Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurer på hva som skjer dersom man blir permetert? Leste man kan få dagpenger, 60 og noe prosent ut av siste års årslønn. Jeg var student frem til Juli ifjord og hadde derfor ikke noe høy årslønn, rundt 200 000ca. Nå har jeg inntekt på 450 000 og har hatt dette siden August, men er det da riktig at jeg bare kan få 60% ut av de 200 000 jeg tjente ifjord? Isåfall kommer jeg jo aldri til å klare å betjene lån, bil eller noe 😰😰 Er redd dette skal skje da jeg jobber i skole og permetering pga Coronaviruset 

Anonymkode: d2e7f...79c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

permetert?

noe prosent ut av siste års årslønn.

Juli

Ifjord

60% ut av de 200 000

permetering

Coronaviruset 

Som personen over meg lenker til: dette kan du enkelt og raskt finne ut av ved å søke på f.eks "permittering", "dagpenger" eller "permittering dagpenger" i Google eller en annen søkemotor. NAV har god informasjon på sine nettsider.

Siden du skriver at du jobber i skolen: Korrekt rettskriving er:

permittert

en viss prosent av forrige årslønn

juli (med liten forbokstav)

i fjor

60% av de 200.000

permittering

koronaviruset (med k og liten forbokstav)

Anonymkode: 774d8...5fb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som personen over meg lenker til: dette kan du enkelt og raskt finne ut av ved å søke på f.eks "permittering", "dagpenger" eller "permittering dagpenger" i Google eller en annen søkemotor. NAV har god informasjon på sine nettsider.

Siden du skriver at du jobber i skolen: Korrekt rettskriving er:

permittert

en viss prosent av forrige årslønn

juli (med liten forbokstav)

i fjor

60% av de 200.000

permittering

koronaviruset (med k og liten forbokstav)

Anonymkode: 774d8...5fb

Herregud, skrev ikke at jeg var norsklærer. Jeg jobber som spessped og retter skriveevnen min faglig i de sammenhenger det er nødvendig. Kanskje du burde Google hvordan ikke forhåndsdømme eller være ekkel mot andre. Jeg har selvfølgelig prøvd å Google dette men skjønner ikke hva som gjelder. Jeg tjente rundt 200 000 i år men har en fast årslønn på 450 000 nå

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, skrev ikke at jeg var norsklærer. Jeg jobber som spessped og retter skriveevnen min faglig i de sammenhenger det er nødvendig. Kanskje du burde Google hvordan ikke forhåndsdømme eller være ekkel mot andre. Jeg har selvfølgelig prøvd å Google dette men skjønner ikke hva som gjelder. Jeg tjente rundt 200 000 i år men har en fast årslønn på 450 000 nå

200 000 i fjord* mente jeg, ikke i år

AnonymBruker
Skrevet

Du får gjennomsnittet av det du jobbet de siste 12 kalendermåneder. Altså fra mars 2019-mars 2020. Da blir det nok mer enn de 200 000 du tjente i fjor.

Anonymkode: 13f62...8c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjennomsnittet av det du jobbet de siste 12 kalendermåneder. Altså fra mars 2019-mars 2020. Da blir det nok mer enn de 200 000 du tjente i fjor.

Over hvor lang periode? Jeg trodde 66% av inntekten var det man fikk? 

Anonymkode: 04cbf...5d2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Over hvor lang periode? Jeg trodde 66% av inntekten var det man fikk? 

Ja, 66% av gjennomsnittet av det du har jobbet de siste 12 kalendermåned

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 66% av gjennomsnittet av det du har jobbet de siste 12 kalendermåned

Fy faen

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fy faen

Eventuelt 66% av gjennomsnittet av det du har jobbet de siste 36 månedene hvis det gir bedre grunnlag :)

Gjest celine9292
Skrevet

Jobber i barnehage og fikk idag beskjed om at vi stenger. Er dette det samme som permittering? Vi har ikke fått noe advarsel om at dette kommer til å skje før idag. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, celine9292 said:

Jobber i barnehage og fikk idag beskjed om at vi stenger. Er dette det samme som permittering? Vi har ikke fått noe advarsel om at dette kommer til å skje før idag. 

I utgangspunktet nei. Barnehage/ skoleansatte i vår kommune skal på jobb som normalt, det er bare barna som er pålagt å være hjemme. Arbeidsgiver har ansvar for å gi de ansatte annet passende arbeid hvis det er behov. Hvis det ikke er passende arbeid, må de varsle permittering, men arbeidsgiver betaler normal lønn de første 15 dagene uansett.  

Hvis du jobber kun som timevikar er det annerledes. Da tenker jeg at du må søke dagpenger hvis du har rett til dette siden inntekten din kuttes med mer enn 50% på grunn av nedstengingen

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt 66% av gjennomsnittet av det du har jobbet de siste 36 månedene hvis det gir bedre grunnlag :)

Nei, akkurat det samme. Her går pengene akkurat rundt med 100% lønn. Da får jeg og barna flytte hjem til besteforeldrene..

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, akkurat det samme. Her går pengene akkurat rundt med 100% lønn. Da får jeg og barna flytte hjem til besteforeldrene..

Her kan du regne det du får https://www.nav.no/arbeid/dagpenger/kalkulator

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

I utgangspunktet nei. Barnehage/ skoleansatte i vår kommune skal på jobb som normalt, det er bare barna som er pålagt å være hjemme. Arbeidsgiver har ansvar for å gi de ansatte annet passende arbeid hvis det er behov. Hvis det ikke er passende arbeid, må de varsle permittering, men arbeidsgiver betaler normal lønn de første 15 dagene uansett.  

Hvis du jobber kun som timevikar er det annerledes. Da tenker jeg at du må søke dagpenger hvis du har rett til dette siden inntekten din kuttes med mer enn 50% på grunn av nedstengingen

Varsel er normalt 14 dager, men 2 dagersvarsel ved kriser sånn som nå :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De ansatte i vår barnehage sa de regnet med å bli permittert. 

Anonymkode: 868e9...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...