Gå til innhold

Skal male huset. Men hvilken farge?


Gjest Emera

Anbefalte innlegg

Gjest Emera

Ja, da er det tid for å male huset.

Jeg vil ha en lys farge på selve huset, og en annen farge på kantbord/vinduskarmer. Nå er huset beiset mørk skoggrønt med gule karmer, slik moten var da huset var nytt i 1998...

Men jeg aner ikke hvilke farger jeg skal satse på! Vet bare at jeg ikke skal ha helt hvitt. Kanskje en slags kremfarge.

Skulle gjerne hatt noen tips og meninger fra andre, så jeg får noe å ta utgangspunkt i, i det minste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det siste har jeg sett flere hus med fine beige-farger.. Syns også lys grått er fint og nøytralt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som beige er den nye motefargen og der er det jo mange fine nyanser. Jeg syns også at kremfarget er lekkert og liker det bedre enn helt hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Hm, ja beige har jeg ikk tenkt på. Kanskje det ikke hadde vært dumt.

Nabohuset er malt lys grått med blå kantbord. Veldig lekkert, men jeg synes ikke jeg kan herme...

Takk for tips! Keep´em coming... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest husmaler

Det kan være lurt å ta seg en kjøretur rundt i boligstrøk og se om man ser noe man liker. Det var slik jeg fant ut at jeg vil male huset mitt veldig lys gul (litt mot beige) og med hvite karmer. det kommer til å bli råfint!

Kunne det vært noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Jada, jeg prøver å følge litt med når jeg er ute og går.

Men nå har jeg funnet en nettside (Jotun) hvor jeg kan leke litt med farger. Så får jeg se om jeg finner noe jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emera

Enig i det, sixx.

Jeg tror sannelig jeg har funnet fargen, gitt.

Antikkhvit til huset, og en gråfarge (Blåfjell heter den) til karmer. Eller muligens en varmere gråfarge?

Prøv her, hvis dere har lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vi har en farge som heter Varm Grå på huset og hvit på vinduskarmene og slåene. Er veldig fornøyd med fargen på huset så hvis du vil ha noe i en lys tone burde du se på disse fargene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som beige er den nye motefargen og der er det jo mange fine nyanser. Jeg syns også at kremfarget er lekkert og liker det bedre enn helt hvitt.

Så flott at beige er på moten da... Vi holder på å male nå. Beige. Med hvite kanter. Er ferdig med første strøket. Blir meget, meget bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at beige er på moten da... Vi holder på å male nå. Beige. Med hvite kanter. Er ferdig med første strøket. Blir meget, meget bra. :)

Eller kanskje det ikke er så bra... når jeg får tenkt litt. Nå er det bare vi som har beiget hus på hele feltet...og det er egentlig veldig allright... Håper ikke annehvert hus blir beiget nå da... sånn som det er med hvitt og rødt rundtomkring... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Malte huset for et par uker siden, og valgte en gråfarge som heter "Skodde", og helhvitt på karmene. Helga etter begynte naboen å male varmgrått med hvite karmer. Og naboen i mellom har lyslys beige med grålilla karmer. Matcher ikke helt... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matcher ikke helt... :ler:
Er det som er så synd....at folk ikke tenker helhet når de maler. :)

Har bl.a. sett noen rekkehus hvor beboerne tydeligvis ikke har blitt enige om fargevalg....er kun en rett strek på veggen som skiller fargene fra hverandre. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bride to be

Bjørnsdatter: Hvordan blir fargen Skodde på veggen?

Skal også male grått i sommer men synes det er så vanskelig å finne den rette gråfargen... ønsker en lys og ren grå, ikke mot blått eller rosa - tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en firemannsbolig der den ene leilgheten var malt i en annen farge enn resten av huset. Altså har en luring bestemt seg for å male bare utenpå sin egen leilighet, lekkert! Et annet tilfelle er en tomannsbolig(som ser ut som en enmannsbolig) der vinduskarmene har ulik farge på hver halvpart, resten av huset har samme fargen :ler:

Utrolig hva folk finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørnsdatter
Bjørnsdatter: Hvordan blir fargen Skodde på veggen?

Skal også male grått i sommer men synes det er så vanskelig å finne den rette gråfargen... ønsker en lys og ren grå, ikke mot blått eller rosa - tips mottas med takk!

Skodde ble veldig fin, helt grå uten noen andre fargetoner i. Ganske lys. Men hvis noen av naboene har tilsynelatende grått hus, så bør du la være - som sagt fikk naboen vår som før hadde grå karmer lyselilla karmer etter at vi malte "ordentlig" grått. (og verre ble det da naboen på andre sida malte varmgrått...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bride to be

Høres bra ut! Ingen hus rundt oss er grå, heldigvis! Hvordan er Skodde i forhold til Varmgrå? Bor du forresten rundt Oslo/Akershus??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problem med flere grå hus ved siden av hverandre? Er det ikke fint da med hus som går i samme nyanser... altså som helhet - ikke at vårt eller naboenes hus skal skille seg ut men se pent ut sammen. Naboen har akkurat malt huset varmgrå, og vi lurer på å male huset i pimpstein... tenkte dette ville bli flott jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Skodde er litt lysere enn varmgrå.

Ja, bor i Akershus :)

Problemet med flere grå hus er at alt blir veldig... grått, rett og slett. Forhåpentligvis blir det bedre så fort hagene våre kommer i orden. For tida er det nemlig bare en jordhaug der :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...