er dritirriterende "skjult" diskriminering 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #16 Skrevet 12. mars 2020 Det er bare stemødre, svigermødre og svigerinner som er slemme. Alle andre er bare snille..... Anonymkode: b193f...761 3
Krok1 Skrevet 12. mars 2020 #17 Skrevet 12. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Det hender jo, har møtt noen slitsomme. Jeg tror likevel at en stefar oftere er likegyldig til stebarna sine, mens en stemor oftere oppleves som invaderende. Begge deler er ugreit, men de fleste barn vil nok foretrekke en steforelder som ikke bryr seg fremfor en som vil bestemme og stille krav. Anonymkode: 818eb...746 Er det ugreit at det oppleves sånn eller at der er sånn? For jeg tror det er veldig lett å tolke stemor engasjement som invaderende, spesielt om bruddet mellom foreldrene er surt. Og det er så sinnsykt trist at voksne mennesker, foreldre, ikke kan håndtere følelsene sine på andre måter enn å konkurrere med hverandre. Barn har hatt vare godt av å ha flere foreldrefigurer, og samfunnet vårt henger sårt etter. Det er nå engang utrolig mange steforeldre der ute, og en av de største årsakene til at de ikke får plass i livet til barna er at de andre foreldrene er rett for å bli erstattet. (i tillegg til at folk tenker at de kan involvere seg i et menneske som har barn uten at de skal ha noe med barna å gjøre, som er minst like rart og trist i mine øyne). Mine barn har 3 foreldre, de har nok kjærlighet til alle, og nyter godt av at 3 voksne deler ansvar, plikter, sorger og gleder. 1
atropos Skrevet 18. mars 2020 #18 Skrevet 18. mars 2020 I min oppvekst var det stefar som var grusom og stemor som var flott. Stefar var en tyrann og forbød meg bl.anna å snakke om faren min og søsknene mine jeg hadde hos han. Stemor ble som en storesøster. Veileder og vennlig uten å tråkke over noen grenser ift foreldreskap. Hun får nå titulere seg som «besta» for mine barn, noe hun absolutt har fortjent. Stefar er kun bestefaren til (min nevø) 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #19 Skrevet 18. mars 2020 On 3/12/2020 at 2:10 PM, Krok1 said: Er det ugreit at det oppleves sånn eller at der er sånn? For jeg tror det er veldig lett å tolke stemor engasjement som invaderende, spesielt om bruddet mellom foreldrene er surt. Og det er så sinnsykt trist at voksne mennesker, foreldre, ikke kan håndtere følelsene sine på andre måter enn å konkurrere med hverandre. Barn har hatt vare godt av å ha flere foreldrefigurer, og samfunnet vårt henger sårt etter. Det er nå engang utrolig mange steforeldre der ute, og en av de største årsakene til at de ikke får plass i livet til barna er at de andre foreldrene er rett for å bli erstattet. (i tillegg til at folk tenker at de kan involvere seg i et menneske som har barn uten at de skal ha noe med barna å gjøre, som er minst like rart og trist i mine øyne). Mine barn har 3 foreldre, de har nok kjærlighet til alle, og nyter godt av at 3 voksne deler ansvar, plikter, sorger og gleder. Jeg snakker ikke om invaderende som i å ta mammas plass, men invaderende som i å legge seg opp i hvordan hjemmet skal være. Kvinner ommøblerer stua og har krav til ryddighet, måltider, leggetider og lyd. Menn bryr seg oftere ikke så mye om det. Jeg vokste opp med en stemor som hadde helt andre holdninger enn mamma angående regler i hjemmet, langt mer pertentlig og kravstor, og det førte til at jeg ikke hadde så lyst til å være hos pappa. Mange bekjente har lignende opplevelser. Anonymkode: 818eb...746 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #20 Skrevet 18. mars 2020 Min stefar er den fineste, tryggeste og snilleste mannen jeg har møtt. Han har alltid behandlet meg likt som hans og mammas felles barn, og det gjør han fortsatt. Han har betalt telefonregningen min gjennom hele studietiden, han melder for å sjekke at alt står bra til. I dag er han bestefar til mine barn. Jeg har aldri følt, verken som barn eller voksen, at han har sett på meg som noe mindre enn hans egen datter. Jeg har en far, og han er en fantastisk fyr han også, men stefaren min er noe for seg selv. Anonymkode: 184fa...440
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå