Gå til innhold

Hva skjer om jeg holder barna hjemme fra skolen pga korona?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at skolene stenger her senest neste uke, men får lyst til å ta de ut nå.

Anonymkode: f058f...7f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at skolene stenger her senest neste uke, men får lyst til å ta de ut nå.

Da får de anmerkning for ugyldig fravær. Coronafrykt er ikke gyldig grunn til skulk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

I krig og kjærlighet er alt tillatt.

Nå er det krig. Riktignok bare mot et virus, men det er likevel unntakstilstand.

Så hvis du bryr deg mer om barna dine enn om regler som nå er meningsløse, har du full rett til å ta dem ut av skolen. Det er det enhver god mor ville ha gjort.

De som påstår at dette er skulk, tenker ikke på at omtanke for barnas beste betyr mer enn byråkrati.

I krise er sivil ulydighet det som skiller en feiging og en helt.

Anonymkode: f5928...12e

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I krig og kjærlighet er alt tillatt.

Nå er det krig. Riktignok bare mot et virus, men det er likevel unntakstilstand.

Så hvis du bryr deg mer om barna dine enn om regler som nå er meningsløse, har du full rett til å ta dem ut av skolen. Det er det enhver god mor ville ha gjort.

De som påstår at dette er skulk, tenker ikke på at omtanke for barnas beste betyr mer enn byråkrati.

I krise er sivil ulydighet det som skiller en feiging og en helt.

Anonymkode: f5928...12e

Jeg bare forteller hva som skjer. Så lenge skolen ikke er stengt, er det skulk å ta dem ut av skolen. Barnet får da en anmerkning. Har man for mange anmerkninger så kan man få nedsatt ordenskarakter. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Jeg bare forteller hva som skjer. Så lenge skolen ikke er stengt, er det skulk å ta dem ut av skolen. Barnet får da en anmerkning. Har man for mange anmerkninger så kan man få nedsatt ordenskarakter. 

Barneskole dette, 5 trinn.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barneskole dette, 5 trinn.

Da skjer det ikke annet enn det blir registrert ugyldig fravær. Blir fraværet å vare, kan foreldrene bli pålagt å undervise barnet hjemme. Barn har rett til skolegang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I grunnskolen er ikke fravær ugyldig så lenge foreldre har meldt det. Uavhengig av grunn. Så lenge du melder fravær på dine barn, er det registrert som gyldig fravær. Ugyldig fravær er når barnet er borte uten at foreldre har tatt kontakt med skolen. Dermed kan du holde barnet hjemme om du vil, uten at det har noe å si for ugyldig fravær. Om det er så klokt, er en annen sak. 

Fraværsreglene i vgs er annerledes. 

Anonymkode: a9d02...e14

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fraværsreglene i vgs er annerledes. 

Nei, ikke nå lenger. 

Anonymkode: e070c...991

Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Corinne
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Corinne
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke ugyldig fravær nei, ikke om du sier at barnet er syk, ferdig. 

Anonymkode: d6c37...666

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg tok de ut. Ringte skolen og sa  hvorfor. De skjønte meg godt og satt gyldig fravær. Har ett eldre barn på ungdomsskolen, han er der i dag da han er med en liten gruppe på tur i skogen. Men,  holdes hjemme i morgen.  Lærer satt gyldig fravær der også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her sier læreren at hun har full forståelse for at vi velger å ta barnet ut av skolen å at vi foreldre bør følge magefølesen.

Anonymkode: 339ec...93a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er jo urolig at alle arrangementer med over 100 pers blir avlyst, men skoler med 500 elever går som vanlig. 

TS 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er jo urolig at alle arrangementer med over 100 pers blir avlyst, men skoler med 500 elever går som vanlig. 

TS 

Her ble fotballtrening med bare 53 barn avlyst,begynner å bli skremt jeg også nå. Hadde ikke egentlig ikke panikk men begynner å få det når jeg ser alle tiltakene de setter igang. Alle åpne barnehager er også stengt å der er det aldri mer en maks 25 personer.

Anonymkode: 339ec...93a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper bare at de stenger skolene snarest. Også store kjøpesentre. Jeg vil forsatt dra på jobb, litt engstelig for de som tar buss og bane til jobb nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, de kan bare avtale mye lekser så de hverfall kommer videre i fagene, så må det være lov å holde de hjemme nå. Det at de er hjemme betyr ikke at de bare må drive dank, de kan fremdeles lære og gjøre lekser. 

Anonymkode: 280dd...485

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, de kan bare avtale mye lekser så de hverfall kommer videre i fagene, så må det være lov å holde de hjemme nå. Det at de er hjemme betyr ikke at de bare må drive dank, de kan fremdeles lære og gjøre lekser. 

Anonymkode: 280dd...485

Har allerede avtalt dette med skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Varierer litt. Jeg vet om en del arrangementer i april som ikke er avlyst og som er planlagt at skal gå sin gang som normalt, men selvfølgelig, så må det jo søkes kommunen når det er over 100 personer. :) Jeg har litt blandede følelser. Spent på å se hva som skjer. Jeg jobber på et kjøpesenter og skal innrømme at jeg har begynt å bli litt jævlig redd for å bli permittert. 😫 7 år med alvorlig sykdom også 1 år i jobb som friskmeldt... my luck ;) 

Anonymkode: 4aa69...9ee

Skrevet

Kan jeg få spørre hvorfor dere tar barn ut av skolen? Er det folk i risikogruppen i samme hushold? Eller antar dere at dere vet noe som myndighetene ikke vet? Holder dere barna hjemme i vanlige influensasesonger? Tar dere alle influensavaksine før sesongen? Jeg er oppriktig nysgjerrig. 

Det er vanskelig å ikke bli påvirket av det massive nyhetspresset som er, men i mangel på et bedre alternativ forholder jeg meg til helsemyndighetenes informasjon og anbefalinger. Tiltakene som settes i gang er for å bremse spredningen av viruset slik at helsevesenet skal ha kapasitet til å ta seg av mennesker i risikogruppene som blir alvorlig syke. Det er ikke fordi viruset er ekstremt farlig, spesielt ikke for barn og ungdom. Pust med magen, og forhold dere til den beste informasjonen som finnes for øyeblikket. Noe bedre alternativ finnes ikke. Stenger vi alle barnehager og skoler får det konsekvenser for andre områder i samfunnet som vil ha store konsekvenser i lang tid fremover. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...